Rogern Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 Det som skjedde til meg også, men når drivakselen var løs datt lageret og navet nesten ut av seg selv. Ytterringen og segiringen sto igjen da, ble litt banking får å få ut den så presse er sikkert ikke så dumt.
Rayman Skrevet November 30, 2008 Forfatter Skrevet November 30, 2008 Det som skjedde til meg også, men når drivakselen var løs datt lageret og navet nesten ut av seg selv. Ytterringen og segiringen sto igjen da, ble litt banking får å få ut den så presse er sikkert ikke så dumt. Var det lagere fremme du bytta? Bak er det iallefall ikkje kjangs i helvette på å få av har slått meg lei nå og det har ikke rikka seg
Yngvejos Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 Når du endelig har fått av den så kan du glede deg til å få løs drivakslingen fra splinsen i navet Kan eg låve deg er den jeg sliter med nå Mutteren kom nokså lett etter en runde me gassbrenneren og en lang latmansarm Bruk en tersj rundt navet. Skru den til, det du makter å gi den et slag med hammer. hmm prøvde dette, det som skjedde var at stanga/bolten inni midten gidde etter, den ble presset ut på baksiden. Har tatt av hele armen nå, tenkte å ta den med på verksted, må vel ha presse for å få på den nye uansett så kan de ta den gamle av i samme slengen også. Jeg leverte to bærearmer og en halv mellomaksling til verksted for å presse i nye hjullager, og presse på nytt mellomaksellager. Regningen kom på akuratt det samme som en verkstedpresse på biltema koster (1500). Benytt muligheten. Det blir sikkert ikke siste gangen du har behov for en presse.
Superbeetle Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 Jeg byttet hjullager bak uten presse. Fungerte helt fint det Verste jobben er å løsne splines på drivakslingen og banke ut navet egentlig. Å bytte selve lageret var ikke noe problem...
Superbeetle Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 Det som skjedde til meg også, men når drivakselen var løs datt lageret og navet nesten ut av seg selv. Ytterringen og segiringen sto igjen da, ble litt banking får å få ut den så presse er sikkert ikke så dumt. Var det lagere fremme du bytta? Bak er det iallefall ikkje kjangs i helvette på å få av har slått meg lei nå og det har ikke rikka seg Må spise mer grøt
Rayman Skrevet November 30, 2008 Forfatter Skrevet November 30, 2008 Presse på biltema var ikke så dumt nei Kjøpte foringer også der som jeg skal skifte i samme slengen, så helt greie ut dei
Rayman Skrevet November 30, 2008 Forfatter Skrevet November 30, 2008 Jeg byttet hjullager bak uten presse. Fungerte helt fint det Verste jobben er å løsne splines på drivakslingen og banke ut navet egentlig. Å bytte selve lageret var ikke noe problem... Ska ta bilde av skiten, nekter å tro det er så lett som du sier
Superbeetle Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 Jeg startet med å løsne mutteren på drivakslingen(32-36mm). Deretter banket jeg og brukte en ters for å få løs selve akslingen. Mutteren gikk av med en stor latsmannsarm mens å få løs akslingen var litt mer jobb. Navet prøvde jeg å løsne med en slagters, men fikk ikke nok kraft med denne. Banket det av med en hammer og en dor fra baksiden etter å skrudd av drivakslingen(edit: ble litt usikker nå på hvilken måte jeg fikk løs navet, om det var slagtersen som gjorde utslaget el ikke)(lurer på om jeg måtte løsne midtre festene på stabstaget for få ut akslingen) Etter at navet kom av, var det bare å løsne seegerringen bak hjullageret(mot diff) og banke ut lageret. Selve lageret var ikke noe problem å banke ut, og heller ikke å montere igjen. Var litt skeptisk til å hamre masse på det nye lageret, men det gikk veldig fint Vil si det vanskeligste var å løsnet navet(del1 på bildet) samt å løsne splinesene på akslingen..
Rayman Skrevet November 30, 2008 Forfatter Skrevet November 30, 2008 Altså det er snakk om en E36 318i Baksiden Her er det jeg har banka Fremmsiden
Superbeetle Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 Ja kan skjønne det blir litt vanskelig å banke ut lageret når navet sitter fast også... Når dette i tillegg ikke sitter på bilen så blir det nok ikke enklere.. En presse burde vel klare jobben, men vet ikke hvor enkelt det er å finne noe mothold til pressen..?
Rayman Skrevet November 30, 2008 Forfatter Skrevet November 30, 2008 Jeg startet med å løsne mutteren på drivakslingen(32-36mm). Deretter banket jeg og brukte en ters for å få løs selve akslingen. Mutteren gikk av med en stor latsmannsarm mens å få løs akslingen var litt mer jobb. Navet prøvde jeg å løsne med en slagters, men fikk ikke nok kraft med denne. Banket det av med en hammer og en dor fra baksiden etter å skrudd av drivakslingen(lurer på om jeg måtte løsne midtre festene på stabstaget for få ut akslingen) Etter at navet kom av, var det bare å løsne seegerringen bak hjullageret(mot diff) og banke ut lageret. Selve lageret var ikke noe problem å banke ut, og heller ikke å montere igjen. Var litt skeptisk til å hamre masse på det nye lageret, men det gikk veldig fint Vil si det vanskeligste var å løsnet navet(del1 på bildet) samt å løsne splinesene på akslingen.. Hehe da skjønte jeg litt mere ja, så det nytter lite å slå på lagere da i bakant? Så er selve Navet jeg skal bombadere med hammerslag?
Superbeetle Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 hei igjen... Jeg såg litt mer nøye på bildet nå. Hvis du ser i midten på lageret. Den lille kanten rundt splinesene. Har du prøvd å banke på denne? Du må iallefall ha ut navet før du kan løsne lageret..
Rayman Skrevet November 30, 2008 Forfatter Skrevet November 30, 2008 hei igjen... Jeg såg litt mer nøye på bildet nå. Hvis du ser i midten på lageret. Den lille kanten rundt splinesene. Har du prøvd å banke på denne? Du må iallefall ha ut navet før du kan løsne lageret.. Ja, skjønte det nå at jeg må få ut navet først, har prøvd og banket på den innerste kanten ja. Skal prøve og lage meg en hjemmlaget presse nå og sjå om det går da Bruker selve trommel som mothold, men er redd den kommer til å gi etter kanskje.
Marius_e30 Skrevet November 30, 2008 Skrevet November 30, 2008 bruk en pipe som er ca like stort som navet, sett den nedpå og slå på pipa, gjerne med en håndholdt slegge til navet et ute. deretter tar du bort segringen på framsiden, så finner du en pipe eller likn. som er stor nok(ca.) til ytterkanten av lageret, så gjør du det samme som med navet, og vips:) har gjort dette både på e30 og e36, så metoden er utprøvd;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå