~psycho Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Hei! Dette er mitt første innlegg her på forumet. Har lest her en god stund, og må si at jeg har lært en god del om tekniske ting osv. Jeg innrømmer glatt at jeg er (nesten) like blank som en krystallkule når det kommer til å skru bil, men har likevel en lidenskap for bmw. Har nå en 04 mod e46, som er min fjerde bmw. Men, til saken! Må få ut min frustrasjon;p : Hadde et forferdelig irriterende uhell da jeg skulle rygge ut av garasjen i kveld. Og hvorfor ikke få noe tips og råd herfa, da samtlige her inne virker som hyggelige folk med stor lidenskap for bil(bmw). Anyway, jeg satte meg i bilen, blid og fornøyd som vanlig, begynte å rygge, og plutselig så smalt det. Garasjeporten gikk altså igjen mens jeg drev å rygget ut og smalt nedi taket mitt. Jeg skvatt så jævlig så jeg trodde jeg skulle få hjerteinfarkt. Jeg har nemlig en knapp på nøkkelringen der jeg kan åpne porten automatisk. Enten har jeg kommet borti denne mens jeg satte meg inn (har hatt porten i årevis, og dette har aldri skjedd før), eller så skjedde det et eller annet med elektrikken til porten. Uansett, så gikk den iallfall igjen. Den gikk så langt ned så jeg fikk omtrent taket i hodet før jeg fikk trykt den opp igjen. Da jeg gikk ut for å sjekke skadene så var selvfølgelig taket helt ødelagt. Forferdelig surt, ettersom bilen er så strøken som en 04 modell får blitt. Jeg ble selvfølgelig noe h****** sint, og smalt døra igjen så hardt jeg klarte, og da spratt faktisk taket opp igjen litt ;P Uansett, taket må fikses. Jeg har prøvd å slå litt opp igjen selv, men det ble ikke noe bedre, og resultatet ble heller noen nye småbulker (ikke at det gjør noe, for taket må fikses uansett). Ikke bare er det en gigantisk KJEMPEBULK over hele taket, men det er også selvfølgelig saftige tjukke riper over hele helt fra frontruta til langt nede på bakruta. Noe sier meg at dette vil koste meg dyrt... For å si det mildt. Veldig irriterende nå rett før jul og greier. Skulle også hatt inspection 2 om noen få km. Ikke det at dette bråhaster, men det ser jo forjævelig dumt ut. Her må man vel ta av hele taktrekken, opprette hele taket samt lakkere. Snakket med en fyr som har litt peiling, og han fortalte meg at dette fort kom på over 30 tusen på et kjent/bra verksted. Skal selvfølgelig forhøre meg litt rundt imorgen, men er det noen som har et sårt trengt tips å komme med? Lurer på om man kan bruke forsikringen på dette, selv om det resulterer i tap av opptjent bonus. Det finnes viktigere ting i livet enn et kjøretøy, men still.. rimelig pissed off kan man si.
wabby Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Kan man bli mer uheldig? Det jeg ville gjort var å sjekke med forsikringsselskapet på hvor mye bonus du hadde mistet, pluss egenandel, pluss hvor mye du hadde gått opp i forskring i de neste 2-3 årene. Dersom dette er billigere eller opp til 10.000 dyrere enn å ta det på egen kappe så ta det via forskringen og se det heller som å betale ned på et "Lån". 30.000 om ikke mer kan for være en del ut fra egen lomme, i allefall for meg.
Deep Dish Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Utrolig surt, blir nok noen lapper for å fikse taket ja.. Velkommen til forumet forresten.!
Lars89 Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Utrolig surt! Har faktisk klart å gjøre det samme selv, men det var på jobben så fikk ikke noen følger for meg... Karosseriarbeid blir fort veldig dyrt ja... Nå har jeg ikke sett bilde av din () men antar man må skifte tak++, spenne opp bilen i jigg osv. Da flyr tusenlappene FORT. Valgte selv den enkle løsninga når jeg kræsja og solgte bilen min billig, men din bil er såpass ny at jeg ville tatt det på forsikringa. Velkommen til forumet!
kristian08 Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Sparer fort noen kroner vis du er litt handyman. For en stund siden så klarte en dame å dunke bilen min, og reparasjons kostnadene ble betydelig billigere etter at jeg dro en 10 tommeltotter. Mener skadene kom på 7000,- før jeg kom inn i bildet, og endte på kanskje 3500 etter at jeg fikset og pusset det meste selv. I tillegg fikk jeg beholde gode 6dl med maling.
G-RACING Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Om du skal skifte takplata tviler jeg på du må spenne opp bilen i jigg. Ikke vet jeg, jeg skal skifte takplate (sette i soltak) i min gamle e30 til jul, og jeg kommer ikke til å spenne den opp da jeg ikke skjærer meg inn i noen av stolpene. Velkommen til forumet btw;)
Morbus Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Jeg hadde fått sjekket garasjeport åpner/lukker systemet. Det skal vel være en sikkerhetsmekanisme som gjør at den ikke kan lukke med mer enn 5-10kg kraft om det begynner å gå tregt. Mtp at det kan være unger i klem. Hvertfall jeg høre det da jeg fikk montert slikt i min garasje.
Andreas1 Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Jeg hadde fått sjekket garasjeport åpner/lukker systemet. Det skal vel være en sikkerhetsmekanisme som gjør at den ikke kan lukke med mer enn 5-10kg kraft om det begynner å gå tregt. Mtp at det kan være unger i klem.Hvertfall jeg høre det da jeg fikk montert slikt i min garasje. Slike funksjoner er ekstrautstyr på de fleste portåpnere. Mange garasjeportåpnere leveres uten denne funksjonen originalt, og motoren jobber da kun med å holde igjen porten når den lukkes. Barnesikringer (og annet sikkerhetsutstyr som innvendig åpning etc) kommer altså normalt i tillegg til selve åpneren. Du møtte nok en flink selger som informerte deg om dette da du kjøpte din port.
Scampi Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Slike funksjoner er ekstrautstyr på de fleste portåpnere. Nye regler fra 1. mai 2005 sier at det _skal_ være sikring mot at porten kan falle ned og såkalt "barnesikring", eller i dette tilfellet "BMW-taksikring". EU-direktivet EN13241-1 har vært veiledende siden 2004, men fra 2055 er det påkrevd. Om dette har tilbakevirkende kraft vet jeg ikke, men tviler.
BreitBau Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Hvis bilen er i fart, så har jeg ingen problem med å forstå at det kan bli riper over hele taker, er ikke alle porter som er superraske med å endre retning.. Våres porter bruker nok ett sekund på å endre retning..
Scampi Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Hvis bilen er i fart, så har jeg ingen problem med å forstå at det kan bli riper over hele taker, er ikke alle porter som er superraske med å endre retning..Våres porter bruker nok ett sekund på å endre retning.. Neida, sant nok det, men han sier jo han skvatt...vil tro reaksjonen da er å smelle inn bremsen. Men surt uansett :/ Glad jeg har rails...
Lex-Talionis Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 LEgg ut bilder av skaden hvis du har mulighet da? Mvh Espen
BreitBau Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Hvis bilen er i fart, så har jeg ingen problem med å forstå at det kan bli riper over hele taker, er ikke alle porter som er superraske med å endre retning..Våres porter bruker nok ett sekund på å endre retning.. Neida, sant nok det, men han sier jo han skvatt...vil tro reaksjonen da er å smelle inn bremsen. Men surt uansett :/ Glad jeg har rails... Når du skvetter så jævli at det kun er aktiv muskeltrening i de nedre regioner over mange år som har gjort til at det IKKE kommer en liten dråpe.. Da er reaksjonstiden mye mye lengre Tenk deg at du går på gaten og hører ett jævli smell. Det første du gjør er å stivne totalt i ett halvt sekund, åsså tar det vel 2/10dels sekund til før kroppen har bestemt seg for å slenge seg ned, og 3/10dels sekund før du er der.. Om du da rygger ut av garasjen i en fart av 3 km/t så går det omtrent 85 cm på 1 sekund, og da er du over store deler av taket hvertfall Vi får satse på at det ordner seg for deg
Scampi Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 Når du skvetter så jævli at det kun er aktiv muskeltrening i de nedre regioner over mange år som har gjort til at det IKKE kommer en liten dråpe.. Da er reaksjonstiden mye mye lengre Vi reagerer visst forskjellig... Men ja, håper ting ordner seg...regner med det
BreitBau Skrevet November 27, 2008 Skrevet November 27, 2008 hehe. jeg må nok innrømme at jeg IKKE tror jeg hadde greid å reagere på under 1 sekund dersom noe hadde slått i taket på bmwen på vei ut av garasjen.. 1 sekund er forøvrig den gjennomsnittelige reaksjonstiden det tar for ett menneske å se, oppfatte, reagere... Hva med å gi meg resultatet på: http://www.mathsisfun.com/games/reaction-time.html Noe helt annet igjen blir det jo dersom man er forberedet på at noe skal skje..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå