Gå til innhold

318d: tungstartet når den er varm

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hmmm... utakk er verdens lønn. Som jeg skrev i en intern PM til profilen "Dass": Tja... hvorvidt M47 motoren har pumpe-dyse som vi kjenner det fra bl.a VAG er jeg usikker på, men de tidlige M47 motorene (115 HK og 136 HK) har iallefall ikke common-rail innsprøytningssystem. Det handler om en eller annen form for høyttrykk innsprøytningssystem med en konvensjonell høyttrykk dieselpumpe, men hva den konkrete tekniske betegnelsen er... er jeg usikker på... :roll:

Hehe, kan ikke la BMW folk få depresjoner ved å tro at de har VAG teknikk under toppdekselet :)

Foresten så har VAG nå også gått over til CommonRail på noen motorer.

Konvensjonell "høytrykk" dieselpumpe kalles som oftest fordelerpumpe. Har bokstavene VE i navnet, verteiler.

Opererer med bare 150-300 bar trykk.

Skrevet

Tror alle BMW Diesel motorer har turbo av type VNT (variabel turbogeometri ) siden di sluttet med TDS betegnelse . Kjent problem med disse commonrail motorene er dysefeil lekasje i dyser (gjenomslag) gjør ofte bilen tungstartet på melomvarm motor ,motorgangen (jevngangs kontroll)kan kontroleres via diagnose kan ofte avsløre om en dyse skiller seg ut fra di andre på tomgang. Alle dysene kan kontoleres ved at returmengden måles opp med målebegere tilknyttet hvær dyse og motor går på tomgang ca 3 minutter.

• 6 years later...
Skrevet

En kjenning har kjøpt en 2002mod 318d(Pumpedyse?)

Han sier tl meg at den starter lett som bare det når det er kaldt, men når den er mellomvarm så må han file veldig mye før den starter. Han merker at selv om motoren er varm, så er det mer vanskelig å få start enn om bilen er helt kald.

Diesel har jo ingen choke, men det må være noen form for "starthjelp" under starten. Kald motor får hjelp av gløding, men hva når motoren er halvvarm/varm?

Fant du ut av hva som var problemet? spørr kanskje litt sent etter att innlegget ble lagt ut men lov å håpe på positive svar, har akkuratt samme problem med min 318d.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...