Proxit Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Var ute å kjørte i kveld. Da så jeg at tempratur måleren falt fra varm til kald motor. Det gikk gradvis nedover, og etter ca 10 min etter jeg oppdaget at den falt, viste den at motoren var kald. Hadde vel kjørt i ca 1,5 time når dette skjedde. Er det bare temp føler som må skiftes? Det er vel ikke noe problem å kjøre med dette "problemet"?
Simpel Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 Eller så kan vel termostaten ha hengt seg opp i åpen stilling. I så tilfelle er det ikke sunt å kjøre med det.
KenVH Posted November 23, 2008 Posted November 23, 2008 du kan jo prøve gammeltrikset først, å sette er avis foran radioatoren slik at det ikke blir noe luftgjennomstrømning. jeg kjørte rundt på "pisslunka" motor før jeg satt in en papplate foran radiatoren. nå er alt gullegodt. men så er det bortimot 16 blå her også...
Odd-M Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 du kan jo prøve gammeltrikset først, å sette er avis foran radioatoren slik at det ikke blir noe luftgjennomstrømning. jeg kjørte rundt på "pisslunka" motor før jeg satt in en papplate foran radiatoren. nå er alt gullegodt. men så er det bortimot 16 blå her også... På din 530d? Er bilen importert? Jeg har kjørt min 530d i 30 minusgrader uten å merke antydning til at motortemp faller. Nåla står rett opp uansett.
Nytern Posted November 24, 2008 Posted November 24, 2008 Var ute og kjørte i -21 i går uten at nåla sank noe.
Proxit Posted November 24, 2008 Author Posted November 24, 2008 Her i bergen var det ikke mer enn ca minus 6 grader. Håper ikke bilen er så følsom for kulden Så bare skifte termostaten. Funker avisen i mellomtida?
Nytern Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Det kan jo fungere, bare pass på å ikke la bilen stå å gå på tomgang med sånne ulumskheter foran radiatoren
Simpel Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Du ødelegger vel ikke noe sånn straks ved å kjøre med åpen termostat, men det sliter vel styggfort på motoren siden den er kald hele tiden. Aldri over 3000 RPM på kald motor er det mange som sier.
Lars89 Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Har en termostat som åpner ved 80 grader (første streken) noe den sannsynligvis har gjort i alle sine 18 år og 321 000 km (import). Er vel ikke farlig det? Kun når den er helt åpen sant?
tomerikk Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Termostat er forbruksdel. det bør være like naturlig å bytte den som tennplugger. Bytt den sammen med frostveske bytte. Den kan like gjerne ikke åpne når den ryker.
KenVH Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 du kan jo prøve gammeltrikset først, å sette er avis foran radioatoren slik at det ikke blir noe luftgjennomstrømning. jeg kjørte rundt på "pisslunka" motor før jeg satt in en papplate foran radiatoren. nå er alt gullegodt. men så er det bortimot 16 blå her også... På din 530d? Er bilen importert? Jeg har kjørt min 530d i 30 minusgrader uten å merke antydning til at motortemp faller. Nåla står rett opp uansett. jepp. impotert. har tenkt tanken på å bytte termostat, men fant ut at en papp plate var en billig og grei løsning.
Odd-M Posted November 25, 2008 Posted November 25, 2008 Du skulle kjøpt en bil med ustyrskode 842 COLD CLIMATE VERSION, med andre ord nordisk bil med spec beregnet for nordiske vinterforhold.
KenVH Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 hva er forskjellen sånn kjøleveske messig? mindre radiator og "varmere" termostat?
Fliid Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Har en termostat som åpner ved 80 grader (første streken) noe den sannsynligvis har gjort i alle sine 18 år og 321 000 km (import). Er vel ikke farlig det? Kun når den er helt åpen sant? Gjør ingenting. Jeg har selv 80c termostat, temp ved første strek er fint som bare det, hele året ; )
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now