Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var gøy:)

Jeg kan jo kanskje spørre om hvor mange her inne som mener en bmw uten sekser- ikke er en ordentlig bmw? En 316 har stortsett samme kvalitet og kjøreegenskaper som en 325, bortsett fra motorkraft. Og nå er vel nettopp ordet motorkraft/lyd et sononym til bmw. Sier du til meg- at du kjører bmw, tenker jeg KULT! og svarer med "hvilken da?" Sier du da e46 316 sedan, forteller du meg at du liker kvalitet, og status. Og status får man faktisk blandt _ikkebilentusiaster_ for en 316, fordi det er en bmw. Hadde verken bmw eller porsche hatt sterkere motoralternativer enn 1,6liter og motoren til boxster som er tilsvarende bmw's 2.5,- tror jeg at mye av statusen man forbinder med disse merkene hadde vært ikke eksisterende. Ta med i betraktningen status- at dersom bmw kun hadde levert 2.8l og større motorer,- og derfor vært langt mer sjelden, ville statusen for å eie en bmw, vært enda høyere. Og økonomien for å eie en bmw, ville vært enda mer kompromissløs, da deletilgangen straks hadde vært mye verre, og med derfor er sannsynligheten for høyere delepriser også tilstede. Ikke glem autoindex sin undersøkelse hvor bmw er helt i toppen, hvis ikke øverst- på hvor mye status eiere får av bilen sin, og hva de tror de får. Og når da flesteparten kjører rundt i 316/318/520, forteller de at statusbehovet er tilstede,- men de er ikke bmw entusiast NOK til å ta seg råd til en ordentlig motorisert og ORDENTLIG bmw. Og for pengene en bmw koster i avskrivninger og service i første 3/5års periode, finner man biler som gjør akkurat samme nytten, til samme pris/billigere hos merkene som ikke har like mye status. (Honda/mazda++?) De har plenty med kjørefølelse og kvalitet disse også.- men er billigere i innkjøp og drift (bla delepriser og avskrivelser) men kan ikke skilte med status. Tilsvarende kan også sies om porsche dersom det ikke er en 911/råere.

Jeg gjentar meg selv, om s2000 og boxster er råere og mer kompromissløs enn z4- er faktisk ikke gjeldene argument i diskusjonen mot MEG. At dette argumentet er viktig for en evt kjøper, stemmer nok mest sannsynlig- men ikke i denne diskusjonen som handler om hvilket STEMPEL og kun dette- man får av disse tre alternativene. Og nei- jeg har ikke detalj kunnskap om hverken samtlige porscher eller honda- men at jeg ikke har denne kunnskapen som mange av dere har/selvutnevner dere til, alt etter som, gjør meg om mulig, bedre rustet til å argumentere for gjennomsnittsmannen, og hva han mener om samtlige biler dersom han ser dem utenfor et kjøpesenter en ettermiddag.

Argumentet mitt er at; Disse bilene er biler som er øyesperrende for den vanlige mannen i gaten, pga utseende. Hadde du vært ute etter en cab som skal gi kjørefølelse og inneha kvalitet, og status har 0verdi- kan jo kanskje kjøper kjøpe e36 alpina? De kommer vel i cab de også? men de er vel gjerne litt for fornuftig, og gir ikke så mye status blant mannen i gata som disse 3alternativene? alpina gir vel egentlig kun status blandt de som klarer å skille bilene fra mengden.

Jeg skulle tro at alpina klarer å holde tritt med samtlige biler, både i svinger og aks.

espen m33: jo, jeg utelukker ikke at det finnes honda entusiaster, men nå er vi på et bmw forum- og denne potensielle kjøperen er ikke utelukkende honda entusiast.

Nei, ikke alle som er stinne av penger ville valgt 911, men majoriteten ville nok valgt 911 framfor boxster, og det er det- som er poenget mitt.

Hagenisse: Ja, trådstarter ønsker roadster. og 911 har bakseter. Den er fortsatt mulig å oppdrive som cab, og innehar stortsett samme, om ikke bedre kjøreegenskaper enn boxster- så jeg mener den er aktuell å bruke som eksempel. Forsjellen mellom roadster, og 911 med knøttlite? baksete kan jeg ikke se på annet enn som marginale.

Røkke har hatt Diablo. Når ble Røkke bilentusiast, og når ble diablo noe annet enn en kompromissløs og vanskelig bil å kjøre i tillegg til å være sportslig? Mennesker som ønsker status, er villige til å gå med på alt. Status handler om image, og la andre tro at du er noe du er- eller hvertfall vil være.

Eriklepe: Bilen du linker til- gir oppmerksomhet, og et harrystempel blandt mannen i gaten, og ikke status. Dvs at det er et meget dårlig eksempel.

Der barockengel:

Avatarer er viktige ja. Signaturer også. Helt enig med deg, og bilde jeg beskriver av Eriklepe- er det jeg har av ham. Bildet blir tydeligere av hvor sterkt og kompromissløst han prøver å svartmale meg som en idiot i denne dustosjonen.

For å gi et eksempel: Der Barockengel framstår som mer entusiast enn hva Eriklepe gjør- nettopp pga profilbilde. La meg forklare nærmere så eriklepe ikke skyter meg i neste post han kommer med- Erik framstår også som en iherdig entusiast, fordi han har flere gøyale BMWer i signaturen sin, og mange av dem relativt motorsterke (i norsk sammenheng) i mine øyne. Han valgte også z4en, framfor s2000 og boxster. Så kanskje nettopp akkurat han, som han selv hevder: Valgte gullfargen på bilen sin, for å skille seg litt ut av den ellers kjedelige svarte og grå bilparken vi har no om dagene, og ikke for posørvirksomhet.

Men at en del av de som kjører roadster med en spesiell farge har valgt dette pga ekstra oppmerksomhet/status, tror jeg kan stemme til en viss grad. En mx5 tilbyr vel mye de samme kjøreegenskapene og kjøreglede (sett i forhold til investeringsbeløp) til en langt rimeligere penge? Så hvorfor er ikke den med i listen her? Fordi den ikke er kompromissløs nok? Eller fordi den ikke gir nok status? Kan det settes en sammenheng mellom valg av kompromissløse sportsbiler og statusbehov- la meg understreke, blandt andre enn eriklepe, fordi de bilene gir høyere status enn en mx5?

Jeg minner fortsatt på at jeg diskuterer kun den visuelle/stempel delen av denne diskusjonen.

• Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hawkon88, jeg har et forslag til deg. Sett deg ned en times tid og diskuter bil med deg selv. Husk å ta opp diskusjonen på bånd. Neste gang du kjeder deg så kan du bare sette deg foran speilet, sette på opptaket og kose deg med en diskusjon som du garantert vil vinne pga alle de gode argumentene dine.

Skrevet
Hawkon88, jeg har et forslag til deg. Sett deg ned en times tid og diskuter bil med deg selv. Husk å ta opp diskusjonen på bånd. Neste gang du kjeder deg så kan du bare sette deg foran speilet, sette på opptaket og kose deg med en diskusjon som du garantert vil vinne pga alle de gode argumentene dine.

Jeg har et forslag til deg: Spill inn på bånd all drit du slenger til folk, og spill det av for deg selv når du kjeder deg. Du vil garantert ta livet av deg.

Dette var kanskje en spesiell oppfordring fra min side, men jeg tror jeg gjør poenget mitt klart.

Skrevet
Heh, selv med dieselfirer er det akkurat like mye BMW som en M-modell.

Jeg kjører Z3 Coupe 2.8, hva tenker du om meg da? :wink:

Du har en spesiell og forholdsvis motorsterk bmw. Du har tatt kompromisset med å velge en 2seter framfor en e36 2.8. Noe som i mine øyne tilsier at du er en entusiast. Men nå er det ikke min mening om alles biler her inne som gjelder.

Ja, en dieselfirer er like mye bmw som m3, men poenget mitt er at om i så tilfelle, at bmw kun hadde vært m modellene. Så ville statusen for å eie en bmw vært tilsvarende som å eie en m3. Og statusen med å eie en bmw blandt ikke bilinteresserte, ville vært høyere, fordi bmwer ville vært kjent for i langt større grad å være det de prøver å fronte (kjøremaskiner til daglig bruk) :wink:

Skrevet
Ja, men du diskuterer jo ikke. Du hevder bare at du har rett.

Pleier ikke du å hevde at du har rett når du diskuterer? Hevder man ikke at man har rett, har vel man tapt diskusjonen før den begynte?

Dessuten så er det vel stortsett få av argumentene til andre her inne som angriper poenget mitt om at roadstere i denne prisklassen handler tildels om status blant en del/mange av eierne (la meg understreke- IKKE eriklepe)

De fleste argumentene i mot meg, dreier seg stortsett kun om "Jeg trenger ikke å utdype meg- fordi du er dum som ikke sjønner"

Kan jo komme med et eksempel til. Hvorfor gir ikke en godkjent ombygd 320-> m3 like mye kredit som en orginal m3? Nettopp fordi den ikke er "ekte".

Dersom porsche KUN hadde lagt biler som var svakere prestandamessig enn boxster, ville statusen for å eie en porsche vært langt lavere.

Skrevet

Men hæ. Boxster er riktignok Porsches svakest motoriserte modell, men den er jo fortsatt en relativt rask og spesiell bil - iallefall her i landet. Den burde mao gi langt høyere status enn Z4 som leveres med 150hk og som lages av en produsent som leverer biler til hvermansen.

Skrevet

hehehe, her var det mye gøy lesestoff. hvorfor er det så mange som prøver febrisk å virke klempelur ved å skrive masse tøv på forum?

til trådstarter vil jeg anbefale å prøvekjøre alternativene før du kjøper. det er jo tross alt noen kroner det er snakk om. ;) om du ikke allerede har bestemt deg for Z4, som forøvrig er en nydelig bil!

Skrevet
Mitt poeng forsvant da du var inne og redigerte ditt inlegg ovenfor mitt forrige.

ok, Jeg håpte på at jeg var kjapp nok med endringen- så ingen ville "legge merke til den".

Dessuten, istedenfor at alle "de store udødelige" bimmersposterne her inne gjentar hverandre med argument som ikke har med _min_diskusjon_ å gjøre, og rakker ned på meg: hvorfor kan ikke dere faktisk argumentere mot faktaet jeg påstår: at kjøperne av disse type biler, i større eller mindre grad er glad for at de også kjøper oppmerksomhet?

Hvem er det som i det hele tatt har sagt at det er noe negativt å like oppmerksomhet og vise seg? Egoet? I tilfelle så er vel det ikke akkurat tema og hevde at en tenker på behovene til de andre medlemmene i famlien før sine egne når man i det hele tatt vurderer en slik bil. Noe som tilsier at en har et større ego enn hva en gjennomfører som sunn familieøkonomi.(forbeholdt de som framdeles ikke er ungkarer)

Jeg påstår kun at det er nevnte biler som ikke er sunn familie økonomi. Honda og Bmw kan i større eller mindre grad, avhengig av de ulike modellene og behov man har, være sunn og fornuftig familieøkonomi. Husk at trådstarter poengterer at bilen skal være nettopp ufornuftig.

Skrevet
Dette var gøy:)

Og status får man faktisk blandt _ikkebilentusiaster_ for en 316, fordi det er en bmw.

Hadde dette vært på søtti- eller åttitallet kunne jeg nok ha sagt meg enig. Bmw i dag er et av Norges mestselgende bilmerker, uansett når du er ute vil du se en Bmw av et eller annet slag. I dag vil jeg si at Bmw generelt - og vi utelukker da spesielle modeller som f.eks. z4 eller dyrere modeller slik som 7-serie - er et temmelig statusnøytralt bilvalg. Det trekker ikke ned som f.eks. Daewoo (nå Chevrolet nettopp på grunn av dette) typisk vil gjøre, men ikke opp på samme måte som Porsche vil gjøre.

Det selges for mange vanlige bmw-er til at alle kan gå rundt å si "kult" hver gang de ser en.

men poenget mitt er at om i så tilfelle, at bmw kun hadde vært m modellene. Så ville statusen for å eie en bmw vært tilsvarende som å eie en m3.

Dette er åpenbart. Nettopp fordi bmw i ditt senario kun hadde hatt m-modeller måtte man nødvendigvis få samme status ved å eie en Bmw som å eie en m-modell fra Bmw - dette ville nemlig vært det samme. Nå selger riktignok ikke bmw kun m-modeller, og det blir derfor litt tøyeste å snakke om "hvis som atte". I dag er bmws status skapt ut fra sortimentet de fører og har ført før.

Skrevet

interesante kronikker du skriver hawkon, men du skriver dem helt fra toppen av pidestallen, der du selv har plassert deg.

Jeg prøver ikke å svartmale deg, du må gjerne fortelle hele verden hvor opmerksomhetkåt du synes roadster kjøpere er. Men kritkken rettet mot meg personlig hører kun hjemme i en samtale under 4 eller fler øyne. Ikke på offentlig internettfora.

Men vi kan gjerne fortsette diskusjonen.

Jeg er helt enig med deg at biltypene vi diskuter lyser opp i gatebildet veldig mye mer enn en avensis gjør. Men at det folk kjøper slik bil pga det, tviler jeg på. Det gjelder ihvertfall ikke meg. Du bor jo i bergen, har du noen gang sett meg rægge rundt bryggen? Henge på shellen? Nope, jeg liker å kjøre bil, og tar ofte med meg z4en på tur der man ikke har streker i veien og kan kjøre litt inspirerende. Det er mange slike veier her på vestlandet heldigvis. Forsøk å påstå til motorsykkel gutta at de oppmerksomhetskåt, folk snur seg jo etter dem. Det blir litt på samme måten med en roadster. Dette med vinden i håret frihet og bla bla bla.

Jeg vet mange kjenner til, og har sett den gule z4en min-men de aner ikke hvem som eier den. Så da spiller jo egentlig oppmerksomheten den gir keine kasserolle. Jeg vil ikke bli kalt z4-duden eller noe sånt-noe jeg heller ikke blir annet en kanskje her på bimmers.

Så det blir min punchline.

Bilen får oppmerksomhet, ikke eieren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...