trsol Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Har dere tips til hva bil og hva jeg må sjekke ved kjøp av BMW 3 serie fra 1993. 1997, pris 50000 kr. hva bør jeg kunne få det. Hvem er det register kjede på. Når må det justeres ? ANNET INFO ?? DET MÅ VÆRE EN ORGINAL UTEN CHIP OG MASSE STYLING. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 E36 320i sedan med ca 150-200 000 km på teller burde være problemfritt! Hvis du først går for en uten styling og slikt så er det lett og komme over skatter...det vil si biler som er eid av gjerne voksne og eldre. det er aldri en uting! Er kjede på 6sylindrede motor på E36. for 50 000,- kan man egentlig ikke være så VELDIG kravstor. men at bilen fungerer slik du vil den skal gjøre er såklart en forutsetning. Men en kjøretur eller en LANG telefonsamtale med selger pleier å gikk deg en følelse av bilen på selgers framtoning osv. Fra en som har hatt 16 biler: Selger forteller deg alt du vil vite, du må bare lytte og lese folk litt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Hmm.. SÅ mange som er uheldige med E36 nå så er det lurt å være litt ops.. Flere av disse er jo nå begynt å bli godt slitt, spesielt om vi snakker om 6'ere.. Flere av disse, og spesielt om de er mye stylet har blitt ungdomskjørt, og de færreste av disse igjen er entusiasteid selv om de fleste skriver det.. Greit om du finner en her på forumet, dersom ikke, så bør du helt klart velge biler med service historikk og helst også en original da sannsynligheten for at disse er tatt godt vare på er litt større.. Søker du i prisklassen 50 000 er det ikke så veldig store krav du kan ha, ærlig talt mener jeg egentlig du bør droppe det, med mindre du vil ha en 4'er.. Kan også gå for 91 -93 modell med 6'er, men disse er naturlignok enda mer slitt enn de nyere.. Dersom det er en stylet bil, eid av en ungdom som virker usannsynlig billig, eventuelt ligger på listepris sammen med kliss orignale, så styr unna.. Denne er det noe feil med, det er i hvertfall stor sannsynlighet for det.. Å kjøpe E36 uten Naf dokument, er som å spille russisk rulett med pengene dine. Har flere bekjente som har vært ute for både små og store ting, og enkelte av de, inkludert megselv har blitt direkte lurt. Flere av E36'ene har antydning til, eller allerede fått noe som kalles "subframe disaster".. Dette er når opphenget til traversen bak rives løs fra karosseriet, og du sitter da igjen med en travers som er festet i karosseriet på 2 av 4 plasser, og dermed en bil som i utgangspunktet er så godt som verdiløs.. Da må du ned med hele bakakslinga og bensintanken, sveise nye fester, gjerne med forsterkninger, og deretter montere igjen.. Ofte må du også klippe opp blekket ved sete inni bilen, og bagasjerommet, for å komme skikkelig til.. Dette er en dyr og tidkrevende reperasjon.. BMW omtaler ikke problemet med "om det skjer" men "når det skjer"... Vær derfor ytterst forsiktig med hva du kjøper, og på så gammel bil som de fleste E36ene begynner å bli (hvertfall med seksere og pristak på 50 000), så er det ikke særlig smart å kjøpe uten at det foreligger NAF test eller nylig godkjent EU kontroll.. For 50 000 med de kravene du har, kan du vel egentlig bare glemme det dersom du ikke ønsker store utgifter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 at "nylig eu godkjent" skal telle for noe mer enn "ny wunderbaum forann og bak" er jeg sterkt uenig i. jeg vet selv hvor sløve folk på verkstedene er når det gjelder dette. tilstandsrapport koster vel 5-800,- VEL verdt det. naf test er litt dyrere, men såklart litt mer grundig...men for 50k må du regne med litt grums her og der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 at "nylig eu godkjent" skal telle for noe mer enn "ny wunderbaum forann og bak" er jeg sterkt uenig i. jeg vet selv hvor sløve folk på verkstedene er når det gjelder dette. tilstandsrapport koster vel 5-800,- VEL verdt det. naf test er litt dyrere, men såklart litt mer grundig...men for 50k må du regne med litt grums her og der. Støtter den.. Vet jo aldri om han kjenner noen på verkstedet... En annen ting er jo at du har krav på avslag eller heve kjøpet om det er ting som "eier burde ha visst".. Men er jo endel styr å skulle kreve tilbake penger av en eier du tror har lurt deg, så er greit å holde seg unna tvilsomme objekt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Generelt er det jo totalt bingo å kjøpe gamle biler, særlig typiske ungdomsbiler som E36 er. Pene eksemplarer med ryddig historikk er gjerne mye dyrere enn de fleste som ligger til salgs. Jeg ville styrt LANGT unna ombygde, trimmede, grovt senkede og stylete biler. I mine øyne er de verdt en brøkdel av prisen kontra en original bil. Finner jeg en bil med "lexus-lykter", krombling, fjortispotte, foliedritt i frontruta, harry sportsratt og girkule, setetrekk osv forteller det meg alt jeg trenger å vite egentlig. Jeg vet om mange som bare kjører ned bilene og selger før de må koste på dem nødvendige slitedeler. Dette går også igjen på endel stylede biler hvor det virker på meg som om eier bryr seg mer om hvordan det ser ut (i den grad utseendet kan sies å være vellykket) enn hvordan bilen er teknisk. Jeg leter selv etter en bra og original E34, som etterhvert har blitt typiske ungdomsbiler det også. Det er svært vanskelig å finne noe interesant med ryddig historikk og en veltalende selger som vet hva han egentlig selger. Som det sies over kan man "lese" det meste om bilen av måten selger prater i telefon. Jeg vet i allefall hvilken type selger jeg er ute etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Generelt er det jo totalt bingo å kjøpe gamle biler, særlig typiske ungdomsbiler som E36 er. Pene eksemplarer med ryddig historikk er gjerne mye dyrere enn de fleste som ligger til salgs. Jeg ville styrt LANGT unna ombygde, trimmede, grovt senkede og stylete biler. I mine øyne er de verdt en brøkdel av prisen kontra en original bil. Finner jeg en bil med "lexus-lykter", krombling, fjortispotte, foliedritt i frontruta, harry sportsratt og girkule, setetrekk osv forteller det meg alt jeg trenger å vite egentlig.Jeg vet om mange som bare kjører ned bilene og selger før de må koste på dem nødvendige slitedeler. Dette går også igjen på endel stylede biler hvor det virker på meg som om eier bryr seg mer om hvordan det ser ut (i den grad utseendet kan sies å være vellykket) enn hvordan bilen er teknisk. Jeg leter selv etter en bra og original E34, som etterhvert har blitt typiske ungdomsbiler det også. Det er svært vanskelig å finne noe interesant med ryddig historikk og en veltalende selger som vet hva han egentlig selger. Som det sies over kan man "lese" det meste om bilen av måten selger prater i telefon. Jeg vet i allefall hvilken type selger jeg er ute etter. OT: Jeg kan selge til deg:D Men ikke for en brøkdel av prisen på en original 325 bare fordi den er stylet Alt er relativt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnsen Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 E36 er jo i utgangspunktet ingen bra bil fra BMW. Jeg har hatt både E30`er og E36`er med forskjellige motorer og konkluderer det med at E30 er hakket bedre og slitesterke enn E36. men, jeg stortrives i E36`en min nå, for all del! Men det jeg har lagt merke til av egen erfaring fra egne biler, bekjente sine biler, prøvekjørte biler osv er at forstillingen til E36 aldri ble noe suksess! Foringer der ryker før du tar bilen i bruk (LITT overdrevent, men satt i perspektiv)! Sjekk dette, gjerne ved å bremse hardt i god fart. En ting er at det rister litt i rattet, men når det slår, som at hjulene beveger seg fram-bak i forhold til bilen, er det hakket verre. Det samme gjelder bremser og oppheng, ofte slakke der. Ellers vil jeg ha sjekket rust...hjulbuer, nede på dører, bak nede i hjørnene på bagasjeluka og under bilen. Er bilen senket - se på dekk, E36 får vanvittig feilstilling på hjulene om det ikke er fåretatt en komplett firhjulskontroll etter senking. Dette ser du om dekkene er slitt, særlig på innsiden. Dette sliter også på foringer og annet som stabiliserer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torminator Skrevet November 21, 2008 Share Skrevet November 21, 2008 Å kjøpe E36 uten Naf dokument, er som å spille russisk rulett med pengene dine. Har flere bekjente som har vært ute for både små og store ting, og enkelte av de, inkludert megselv har blitt direkte lurt. Flere av E36'ene har antydning til, eller allerede fått noe som kalles "subframe disaster".. Dette er når opphenget til traversen bak rives løs fra karosseriet, og du sitter da igjen med en travers som er festet i karosseriet på 2 av 4 plasser, og dermed en bil som i utgangspunktet er så godt som verdiløs.. Da må du ned med hele bakakslinga og bensintanken, sveise nye fester, gjerne med forsterkninger, og deretter montere igjen.. Ofte må du også klippe opp blekket ved sete inni bilen, og bagasjerommet, for å komme skikkelig til.. Dette er en dyr og tidkrevende reperasjon.. BMW omtaler ikke problemet med "om det skjer" men "når det skjer"... Hvordan kan man sjekke om dette er tilfelle? Lett å se om man jekker opp bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ConCon Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Sjekk bærekuler, dette er forbruksvare på E36. Finn ut når vannpumpen er byttet, disse har plastskovler og er derfor ikke av de mest solide. Kjenn etter fukt i gulvet (kan være plasttrekket inni dørene som har løsnet, da kommer det vann inn. Eller eventuelt tette dreneringshull til takluken), og se etter rust på koffertlokk, dører og hjulbuer. Hør etter tikkelyder i motor og sjekk selvfølgelig om resten av utstyr osv fungerer som det skal M40 motorene (316i og 318i fra 1991 til 1992 modell) har regreim. M42 motorene (318is) har kjede. M43 motorene (316i og 318i fra 1993 modell og ut) har kjede. M50 motorene (320i og 325i fra 1991 til 1994 modell) har kjede. M52 motorene (320i, 323i og 328i fra 1995 modell og ut) har kjede. For 50 tusen har du en grei mulighet for å finne en ålreit E36, men bruk tiden og finn en som er original og i god teknisk stand. Prøvekjør gjerne så mange som mulig slik at det blir lettere å sammenligne og øke muligheten for et godt kjøp. Husk også at det er stor variasjon i utstyrsnivå, så finn en som har det utstyret du ønsker, men tenk også litt på videresalg, da det er lettere å selge videre en bil med "riktig" utstyr og fargekombinasjon. Både manuell og automat er gode kasser på E36, så velg det du måtte foretrekke. Vil iallfall tro du f.eks. kan finne en grei 320i for denne prisen, om ikke helt strøken så iallfall fin å se til og i god stand. 325i vil gjerne koste noe mer hvis du ikke ønsker en halvsliten utgave. Ønsker du en så ny E36 som mulig kan alternativet med 4er motor være en god løsning, da bør du også kunne finne en som ikke har gått så alt for langt. Du har iallfall gode muligheter til å kunne kjøpe en "mye bil for pengene" bil for denne summen. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Å kjøpe E36 uten Naf dokument, er som å spille russisk rulett med pengene dine. Har flere bekjente som har vært ute for både små og store ting, og enkelte av de, inkludert megselv har blitt direkte lurt. Flere av E36'ene har antydning til, eller allerede fått noe som kalles "subframe disaster".. Dette er når opphenget til traversen bak rives løs fra karosseriet, og du sitter da igjen med en travers som er festet i karosseriet på 2 av 4 plasser, og dermed en bil som i utgangspunktet er så godt som verdiløs.. Da må du ned med hele bakakslinga og bensintanken, sveise nye fester, gjerne med forsterkninger, og deretter montere igjen.. Ofte må du også klippe opp blekket ved sete inni bilen, og bagasjerommet, for å komme skikkelig til.. Dette er en dyr og tidkrevende reperasjon.. BMW omtaler ikke problemet med "om det skjer" men "når det skjer"... Hvordan kan man sjekke om dette er tilfelle? Lett å se om man jekker opp bilen? Ikke nødvendigvis lett å se, men man bør kunne se antydninger til sprekk rundt innfestinga av traversen.. Ta en titt tidlig i prosjekttråden min så ser du åssen det ser ut når det er hull tvers gjennom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pelton Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Mange fantasier og mye tull her...... Generelt sett er E36 er en langt over gjennomsnittet bra/holdbar bil, tatt i betraktning at de fleste eksemplarene har fått/får en langt over gjennomsnittet stygg behandling. *Mange påstår at det er uhorvelig mye feil med BMW generelt, i forhold til andre bilmerker. Hmmm.... er usikker jeg... Gi en Toyota Carina 2,0 samme behandling som en BMW 320i (eller omvendt) og se hvem som holder lengst. JEG VET at jeg har brukt dette som eksempel før og har fått hard kritikk for det. Men jeg tipper at BMW`en hadde gått ca dobbelt så langt som Toyotaen. 98% av norges befolkning kunne sikkert satset livet sitt på det motsatte Edit: når jeg leser sakte og konsentrert gjennom tråden er jeg enig med mange av dere. Men mener fortsatt at store deler av innlegget mitt medfører riktighet.. *De som aldrig har hatt gleden av/råd til å kjøre BMW* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Mange fantasier og mye tull her...... Generelt sett er E36 er en langt over gjennomsnittet bra/holdbar bil, tatt i betraktning at de fleste eksemplarene har fått/får en langt over gjennomsnittet stygg behandling. *Mange påstår at det er uhorvelig mye feil med BMW generelt, i forhold til andre bilmerker. Hmmm.... er usikker jeg... Gi en Toyota Carina 2,0 samme behandling som en BMW 320i (eller omvendt) og se hvem som holder lengst. JEG VET at jeg har brukt dette som eksempel før og har fått hard kritikk for det. Men jeg tipper at BMW`en hadde gått ca dobbelt så langt som Toyotaen. 98% av norges befolkning kunne sikkert satset livet sitt på det motsatte Edit: når jeg leser sakte og konsentrert gjennom tråden er jeg enig med mange av dere. Men mener fortsatt at store deler av innlegget mitt medfører riktighet.. *De som aldrig har hatt gleden av/råd til å kjøre BMW* Hehe.. Du har rett i noe av det du sier, men det er jo ikke til stor hjelp for kjøper å vite om en toyota hadde blitt behandlet likedan så hadde den vært sliten den også.. Desverre er det en hel del med E36 (som også med andre biler) som KAN gå feil, og E36 er jo begynt å bli en eldre modell.. I frykt for å gjenta megselv, er jeg redd du ikke har så veldig mye å velge i til 50 000, av biler med masse styling.. Har sett raskt over finn og autodb og det er klart at de fleste E36'er nyere enn 1993 med masse styling og sekser ligger i prisklassen like over 50 000 (men det betyr jo ikke at du IKKE kan prute ) Når det kommer til E36 og feil, er det ikke til å stikke under en stol at de som ligger over 150 000 km alltid vil gi deg noe å pusle med. Selv ved vanlig bruk trenger det ikke gå uhyre lenge mellom hver klunkelyd, desverre Grunnen til at jeg sier du bør droppe det er fordi jeg mener at å kjøpe en e36 til 50 000 kroner med sekser og masse styling, som er nyere enn 1993, er litt bingo.. Det kan gå fryktelig galt, så vær ops.. Forøvrig har jeg hatt E36 i seks år og ett halvt år Og opplevd omtrent alt som er beskrevet av problem på denne siden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Generelt er det jo totalt bingo å kjøpe gamle biler, særlig typiske ungdomsbiler som E36 er. Pene eksemplarer med ryddig historikk er gjerne mye dyrere enn de fleste som ligger til salgs. Jeg ville styrt LANGT unna ombygde, trimmede, grovt senkede og stylete biler. I mine øyne er de verdt en brøkdel av prisen kontra en original bil. Finner jeg en bil med "lexus-lykter", krombling, fjortispotte, foliedritt i frontruta, harry sportsratt og girkule, setetrekk osv forteller det meg alt jeg trenger å vite egentlig.Jeg vet om mange som bare kjører ned bilene og selger før de må koste på dem nødvendige slitedeler. Dette går også igjen på endel stylede biler hvor det virker på meg som om eier bryr seg mer om hvordan det ser ut (i den grad utseendet kan sies å være vellykket) enn hvordan bilen er teknisk. Jeg leter selv etter en bra og original E34, som etterhvert har blitt typiske ungdomsbiler det også. Det er svært vanskelig å finne noe interesant med ryddig historikk og en veltalende selger som vet hva han egentlig selger. Som det sies over kan man "lese" det meste om bilen av måten selger prater i telefon. Jeg vet i allefall hvilken type selger jeg er ute etter. OT: Jeg kan selge til deg:D Men ikke for en brøkdel av prisen på en original 325 bare fordi den er stylet Alt er relativt.. Det er da overhodet ikke relativt. Hva du vil selge din bil for er meg fullstendig irrelevant. For meg er den verdt mye mindre enn en original bil. Her kan du se hva en av dine venner har gjort med sin E36. http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null Vakkert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nimitz Skrevet November 22, 2008 Share Skrevet November 22, 2008 Må si meg enig med flere her. Jo mere styling og krimskrams desto mer skeptisk bør kjøper være. Nå skal jeg være forsiktig og ikke ta alle under en kam. Men det er en del styla BMWer som ungdom herper ganske snart. Jeg er av den formening at en orginal bil som er godt tatt vare på ofte er et godt kjøp. Tror heller ikke det er mere feil på enkelte BMW modeller enn andre bilmerker. Bruker man noen kroner på årlig vedlikehold og kanskje kjøper orginal deler så har man bil lenge. Og at BMW er fantastiske kjøremaskiner er vel ingen tvil om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå