Gå til innhold

Med BMWen på ferge-tråden


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lager et nytt emne her, siden temaet har vært berørt i en endel andre tråder - og siden det å reise med bilen på ferge er noe som angår mange her nesten daglig.

Blant ting som er aktuelle, kan nevnes:

-Stabling av biler på dekk: Her heter det seg at det skal være 60cm mellom bilene, men ved mye trafikk opplever man at bilene blir dirrigert til å stå med kun få centimeters avstand - med resultat at det blir vanskelig å bevege seg mellom bilene. Jeg har selv opplevd å måtte sitte i bilen under overfarten - fordi det rett og slett ikke var plass til å gå ut. :roll:

-Dessuten: Fergemannskapet forventer seg at man etterkommer deres dirrigering, men dirrigeringen er bare veiledende - dvs. det er ditt ansvar dersom du kjører borti noe mens du følger mannskapets anvisninger.

Har noen nektet å kjøre så tett opp til bilen foran som mannskapet ønsket? (Jeg har.)

-Hengedekk/Nedre dekk: Disse har ofte bratt eller trang adkomst - og siden de kun er for personbiler (dvs. kjøretøyer med lik bredde) kan - og blir - de stablet tett. Er det noen som har erfaring med hvor lett det er å argumentere seg bort fra køen som dirrigeres til disse dekkene?

-Og ikke la meg glemme: ombord og ilandkjøring ved varierende flo- og fjære-forhold. Hvor mye forståelse kan man vente når man møter med en senket bil som må kjøres ombord forsiktig - og med fare for å bryte rytmen/effektiviteten ved stablingen?

-Til slutt: Er det noen fergesamband der mannskapet utmerker seg med å være forståelsesfulle (eller omvendt) overfor fergereisende som er ekstra glade i bilen sin?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har selv jobbet masse på ferje. 60 centimeter plass rundt hele bilen står det vel et sted at det skal være, men blir presset endel ja... Ferjene er ofte gamle (designet for folkevogner) og bilene blir bare større og større. Hvis det skal være 1.2 meter svinn per bil blir det ofte til at et helt spor går tapt, og for å få med flest mulig blir ikke dette alltid etterkommet nei... Men at du blir satt så trangt at du ikke kommer deg ut er helt forkastelig, hvis ferjen går ned eller brenner eller noe sånn kan det være at du deg ikke kommer deg ut. Og det kan jo være riktig ergelig for å si det mildt! Mange historier om folk som har måttet gå ut takluker og sånn.... Ikke bra.

Som du sier, dirigeringen er bare veiledende, du sitter selv med svarteper dersom bilen din blir stuet i stykker. Forlang skademelding av mannskapet. Saken blir vurdert av rederiet og i noen tilfeller dekker rederiet skaden dersom ferjemannskapet har vært toskne.

Noen må stå på hengedekk/i underrom for å få plass til flest mulig, men ingen vil fordi de kommer sent iland igjen, trangt osv. Mange prøver seg med alt mulig, klassikeren er "dårlig håndbrekk" (Den virker ikke på meg, hoveddekket er ikke noe flatere enn hengedekk/underrom....) Men har du for lav bil, si ifra og du får oftest stå på hoveddekk (hvertfall av meg). Pinligste som er er å stå hardt på "kjør dit fordi jeg sier det" og så smeller det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta 2 ferjer om ca 1 uke, og bilen er skamsenket. Subber nedi på fartshumper o.l. hvis jeg har en del vekt i bilen (passasjerer o.l.). Trenger noen tips når jeg skal kjøre ombord, for å få lov til å stå oppe, istedenfor å måtte kjøre ned. Kjører jeg ned, skal jeg garantere at bakfangeren sier god natt, likt med frontfangeren på vei opp.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A1eks: Sett på takgrind og ta med kjøreramper du kan legge ut for å hjelpe deg.:P

Litt mer seriøst; hvis du reiser sammen med noen, få de til å gå ut for å passe på om du tar nedi. Dette vil fange oppmerksomheten til fergemannskapet, slik at de kanskje griper inn og hjelper til med hvor du kan få stå.

Hvis du ikke føler det krenker innsynet i privatlivet ditt, kan du legge ut hvilke ferger du skal reise med - kanskje noen har spesifikke tips for de strekningene.:)

Husk også at på noen av Europaveifergene praktiseres innkjøring med to filer samtidig. Det betyr at dersom du vet om den høyre eller venstre køen må på nedre dekk, kan du ha en viss innvirkning på hvor du havner utfra hvilken kø du stiller deg i.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet masse på ferje. 60 centimeter plass rundt hele bilen står det vel et sted at det skal være, men blir presset endel ja... Ferjene er ofte gamle (designet for folkevogner) og bilene blir bare større og større. Hvis det skal være 1.2 meter svinn per bil blir det ofte til at et helt spor går tapt, og for å få med flest mulig blir ikke dette alltid etterkommet nei... Men at du blir satt så trangt at du ikke kommer deg ut er helt forkastelig, hvis ferjen går ned eller brenner eller noe sånn kan det være at du deg ikke kommer deg ut. Og det kan jo være riktig ergelig for å si det mildt!

Det er nettopp den tanken som har slått meg også. :shock:

Suksess innen fergevirksomhet måles kanskje i færrest mulig gjenstående biler, så her strekker nok mannskapet seg litt langt for å oppnå suksess - og for å gjøre de reisende fornøyde. Jeg har grepet meg selv i å ønske meg bil med skyvedører noen ganger. :?

Svært interessant å høre fra en på "innsiden". I mange debatter om fergetrafikk er det som regel noen som føler veldig trang til å fortelle hvor absolutt håpløse alle som jobber på ferge er - noe som får meg til å tenke at det må være endel passasjerer som ikke akkurat gjør dagen lettere for dem som arbeider på fergene.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A1eks, når bilen er så synlig senket som du antyder vil ingen med vettet i behold sende deg hverken opp eller ned, så det går sannsynligvis bra. Forklar saken hvis de peker opp/ned, ikke alltid alle har hodet og øyer helt med :) Hvis de begynner å bråke, stopp bilen og stå stille og si du vil snakke med kapteinen.

Kom forresten en Ford engang. Den var så senket at den ikke klarte 3 cm- kanten som fall-lemmen lager engang. Han kunne jo ikke være med i det hele tatt, så han kjørte vekk. Vet ikke hvordan han kom seg over fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta 2 ferjer om ca 1 uke, og bilen er skamsenket. Subber nedi på fartshumper o.l. hvis jeg har en del vekt i bilen (passasjerer o.l.). Trenger noen tips når jeg skal kjøre ombord, for å få lov til å stå oppe, istedenfor å måtte kjøre ned. Kjører jeg ned, skal jeg garantere at bakfangeren sier god natt, likt med frontfangeren på vei opp.

Anyone?

Eg jobber på ferge sjøl.

Men skal du reise med den jeg jobber på eller de "gassfergene" får du komme opp vis du spør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om at jeg ikke fikk komme inn på ferja, når jeg skulle til Rudskogen med Breitbauen i fjor. Skulle til Strømstad først seff..

Så jeg gikk ut, heisa bilen til den var 12 cm (coilovers), og fikk fortsatt beskjed om at jeg bare kunne regne med å bli stående igjen..

Latterlig mongo.. Var jo ikke i nærheten av å ta nedi engang..

Men de hadde vett nok til å la meg stå igjen til slutt, og da var det jo bare hoveddekket som var ledig, så da fikk jeg stå der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hater mest på fergene er folka som jobber der som ikke har oversikt over hvem som kom på ferga FØRST!!! Bruker som oftest å komme 5-10min før for å ungå fergekøen. OG da blir jeg som oftest stilt helt til høyre og kansje nest framerst på ferga. Men når jeg igjen skal ut så må disse fra køen ve siden av kjøre ut først, blir helt forbanna på sånt. Også må jeg selvfølgeli kjøre etter sånne trege folk i køen etter ferga.

Og det med stablingen og at det skal være 60cm rundt bilen....det skal jeg huske. KJører ofte til bergen og må ta 4ferge nedover en vei, har opplevd mange ganger at jeg ble sendt opp og ikke kunne gå ut evt. gå ut gjennom vindue for at jeg rett og slett måtte på dass. Så neste gang skal jeg prøve å kjøre ned, evt. bare kjøre forbi han og igjen på det store dekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okay, jeg satser på at jeg faktisk får komme med ferjene da, reiser før julerushet begynner, så den bør gå greit.

Reiser med ferja fra Arsvågen-Mortavika og sannsynligvis Halhjem - Sandvikvåg.

Om noen av dere skulle jobbe på en av disse ferjene neste fredag, mellom 12 og 4, og ser en godt senket, nyvasket 318is, hjelp meg! :D

Men satser nok på å rulle ned vinduet for å spørre om jeg kan få ri shotgun på ferja, istedenfor å være oppe/nede.

Good tips, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tips for reising med gassfergene mellom Stavanger og Bergen:

Disse har et nedre dekk for personbiler. I tillegg til at ned- og oppkjøringen kan være bratt for senkede biler, praktiseres det til tider ganske strengt at det ikke er lov å oppholde seg på nedre dekk (dette inkluderer selvsagt å sitte i bilen) under overfarten. Dersom man reiser sammen med dyr, små barn, eldre eller bevegelseshemmede som man enten ønsker å holde oppsyn med i bilen, eller ikke ser det er praktisk å hjelpe ut av bilen og opp i salongen, er det en fordel å unngå å måtte parkere på nedre dekk.

Siden det praktiseres av- og påkjøring av to felter samtidig, vil den ene køen finne veien ned, den andre opp. (Unntaket er vel i perioder med stor mengde lastebiler, da vil endel personbiler fra "øvre dekk"-køen bli sendt ned for å gi plass til større biler oppe.)

Dersom man har spesielle ønsker om å stå på øvre dekk, kan det derfor gjøre utgangspunktet lettere å stille seg i felt på fergeleiet. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at f.eks. når man reiser nordover, sendes høyre fil fra Sandvikvåg ned, venstre opp. Andre vet dette mye bedre enn jeg gjør.;)

I perioder med liten trafikk - f.eks. om nettene eller lørdag kveld utenom utfarts- elller ferie-perioder er nedre dekk ikke i bruk, og alle biler plasseres på øvre dekk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader på bilen etter en reise med ferger (spesielt Stena-Line) er et tilbakevendene problem. Vår dansk-norske familie har i de siste knapt 25 årene reist 5-6 ganger i året mellom Norge og Danmark med flere alvorlige skader på div. biler som resultat. Jeg husker spesielt to reiser veldig godt... den ene gangen ble deler av panseret og taket på min mørkegrå Porsche 944 tilgriset med hvit maling. Årsaken var at taket på bildekket var nymalt, men malingen var ikke tørr før avreise og den dryppet derfor ned på bilene i løpet av natten. Ekstremt kjedelig, men skadene ble heldigvis erstattet av Stena-Line. Den andre gangen kom vi i løpet av natten ut for en liten storm i Skagerak og en annen bil trillet bakover og inn i fronten på min Porsche 928S. Årsaken var at mannskapet på Stena-Line ikke anså det for nødvendig å sikre bilene med barduner. Helt feil vurdert... og min frontstøtfanger inkl. tåkelys/parkeringslys ble ødelagt. Skikkelig kjedelig det også, men Stena-Line erstattet skadene etter mye om og men. Vi har selvfølgelig fått mange små bulker og riper opp gjennom årene og min erfaring er at en realt møkkete bil virker preventivt. Folk gnir seg ikke inn til en møkkete bil... :wink:

Ellers er det beste tipset mot overfylte bildekk å velge fergeavganger som er lite trafikkerte...samt å forsøke og velge ferger som er mest mulig moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp den tanken som har slått meg også. :shock:

Suksess innen fergevirksomhet måles kanskje i færrest mulig gjenstående biler, så her strekker nok mannskapet seg litt langt for å oppnå suksess - og for å gjøre de reisende fornøyde. Jeg har grepet meg selv i å ønske meg bil med skyvedører noen ganger. :?

Svært interessant å høre fra en på "innsiden". I mange debatter om fergetrafikk er det som regel noen som føler veldig trang til å fortelle hvor absolutt håpløse alle som jobber på ferge er - noe som får meg til å tenke at det må være endel passasjerer som ikke akkurat gjør dagen lettere for dem som arbeider på fergene.;)

Helt riktig, å få med flest mulig (få blåst kaien som vi sier, høhø) er hvordan suksess måles. Flest mulig biler transportert med minst mulig kjeft er vel kriteriet.

Jeg håper alle holder seg for gode til å snike i køen. Få ting gjør folk så forbanna som det, selv om alle kommer med. Hvis noen ikke kommer med og noen har sniki, er det ikke måte på hvor sint Hr. Gjenstående kan bli. Fullt forståelig, men vanskelig for mannskapet å kontrollere så lenge kaiene er ubemannet.

At ferjemannskap er feilfrie er det vel ingen som påstår. Å få alt helt riktig og rettferdig med tanke på ombord og ilandkjøring i rett rekkefølge er så og si umulig, men de fleste prøver å få det til sånn at den første ombord ikke kommer sist iland hvertfall. Men tiden går, ruter skal holdes, så ofte blir det bare å trykke det ombord og se hvordan det går. Har ikke tid til å stå og fintenke. Mange hensyn å ta, og det er ikke lett å gjøre alle til lags.

Noen som lurer på hvorfor du måtte stå på hengedekk når hoveddekket viser seg å være halvfullt ved avgang? Det er i tilfelle det kommer en en rekke med trailere i siste øyeblikk. Trailersjåfører ser ikke blidt på at de ikke får være med når de kan se at kapasiteten ikke er utnyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...