Gå til innhold

Er dagens veisalting grei for deg?  

60 stemmer

1. 1. Er dagens veisalting grei for deg?

• Jada. Forutsigbar salting gir tryggere kjøreforhold.
      6
    • Nja, temmelig skeptisk, men salt er kanskje ikke å unngå på veier med mye trafikk.
      13
    • Nei. Norge er vinterlandet og vi bør lære å mestre kjøring på vinterføre.
      41

Anbefalte innlegg

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Inne i villastrøket, 30-sone med fartshumper...går rett frem i ca 500 m. Jada, salte må vi!!

Dersom det faller endel snø, er det nesten umulig å brøyte der det er fartshumper, siden brøytebilen ikke får god nok fart. I så fall må det kjøres med fres, som tar mye lengre tid. Hvis det er mange innkjørsler, må man deretter prøve å ikke kaste formye snø fra fresen inn i innkjørslene - noe som igjen gjør at det kastes mer hardpakket snø inn i hager, hvilket forårsaker ødelagte hekker og beplantning.

Virker på meg som om saltingen skjer av bekvemmelighetshensyn, og at man har valgt det man tror er den enkleste løsningen...

Skrevet

Det er vel rimelig opplagt at saltet gir tryggere kjøreforhold for den gjennomsnittelige nordmannen, det er tross alt rimelig mange idioter langs veien. Men jeg er langt i fra noen tilhenger av å kjøre på en saltet vei.

Jeg vet hvordan bilen min oppfører seg, og jeg vet hvordan jeg skal håndtere den dersom noe uforutsigbart skjer. Derfor foretrekker jeg mye heller å kjøre på ordentlig tørt snøføre enn å få våt saltlake sprutende opp på frontruta fra motgående bil, eller bilen foran meg. Nettopp det har skapt ekle situasjoner for meg flere ganger på E6'en.. Se for deg følgende: Du kan knapt nok ligge bak en bil uten att du blir dynket ned med våt saltlake, nåde deg om du da ikke har spyleveske. Dette tørker fort på frontruten, og ødelegger det meste av sikten din. Det verste er selvsagt å ligge bak lastebiler, møte lastebiler eller kjøre forbi lastebiler, det spruter jo helt jævli! Uansett skal man kjøre i den farten som kjøreforholdene tilsier, samme om det er saltet eller ikke. :)

Skrevet
Inne i villastrøket, 30-sone med fartshumper...går rett frem i ca 500 m. Jada, salte må vi!!

Dersom det faller endel snø, er det nesten umulig å brøyte der det er fartshumper, siden brøytebilen ikke får god nok fart. I så fall må det kjøres med fres, som tar mye lengre tid. Hvis det er mange innkjørsler, må man deretter prøve å ikke kaste formye snø fra fresen inn i innkjørslene - noe som igjen gjør at det kastes mer hardpakket snø inn i hager, hvilket forårsaker ødelagte hekker og beplantning.

Virker på meg som om saltingen skjer av bekvemmelighetshensyn, og at man har valgt det man tror er den enkleste løsningen...

De brøyter også...så når det er nybrøyta og fint, kommer saltbilen... På en sånn veg med lav fartsgrense er det idioti.

Husker her da jeg var yngre, da brukte de ikke salt på den vegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...