jokke2k Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 Hadde en "artig" episode i dag da jeg skulle kjøre hjem fra jobb. Kom ned Nydalsveien i Oslo og skulle svinge til høyre opp Kristoffer Aamots gate. Så kommer bil fra venstre som nesten sneier av meg støtfangern (det er glatt ute, sånn til info), så jeg tuter, hvorpå vedkommende bilist svinger inntil siden og begynner sveive ned vinduet. Gidder ikke krangle så jeg bare kjører forbi opp bakken og stanser i rundkjøringen ved Maridalsveien. Men da kommer denne hissige bilist opp på siden av meg og sveiver ned vinduet (ser det er ei hysterisk kjerring i 50-åra som kjører en gammel Golf Cab - fiiin vinterbil) og skriker "Det er en utkjørsel! Du har ikke forkjørsrett!!" Jeg åpner passasjervinduet og roper tilbake: "Nei, det er vanlig vei og du kom fra venstre, lær deg trafikkreglene." Hun fortsetter å hyle om at det er en utkjørsel... Så jeg roper et eller annet ufint i det jeg lukker igjen vinduet og kjører videre. Vel vitende om at jeg hadde rett. Jeg mener, inn den veien jeg kom ut fra går en bussrute og det er ingen form for vikeplikts skilt der, eller noen kant eller oppmerkning som tilsier at det er en utkjørsel. Må uansett le av hele episoden, men for sikkerhetsskyld, ta en titt på det krysset jeg snakker om; det er da for pokker ingen utkjørsel?! Så neste gang jeg svinger ut denne veien (og evt mister frontfangeren) er det greit å være 100% sikker... Uansett burde kvinnfolk over 50 hatt ny teoriprøve og oppkjøring spør du meg!! Kartlinker: Gulesider - hybrid Sesam 3D
Mexos Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 Ble faktisk litt usikker selv nå. Minnes at det ikke er no vikeplikt skilt, og Kristoffer Aamoths gate er vel ingen forkjørsvei så du skal ha trafikkreglene på din side da. Det er en vei og ingen utkjørsel som du sier da den fortsetter oppover forbi Shnas og svinger over bruen til peppes osv. Der går vel bussen som du nevner (De har ihvertfall noen helvettes fartskuler der ) Er bare usikker på om jeg selv brukte å stoppe der, eller om jeg heiv meg ut i krysset:P Jeg vil påstå dama hadde vikeplikt ivertfall. Er en grunn til at den heter Nydalsveien og ikke Nydalsutkjørselen!
Ingebrigtsen Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 Så lenge veien du kjører utifra har et navn så betegnes det som vegkryss og ikke utkjørsel
nicooo Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 helt kriminelt at sånne sjåfører får lov å oppholde seg i nærheten av trafikk treffer man på de kjeringene så må man bare sving unna, de er jo livsfarlige
jokke2k Skrevet Desember 2, 2008 Forfatter Skrevet Desember 2, 2008 Ja, dere får se opp for en kremgul Golf II cab med et kvinnemenneske i 50-årene som ferdes i området rundt Storo/Nydalen... Haha! Tror pinadø hun hadde leopardpelskåpe eller noe sånn på også.
Der Barockengel Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 treffer man på de kjeringene så må man bare sving unna, de er jo livsfarlige Vil bare nevne at jeg har observert slike kjerringer flere ganger - og de finnes både som hunner og hanner. Men merkelig så vanskelig enkelte har for å legge til side ting som har skjedd i ett veikryss, og heller konsentrere seg om andre ting resten av turen.
hagenisse Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 God grunn til å droppe den teite høyreregelen.
pocket Skrevet Desember 2, 2008 Skrevet Desember 2, 2008 Du har nok trafikkreglene på din side, men kjører selv det krysset der så og si hver dag, og det er ganske så få som skjønner reglene der må jeg si! Tror nok ikke det er så lurt å "stå på sin rett" i det krysset, kan fort gå mer enn en front fanger med den farten som holdes der!
Ca///e Skrevet Desember 3, 2008 Skrevet Desember 3, 2008 Du har nok trafikkreglene på din side, men kjører selv det krysset der så og si hver dag, og det er ganske så få som skjønner reglene der må jeg si! Tror nok ikke det er så lurt å "stå på sin rett" i det krysset, kan fort gå mer enn en front fanger med den farten som holdes der! Ja, høyreregelen gjelder i det krysset ja, men det er som pocket sier, svært få som overholder dette. Spør du meg, burde det vært vikeplikt når man kommer ut fra den "utkjørselen" , men det er en annen historie
Arimanni Skrevet Desember 3, 2008 Skrevet Desember 3, 2008 God grunn til å kjøre SUV i bytrafikk. Ingen som tør å yppe da
BreitBau Skrevet Desember 3, 2008 Skrevet Desember 3, 2008 God grunn til å kjøre SUV i bytrafikk. Ingen som tør å yppe da Kjørte en sånn en ned gjennom Oslo senturm engang.. De skyter ut sånne: Fikk kjøre hvordan faen jeg ville Forøvrig har jeg ikke snøring på hvordan det krysset går, men med mindre det er klart skiltet/merket så er nok det der en navngitt vei ja..
ESveen Skrevet Desember 4, 2008 Skrevet Desember 4, 2008 kan man ikke se på kantsteiner om det er offentlig veg eller privat veg? Er det en offentlig veg svinger kantsteinene med innkjørselen, er det en privat veg, fortsetter kantsteinen rett fram, men den er nedsenket i veien.
Hyggmaister Skrevet Desember 4, 2008 Skrevet Desember 4, 2008 God grunn til å droppe den teite høyreregelen. Ja, meg og kjørelæreren diskuterte den gang poenget med hele høyreregelen..Er egentlig håpløs i mange tilfeller!! Sjekk bare denne herlige illustrasjonen min: Kan noen fortelle meg logikken i at den røde stakkaren må stoppe for den blå bilen som blinker til venstre (for seg selv) - foruten for loven, og gitt at det ikke er forkjørsvei innblandet?
Hakon Skrevet Desember 4, 2008 Skrevet Desember 4, 2008 Morsomt at du nevner dette. Nøyaktig det samme skjedde meg den 02.12.08. En gammel fyr i gul varebil ble helt rabiat, og forsåkte å sperre meg inne. holdt på å kræsje både i meg og andre (da han rett før rundkjøringen legger seg ut i motsatt kjørefelt for å prøve å komme forbi meg) Jeg kan i og for seg forstå at noen tror de har forkjørsrett, siden Kristoffer Aamots gt har sykkel-vei, og i så måte virker stor og bred. Fløgelig kan noen bli lurt til å tro at de handler i god tro når de bastant holder på rettene sin og nesten knuser inn i noen som kommer fra høyre.
Ca///e Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Her er en fin artikkel som omhandler temaet. Reglene er veldig tydelige på dette. I tillegg kommenteres det at "er veien åpen for fri ferdsel gjelder høyreregelen uansett om det er privat vei som er skiltet med vikeplikt" !! Merk dere det. Altså kan du bare drite i vikepliktskilt om det er privat vei og åpen for alminnelig ferdsel. Sprøtt? Ja! http://www.klikk.no/motor/bil/article380440.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå