Gå til innhold

Mange her inne som jobber offshore?

Ola.
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

veit du hvordan systemet er der? tenkte på om det er Chief, 1. mask, 2. mask, eller om det bare er chief og motormann osv?

Er ikke heilt inne i rangstigen i den avdelingen, men tror det er noe sånt som

maskinist-->maskinromoperatør-->teknisk assistent--> teknisk sjef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på båt, og håper å komme meg på rigg om noen år. Men det viser seg å være ganske vanskelig uten erfaring/fartstid. Jeg er navigatør, og for å få jobb på rigg må jeg ha klasse 1 sertifikat. Nå har jeg klasse 3, så jeg mangler ca 3 års fartstid før jeg får jobb på rigg..

Har løst D1 for ca 4 år siden og har lekt med rigg tanken lenge. Mange bekjente av meg som har gått over på flyterigg nå, og jobber innen stabilitet i begynnelsen, men slik jeg har skjønt det er det gode muligheter å jobbe seg oppover med tiden. Irriterer meg kraftig at jeg aldri fikk meg DP sertifikat de 3-4 årene jeg var på DP-båt, men den var ikke DP klasset og kurset mitt var heller ikke godkjent.

Det var ihvertfall ikke noe problem for de å få seg jobb så mulighetene slik jeg ser det er fremdeles gode for den som vil hive seg rundt. Leker litt med tanken selv, men så er det å hive seg rundt da..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber på båt, og håper å komme meg på rigg om noen år. Men det viser seg å være ganske vanskelig uten erfaring/fartstid. Jeg er navigatør, og for å få jobb på rigg må jeg ha klasse 1 sertifikat. Nå har jeg klasse 3, så jeg mangler ca 3 års fartstid før jeg får jobb på rigg..

Nope.

Kontrollromsoperatør - Klasse 4

Stabilitetssjef - Klasse 2

Plattformsjef - Klasse 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit du hvordan systemet er der? tenkte på om det er Chief, 1. mask, 2. mask, eller om det bare er chief og motormann osv?

Nesten.

Maskinromsoperatør --> Teknisk Assistent --> Teknisk Sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.

Plattformsjef - Klasse 1

Joa, men man får ikke jobb med klasse 4 , for på en non-self propelled rigg(uten egen fremdrift) får man ikke høyere sertifikat noen gang, de vil ha folk som kan avansere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste rigger på norsk sokkel er vel flyterigger, men mange er oppankret og har ikke egen fremdrift. Jo, bare å søke. Er man heldig får man jobb:) Men får ikke høyere sert (sertifikatgivende fartstid) på flyterigg med mindre den er self propelled.

Jeg har søkt mange selskaper uten å få svar. Jeg har selv bachelor i nautikk fra Høgskole, men har kun 1,5 års fartstid og klasse 3. Pluss at jeg mangler DP erfaring, har kun DP basic. Tror det har mye å si at man har ubegrenset DP sertifikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.

Plattformsjef - Klasse 1

Joa, men man får ikke jobb med klasse 4 , for på en non-self propelled rigg(uten egen fremdrift) får man ikke høyere sertifikat noen gang, de vil ha folk som kan avansere!

Okay, slik ja....hos oss har vi begge deler, så da flyttes de som må ha fartstid til self propelled for en periode.

Det er mange som har fått jobb i Dolphin med kun klasse 4 og 3...vet ikke om du har forhørt deg der.

Hvis ikke dette er noe nytt dem har begynt med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
jeg har fagbrev som elektrikker, div offshore kurs til 60 lapper. er flink og effektiv til å jobbe. men har søkt på rundt 100 plattform jobber men 0 svar:(

og nå er det jo dårligere tider i tillegg...

men søkte på rundt 4-5 suplybåter og fikk jobb med en gang. så man må nok jobbe seg oppover.

eneste måten du får jobb på plattform er vis du har offshore erfaring

Du er tydligvis en av mange som har gått i den fella og tror at riggjobb er det sværeste av det svære og at offshore er litt nedverdigene. Har selv jobbet på rigg men jobber nå på ankerhandling. Rigg er ikke så bra som du tror. Og en borerigg er i hvertfall ikke noe luksushotell. Hvist du har fått jobb på et offshore fartøy så bør du være fornøyd og ikke sutre over at det ikke ble noe riggjobb. Det får du helt sikkert etterhvert. Lykke til vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten.

Maskinromsoperatør --> Teknisk Assistent --> Teknisk Sjef.

hva er papirkravene til de aktuelle jobbene? noen som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...