Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og jada, E39'en min fikk seg en smell den og! :(

Piggdekk, lav fart, esp og alt annet dill dall var lite til hjelp her.

Stålis..smak på det ordet... STÅL IS! Hardt og glatt. Veldig, veldig kjedelig.

Heldigvis ble det bare materielle skader, ingen personskade.

Men hos forsikringsselskapene er det nok ikke akkurat god stemning nå.

Først ca i fem tiden krasjer det en taxi i denne siste svingen ned fanafjellet. Bergingsbil har akkurat vært og hentet den da jeg kommer i 7-tiden en gang. Fortsatt er det like klink is i slutten på denne 80-sonen.

Desverre vet ingen av de som snart kommer nedover akkurat hvor glatt det er i den svingen.

Fantastisk. #-o

Merker det er litt glatt lenger oppe, senker farten i nest siste svingen.

Når jeg kommer rundt den svingen, så ser jeg en varseltrekant, og setter farten ytterligere ned. Bremser pent og rolig ned, noe som går greit helt til jeg passerer varseltrekanten. Selv med bremsen i bunn så skjer det bare mindre og mindre. Og jeg har jo piggdekk, så i så lav hastighet må det være seriøst glatt. Bratt nedoverbakke så bilen setter fart mot denne 90 graders svingen. Det går fortere og fortere, ai ai ai! Får etterhvert litt sleng på bilen og kommer meg et stykke rundt svingen med litt ratting.

Så skjer det. :shock:

Bilen slipper på alle fire samtidig og sklir direkte sidelengs, nesten uten noe bevegelse fremover. Treffer betong kanten først med venstre forhjul, og nesten samtidig treffer kanalen og venstre bakhjul. Og der sto jeg.

Helv.... ](*,)

Slår på nødblink, tar opp telefonen mens jeg fisker etter varseltrekant som lå i baksetet. Får kontakt med NAF Veihjelp, og forklarer situasjonen.

Men jeg rekker ikke å få sagt så veldig mye før jeg ser noen lys i speilet, og vips så flyr speilet mitt av. Her kom det visst en til ja, som tok borti speilet mitt og hadde en liten berøring på høyre fremskjerm, før han fortsatte over betong kanten og rett i gjerdet. Og han kom FORT! Ser dette er en form for Citröen stasjonsvogn, og der kommer sjåføren ut og. Han virker sjokkert og fortvilet, naturligvis. Snakker fort ferdig med NAF, før jeg går ut og spør han hvordan det går. Vi trakker frem og tilbake i kanskjet et minutt, får ut varseltrekant og greier, og jeg tar på meg refleksvest. Omtrent når vi står nederst foran hans bil og ser på skadene, så hører vi noe som minner om pigg mot is underlag. Lys ser vi og. Her kommer det noen med ca like lite grep som oss visst.

Plutselig kommer en stor svart BMW X5 sidelengs igjennom svingen, i fri flyt. Den går hårfint klar av 530'en min og fortsetter sidelengs mot Citröengen(vetta f hvordan det skrives korrekt). Vi hopper begge to inn en innkjørsel fra hovedveien og bak en betong søyle, i det X5'en smeller i nevnte franske bil med stor kraft. Begge bilene sklir rett over asfaltflekken vi akkurat stod på og nedover veien i grei fart.

CLOSE CALL! :shock:

Fytti helv.....! :drink:

Jeg tok hintet, så fort det var klart at sjåføren av X5'en var OK, så løpte jeg opp rundt svingen for å advare den neste som kommer før det er for sent. Det kunne fort ha gått på helsen løs for alle om det kom en til, for her hadde vi flaks. Min bil sto forsåvidt øverst og midt i skuddlinjen, så litt egoisme var det nok inne i bildet. Rekker å få flere biler til å roe ned, og fikk forklart situasjonen til de som kom ned, utenom en varebil som sklir forbi meg(jeg sto i veikanten, på veien var det jo knapt mulig å stå oppreist), ned svingen og i grøften på innsiden før den hopper opp og går akkurat klar av kontakt med noe som helst nedover. Får stoppet andre biler i tide, heldigvis. Så kommer det en ung dame oppover i flett ny mercedes (C-klasse tror jeg) og prøver seg, men bilen stopper etter en del ivrig herjing, et stykke oppe i svingen. Får såvidt snakket med hun og ber hun ta det vanvittig rolig om hun har tenkt å rygge ned igjen, da det nå var samlet seg en del biler og folk i veien nedenfor og griseglatt. Hun velger og prøve, og bit for bit så sklir hun til slutt i grøften på innsiden av svingen. Styrer og stresser en stund, og klarer senere å komme seg ut av grøften. Saltebilen kjører forbi omtrent på dette tidspunkt, oppover. Med stor gnistsprut fra kjettingene åler den sakte men sikkert forbi, såvidt. Kjempefint tidspunkt å dukke opp på, da jeg hører folk er forbannet og roper rett ut hva de synes om strø arbeidet her omkring.

Etterhvert kommer det først en, så to til og til slutt en hel armada av bergingsbiler. NAF, Viking, Falck.. hele bataljonen!

Pris herren! Få bilen min vekk herfra!

Viser seg at det ligger en bil på taket oppe i fjellet en plass og nå.

Får etterhvert bilen min på bergingsbil, men ikke uten at det kommer flere biler delvis ute av kontroll nedover. Men saltet har gjort litt arbeid, for bilene klarer å stoppe akkurat i tide, selv flere står sidelengs her og der. Takk og pris for det.

Kjører avgårde med NAF karen mens han stadig får inn nye telefoner om bilen han må hente, og han forteller meg hvor mye arbeid det har vært i natt og i morgen timene. Han hadde akkurat vært å hentet nevnte taxi samme sving på samme plass. Helt håpløst.

På vei ut til verksted ser jeg flere biler langs veiene med diverse skader og kreative parkeringer. Blandt annet to svarte E39 ved Lagunen som akkurat får hjelp av en annen NAF bil.

Samme historien ut mot flesland.

Får satt av bilen på verksted, og der står jo faktisk X5'en og. Tok noen siste bilder, skrev under på papirer og ønsket NAF karen lykke til videre.

Derfra bar det hjem og hente en annen bil, før jeg endelig fikk dratt på jobb. Fikk kontakt med eier av gjerde i kveld, som hadde gått ut i avisen og etterlyst de som var innblandet. Fikk forklart hendelsen i detalj, men han tok det ikke veldig tungt, da dette har skjedd en del ganger før i den svingen og han bare ville bli nevnt i skademelding. Nå var det taxien som hadde laget et hull, og de andre bilene i tur og orden etterpå. Jeg traff kun betong klossene i forkant, og gikk derfor klar av noe som helst kontakt med gjerdet bak.

Vet ikke hva som er verst jeg, hoppe på betong kant og i gjerde, eller skli i en betongkloss. Gleder meg til takst. :evil:

http://www.ba.no/nyheter/article3976246.ece

Sikkelig flott søndag!

Her har vi noen bilder:

Litt oversikt(min bil til venstre, X5'en nederst og den franske trallen i midten)

1satvdexsxbatpo8zgbd.jpg

zcegqpha2uohlnuuktmz.jpg

Senere

1228679888000_fana-gjerde-3-vers_2302618m.jpg

Kjekt

xjiair1flzow18hyhgk9.jpg

Speilhus + forskjermen min etter litt fransk kjærleik.

rknxu153zk309iijz7ap.jpg

Kanalen min + forhjul i fin vinkel

8aml9xrnpk7wyni8s24q.jpg

3l4m2e4te47tn6dt1q11.jpg

biwng3hu5vrr2wq8z85z.jpg

qvn1h284nrcdcwcqkqkg.jpg

Så var det X5'en som ble plassert på samme plassen min ble, sikkert ikke billig det der heller.

ecmlurbsezgmqnpjt5vv.jpg

myrc4md2paapzuw6hgh9.jpg

su85f0l99anpjtoiue0p.jpg

d1k8bgnmvtf3rcd2qk3z.jpg

s25oon3l2j1q42jeyovi.jpg

Tenker det blir noen updates etterhvert.

Ha en fin dag folkens!

-Snusfenrik

Skrevet

Au au! Den er lei! Ser av bildene at det der var temmelig skøytebane ja... Kan sende dere litt av det saltet som de pøser ut her, på tørre fine veger..

Skrevet

Kjedelig :/

Har vært av veien selv, men det blir bare grillramme, skjerm og frontfanger...

Kan få litt salt fra området her også...de spyr det jo ut overalt... :/

Skrevet

Vel, du har jo i grunn bevis på hvor bilen din står på bilde...

Litt av en egokukk han her også gitt;

– Det gjerdet der er ikke gammelt, for å si det sånn, sier han.

Nå håper han bare at de andre bilførerne melder seg.

– Førstemann ga jo beskjed, og vil betale, men de siste vet jeg ikke hvem er. Håper at alle som var involvert i den andre smellen melder seg, hvis ikke må jeg melde dem. Men de skal få en dag på seg, sier Andersen.

Skrevet

Fanafjellet og bakken fra Gullbotn ned til Trengereid er de to stedene i området jeg er mest forsiktig når det er fare for glatt vei, men heldigvis aldri opplevd at det har vært så glatt som dette der. Kjørte på lignende føre på Sotra en gang sist vinter med piggfrie dekk og kan skrive under på at festet er nesten lik null. Gikk heldigvis bra for min del den gangen.

Kan forstå og at han med gjerdet begynner å bli lei, men uansett var det viktigste at ingen ble skadet!

Skrevet
Vel, du har jo i grunn bevis på hvor bilen din står på bilde...

Litt av en egokukk han her også gitt;

– Det gjerdet der er ikke gammelt, for å si det sånn, sier han.

Nå håper han bare at de andre bilførerne melder seg.

– Førstemann ga jo beskjed, og vil betale, men de siste vet jeg ikke hvem er. Håper at alle som var involvert i den andre smellen melder seg, hvis ikke må jeg melde dem. Men de skal få en dag på seg, sier Andersen.

Jeg snakket med han på telefon etter jobb i går, men det var etter den avisartikkelen ble skrevet.

Alt i orden for min del.

Er jo greit å se på skadene på min bil, som er veldig lavt nede på siden av bilen.

Er jo merker på betong kanten som viser det og.

Er jo ingen skader på dørene eller no annet.

Jeg var aldri over kanten som de andre bilene var, hadde ikke nok fart og i tillegg traff jeg kanten fullstendig sidelengs. Det var kontakt på både forhjul og bakhjul på venstre side omtrent samtidig. Har to ødelagte felger med sprekk og merker etter sammenstøt fra siden. I tillegg er det greit å se på kanalen at jeg traff med hele siden. Har ingen skader på resten av bilen, inkl front og bak som skulle tilsi noe annet.

Har dog et speil som må byttes og en bulk som er vanskelig å se nederst på høyre forskjerm etter citröengen som traff meg på vei forbi og over kanten.

Taxien lagde det første omtrent hvor jeg stoppet, og den tok i tillegg borti stolpen mener jeg. Så dette hullet er det avklart hvem som har laget, og som det kommer frem av bilde så står bilen min ved samme hull, bare uti veien. Taxisjåføren tok skyld på seg for nettopp dette hullet.

Det var jo Citröengen som lagde de nederste hullene.

Først et hull, før den ble slengt videre borti gjerdet et par ganger av X5'en som sladdet sidelengs inn i den.

Oppe i veien der gikk jo en Toyota utfor og mer eller mindre på taket.

X5'en har jo store skader, Citröengen er helt mos.

Jeg var jo faktisk ganske heldig.

Men det ordner seg nok for meg, de ringte fra verkstedet i dag og sa etter raskt overblikk at det blir en kanal som må byttes, to felger og en del av stag og annet snacks som må byttes fremme på venstre side. Det skal gå greit å få fikset det. Det kan fortsatt være mer når alt blir demontert.

Jeg venter i spenning.

Gjenstår å se hvor dyrt det blir, er jo ikke direkte billig å forsikre i utgangspunktet den bilen der.

Skrevet

Kan forstå og at han med gjerdet begynner å bli lei, men uansett var det viktigste at ingen ble skadet!

Helt riktig. Ingen fikk så mye som et blåmerke her, men det var bare flaks.

Jeg er utrolig glad for at det gikk så bra som det gikk. :wink:

Skrevet

Da får han støpe seg noe som tåler en støt da.. Evnt drite i hele opplegget. Sikkert glad i litt mediaoppstyr :)!

Skrevet

Huff.. ikke artig

Merket selv glatta idag, men heldigvis fikk jeg en forvarsel hvor det gikk nesten rett fram i svingen, så jeg satte bilen i 1gir og trillet resten av bakken, der var det også blankpolert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...