Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Min erfaring fra det å leke på parkeringsplasser og slikt har reddet meg mange ganger i trafikken. Det burde vært pålagt med mange timer glattkjøring under føreropplæringen. Når jeg tok lappen for ca 4 år siden var det vel to timer på glattkjøringsbane som var pålagt. 1 time gikk med til teori....

Skrevet

Jeg hadde også 1 time teori og 1 time på banen.

En bør uansett finne ut hvordan ens egen bil oppfører seg, og sånt har jeg jeg også funnet ut på parkeringsplasser. Nå er vel det strengt tatt ikke lov, men jeg synes det er veldig nyttig.

Skrevet

Å leke seg litt på egnet område når snøen kommer for å kjenne bilen i en kritisk situasjon er noe jeg har lært fra mine foreldre siden jeg var liten at man skal gjøre.

Dette er noe som definitivt har reddet meg i flere kritiske situasjoner der jeg på refleks har handlet korekt. Skummelt der og da, men føles bra i ettertid å vite at man faktisk er i stand til å gjøre det i praksis.

Hadde selv også 1 time teori og en time på banen med kjørelæreren, men mens kjørelærerne etterpå tok seg en røyk og en kaffe fikk vi kjøre alene på banen (3 elever i hver vår bil) og bare leke oss litt!

Skrevet

Jeg husker for noen år siden, da jeg hadde min 316. Jeg var på en nedlagt flystripe fra tidlig på 1900- tallet. Stripen var brøytet, midt på dagen og jeg var helt alene. Jeg kjørte der kun for å bli kjent med bilen, som for meg var ny den vinteren.

Fra intet dukket politiet opp. Jeg forklarte min hensikt med å kjøre der, men det var ikke politiet like begeistret for. De ville ringe til foreldrene mine for å forklare hva jeg gjorde med "deres" bil (bilen ikke var så gammel og utseende ikke tilsa at det var en typisk ungdomsbil). Forklarte at bilen var min og så politimannen tydlig ble reasende av forklaringen, han røsket til seg vognkort og sertifikatet mitt. Truet med å brekke det i to der og da. Det hele endte med en advarsel.

Da fikk jeg ett intrykk av at det å gjøre seg kjent med føre og bil er noe visse personer med et behov for autoritet ikke setter pris på. :roll:

Skrevet

Quote: - Andre manøvrer som å gi gass for å dra seg ut av svingen er for avansert for de fleste vanlige bilister, sier Stian Sørlie. :roll:

Egentlig snodig at onkel blir så jæ***g pissed på litt øving så lenge man gjør det på f.eks en tom parkeringsplass. Jeg tror ikke bilen min hadde vært i live i dag hvis ikke jeg hadde øvd litt på "privaten" :wink:

Skrevet
5. Kjøp aldri bil uten antiskrens/ elektronisk stabiliseringsprogram.

:D Og jeg som pleier å slå den av ...

Kjøp aldri bil uten "anti-alt-som-er-morsomt homoelektronikk" :P

Skrevet
Min erfaring fra det å leke på parkeringsplasser og slikt har reddet meg mange ganger i trafikken. Det burde vært pålagt med mange timer glattkjøring under føreropplæringen. Når jeg tok lappen for ca 4 år siden var det vel to timer på glattkjøringsbane som var pålagt. 1 time gikk med til teori....

Dette er jeg helt enig i S.Arnesen, har alltid sagt dette selv!

Etter 1 time teori, bar det ut på NAF-banen ved Rudskogen; bakkestart, dra brekk og skli litt på den lange banen, og noen runder med de dukkene som lærer slenger foran bilen med fjernkontroll :evil:

Har selv blitt reddet fra å gå i en fjellvegg ute i Onsøy grunnet egentrening på Østfoldhallen, så slik trening burde absolutt vært obligatorisk del av kjøreopplæringen.

Har ikke helt fått vendt meg til min nye bil, siden det ikke har vært noe særlig snø enda, men med min forrige e46 316i visste jeg nesten alltid hvordan jeg skulle ratte og gasse, uansett hvor mye høyre/venstre jeg lå sidelengs! 8)

Skrevet
Quote: - Andre manøvrer som å gi gass for å dra seg ut av svingen er for avansert for de fleste vanlige bilister, sier Stian Sørlie. :roll:

Er denne gi-gass-manøvren så vanskelig da? Dette falt meget naturlig for meg første gang jeg sladda litt med forrige bilen hvertfall!

For han mener da at hvis man får en ukontrollert sladd, så henter man inn sladden og drar den videre og avslutter kontrollert :?:

Skrevet
5. Kjøp aldri bil uten antiskrens/ elektronisk stabiliseringsprogram.

:D Og jeg som pleier å slå den av ...

Min erfaring er at jeg kjører roligere på glatten med antiskrens på fordi jeg kjenner at bilen ikke oppfører seg naturlig og derfor føler at jeg ikke har 100% kontroll over den. -Min mor sier akkurat det samme! :lol:

Skrevet
":61yqa3m9]Jeg hadde også 1 time teori og 1 time på banen.

En bør uansett finne ut hvordan ens egen bil oppfører seg, og sånt har jeg jeg også funnet ut på parkeringsplasser. Nå er vel det strengt tatt ikke lov, men jeg synes det er veldig nyttig.

Og gøy :D

Skrevet
Det blir hvertfall KAOS hver gang det kommer litt snø her i Norge.

Biler lå strødd i grøfta sør for Oslo idag..

Var det ikke regnet som var problemet i dag da? Det var -9 grader i natt, og så regna det på morningen. Speilis på veiene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...