Spinx Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Når jeg hadde hatt lappen i ca 2uker så var jeg ute på sørlandsenter i kristiansand etter stenge tid vel og merke. Klokka var faktisk 05.30 og ville lære meg litt nyttige tips om hvordan bilen oppførte seg på glatta. Og da kom jo selvfølgelig onkel og spurte etter det vanlige Jeg sa at jeg mente det var klokere og lære seg det her på en parkingsplass en mitt på veien. Og det var jo han enig, men at de som eide plassen var nok ikke så glad i det. Tenkt på det litt i ettertid var nok litt heldig der med tanke på at jeg var helt fersk med lappen.
AuroraDriver Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Spinx, tror jeg har sett bilen din dra forbi Suzuki / Motoforum flere ganger, senest igår
awt Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 awt: Jeg er ikke kjent med disse BMW kursene på Golsfjellet. Annet enn at det over nyttår en gang. Selv kjører jeg bare på isbane i mitt nærområde, i regi av lokale motorklubber. Nå aner jeg ikke hva du lærer på dette kurset dems, men det kan umulig være mer krevende enn å ratte på hvilken som helst annen isbane. Disse kursene er ofte for folk som vil lære å takle vinterføret bedre. Den informasjonen jeg har fått tilsier ikke at dette er et kurs for de som vil "pushe" grensene skikkelig. Hvis sladding ikke er en selvfølge for deg er nok et slikt kurs midt i blinken! . Kommer mye ann på hvordan bil du har kjørt fra før også. Det er kultursjokk å gå fra f.eks en E90 til E30... Hadde det ikke vært for harde strafferepresalier skulle jeg lagt ut noen filmer på vinterføre som tydlig illustrerer min påstand. Er man redd da sladden kommer er man stort sett 'ute å kjøre'. Øv til du ikke er redd lenger. Ser du bor på Kopervik, men anbefaler deg å finne ei lokal isbane (om det finnes). Eneste jeg vet om i nærheten er at de bruker å kjøre på Høydalsmo, som enda er et stykke. Takk for tips, men isbaner her er nok like sjeldne som palmer på nordpolen dessverre. Her er det en temperatur på vinteren på mellom -2 og pluss 10 grader. Sladding er nok ikke en selvfølge for meg heller, jeg har så og si aldri kjørt en bil med bakhjulstrekk før jeg fikk bilen jeg har nå, og denne synes jeg er for dyr til å "leke" på parkeringsplasser med. Selv om det ikke blir så mye påkjenninger for bilen hvis det er f.eks. snø har man alltid mulighet for å komme borti noe, eller få besøk av høyere makter. Jeg kunne derfor tenkt meg et slikt kurs for å lære litt mer ang. kjøring på løst grunnlag av noen som har erfaring, og i kontrollerte former. Såvidt jeg vet har BMWCCN også noen isbanetreff, men er redd nivået der er endel høyere enn for mitt vedkommende, samt man trenger egnede dekk og slikt. http://www.rudskogen.no/asp/sider.asp?menyKategoriID=39&sideID=107Kontakttlf nederst. Joda, jeg har vært innpå der. Hadde bare et håp om noen her visste noe mer, da jeg helst vil slippe å ringe.
Wolfeh Skrevet Desember 9, 2008 Skrevet Desember 9, 2008 Lurer på om jeg skal vise fatteren denne artikkelen =)
Spinx Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Hmm idyll vist det så må jeg opp og sjekke garasjen hvor bilen står vinterlagret Får guds skyld håpe at det var enn annen;)
Mr.Silver Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Sier meg enig i alle det folk har sagt om å øve seg.. Det har lært meg en hel masse om hvordan mine E30`r og ikke minst E91`n oppfører seg på vinterveier. Men må bare legge til at E91`n er helt helt super på vinterveier. bilen er en drøm å sladde med til fruens store fortvilelse
Dr_S Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Helt håpløs dårlig glattkjøringsdel da jeg tok lappen og. Sjåføren satt bare å venta på enten å dra i brekket eller trykke på knappen så den dokka slo ut i veien, eller en kombinasjon. Dette attpåtil med fwd kjøreskolebil... Jeg er vant til BMW på vinterføre, og det er imho mye lettere å ratte en rwd rundt en dritglatt sving enn en fwd.
336mik Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Angående isbane treffet i regi av bmwccn,så skal jo dette være for alle,uansett dyktighetsgrad,bil og dekktype(vinterdekk eller ispigg er vel påkrevd). Skal sies at bmwccn kaller dette for et kjørekurs,og på et kurs,ja der lærer man ting. Uansett,hvis noen vil prøve seg på isbane,så kan det anbefales på det varmeste,og har du ikke en isbane i nærheten,så få med noen kompisser,og dra på en helgetur dit det er isbane da vel.Kostnaden blir jo heller ikke altfor storhvis man planlegger litt.Et kjapt regnestykke sier at 3000kr(pluss-minus) vil dekke en hel helg.Da regnet sånn 1000kr frakt frem og tilbake(50mil??) 1000kr i losji og en tusenlapp til kjøring(kjøreavgift og bensin). Kan hende en tusenlapp virker mye,men det går fort med store mengder bensin på sånn kjøring,jeg vil faktisk påstå at det går med mer enn til vanlig banekjøring.
Dr_S Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Hadde vært moro å vært på sånt isbanetreff, men jeg gidder ikke kjøpe piggdekk kun for et treff i året. Nytter ikke med piggfri dekk, blir polert...Pluss de som river opp isen med rallypigg med slitne e28'er Helt slett snødekt underlag hadde vært moro!
Gunnar Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Hadde vært moro å vært på sånt isbanetreff, men jeg gidder ikke kjøpe piggdekk kun for et treff i året. Nytter ikke med piggfri dekk, blir polert...Pluss de som river opp isen med rallypigg med slitne e28'er Raskeste bil med gatedekk har flere år vært biler med piggfrie dekk, så det er en dårlig unnskyldning, Thomas! Bilene med ispigg gjør bilene med piggfrie dekk en stor tjeneste i å rive opp isen litt. Disse kjører jo normalt i andre heat enn gatedekkbilene.
Dr_S Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Heat? Trodde ikke det var heat på isbanetreffene?
336mik Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 På bmwccn sitt treff så kjører nok de med vinterdekk,og de med ispigg hver for seg kanskje. Dette er ikke vanlig praksis på de isbanene jeg har vært på. Piggfrie dekk er ingen unnskyldning,oddis vet godt hvor fort min ix gikk rundt isbanene i fjor,da på slitte hakka rsi dekk.
Gunnar Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Heat? Trodde ikke det var heat på isbanetreffene? På BMWCCN-treffene har det vært sånn, men de vanlige kjøredagene som er oppi Sigdal og rundt er vel kjør til du stuper.
oddis Skrevet Desember 10, 2008 Skrevet Desember 10, 2008 Sigdal er så stort så der kan jo alle prøve seg uten problemer. Breie baner, og enkelt å kjøre forbi. Faktisk bruker det å være ekstremt bra feste første dagen etter brøyting, i og med at banen ikke har rukket å bli polert. Jeg tok meg selv i å gire ned til 2. gir for å rive løs med piggfritt et år.. (!) Rallypigger koster jo fort 2500kr for 4 dekk i 15" dim f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå