Fredrik Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 At man velger en 2.0d med tyurbo framfor en 2.0 suge-otto kan rettferdigjøres, men om noen velger 2.0d framfor en tilsvarende bensinturbo, så blir jeg lettere forbannet. Utrolig... at noen klarer å bli forbannet fordi noen andre velger en toliter turbodiesel fremfor en toliter bensinturbo. Har du for lite å gjøre om dagen eller er du bare generelt irritabel ?...
Hofmeister-Knick Skrevet Februar 21, 2009 Forfatter Skrevet Februar 21, 2009 For å konkretisere hva jeg mente med minstepensjonist anekdoten, så var det at med inntoget av gjerrige overladete R4 bensin så vil dieselvalget for meg kun framstå som mulig å velge om man absolutt ønsker å holde drivstoffsutgifter på et minimum. Med en gjerrig R4 bensinturbo, så må man nok ha veldig lang kjørelengde også før det er noen økonomisk gevinst. Med det faktum at en bensinmotor er bedre på alt annet en forbruk, så er da R4 diesel kun for de som har det å spare drivstoff som første pri. Nå skal det vel påpekes at du her antar at bensinmotorene skal gjennomgå en rivende utvikling mens dieselmotorene skal stå på stedet hvil utviklingsmessig. Kan jo hende det skjer ting med dieselmotorene også, slik at forskjellen i forbruk opprettholdes? Dieselmotorene vil vel fortsatt ha en fordel på lave turtall, slik at kjørbarheten blir bedre? Men for all del, enig med deg at bensin har blitt og vil bli mer attraktivt enn tidligere. Tviler vel også på at dieselen noengang vil matche lydbildet til bensinmotoren. Jeg tar det for gitt at BMW leverer varene med stil! Med inntog av overladning på bensinmotorer er det duket for nok et kvantesprang innen forbruk: 530ia m/160g/km => forbruk ca. 0,68 - 0,69 Dagens 530da har 170g/km m/forbr. 0,64 Jeg tror neppe vi vil se noen kvantesprang innen dieselmotorens forbruk innen neste gen. 5-er. I vanlige land er dieselbiler dyrere enn tilsvarende bensinbiler, og man kjøre langt for tjene inn merkosten. Framtidens avgasskrav vil også fordyre dieselbiler. Jeg forusetter da videre en analog utvikling for 2liters motorene. Om vi skuler til "store stygge satan (les:VAG)" så vil det også være naturlig at en 2 liter turbodiesel vil matches med en mye mindre bensinturbo. Kjørbarheten på lave turtall avhenger fort av mange hvor mye hester man henter ut av bensinturboen. En 2liter turbodiesel på 200 hk er sterkt trimmet, en 2-liters besninturbo på 200 hk er lite trimmet, og man kan putte mye moment i lave turtall. En 400 hk 2-litersturbo vil ikke ha moment "tilsvarende" 400 hk i bunn, if you see!
Hofmeister-Knick Skrevet Februar 21, 2009 Forfatter Skrevet Februar 21, 2009 At man velger en 2.0d med tyurbo framfor en 2.0 suge-otto kan rettferdigjøres, men om noen velger 2.0d framfor en tilsvarende bensinturbo, så blir jeg lettere forbannet. Utrolig... at noen klarer å bli forbannet fordi noen andre velger en toliter turbodiesel fremfor en toliter bensinturbo. Har du for lite å gjøre om dagen eller er du bare generelt irritabel ?... Jeg er generelt sur og grintete, skal ikke mye til før jeg blir lettere forbannet!
Galro Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Har det plutselig blitt umoderne å la folk bestemme over sine egne innkjøp?
Titansilber Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Jeg tror neppe vi vil se noen kvantesprang innen dieselmotorens forbruk innen neste gen. 5-er. I vanlige land er dieselbiler dyrere enn tilsvarende bensinbiler, og man kjøre langt for tjene inn merkosten. Framtidens avgasskrav vil også fordyre dieselbiler. Jeg tenkte vel egentlig ikke på et kvantesprang for dieselen, men at det blir litt feil å sammenligne nåværende dieselmotorer mot framtidens bensinmotorer. M57 motoren, som er din dieselreferanse her, er tross alt en over 10 år gammel grunnkonstruksjon som kanskje snart er moden for pensjonistenes rekker. Ja, den er videreutviklet som M57TU osv, men basisen er den samme. Tror det er litt tidlig å spå dieselmotorens død.
Fredrik Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Jeg er generelt sur og grintete, skal ikke mye til før jeg blir lettere forbannet! Så må du også akseptere at folk oppfatter deg som umoden og lite seriøs...
Hofmeister-Knick Skrevet Februar 21, 2009 Forfatter Skrevet Februar 21, 2009 Jeg tenkte vel egentlig ikke på et kvantesprang for dieselen, men at det blir litt feil å sammenligne nåværende dieselmotorer mot framtidens bensinmotorer. M57 motoren, som er din dieselreferanse her, er tross alt en over 10 år gammel grunnkonstruksjon som kanskje snart er moden for pensjonistenes rekker. Ja, den er videreutviklet som M57TU osv, men basisen er den samme. Tror det er litt tidlig å spå dieselmotorens død. Mulig M57 er på vei ut, men den er fortsatt i siste generasjon helt på høyde den rykende ferske 2.0 CR TDI ifra VAG. Forbruksmessig viser den seg også minst like god, så innen R4 diesel er det vel en første klasses utgave.
milhouse Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Ja, du har å låne meg en F10 dersom Lillestrøm ikke klarer å oppdrive det.. Sverre var innom dere når jeg var å prøvde F01 730d'n hvor han ga klar beskjed om at dere ikke fikk stjele meg som kunde ettersom jeg har et så godt kundeforhold til Lillestrøm.. Sum a summarium spiller det vel egentlig ingen rolle om jeg bruker Skøyen eller Lillestrøm. Jeg er meget godt fornøyd med kundebehandling og oppfølging hos dere begge. Det er bare å lage en knallgod pris på den jeg har og en ny en det, så skal vel ikke ting være umulig.. OT:Skal ikke stjele deg fra sverre og co. Så lenge jeg slipper å se andre skiltplater på bilen din er jeg fornøyd!! Orker ikke å blande meg for mye inn i denne diskusjonene. Men min personlig meninger et at diesel er kommet for å bli og at det er faktisk det som gjør at bmw er bmw nå. Almenheten skal ha diesel.
Fredrik Skrevet Februar 21, 2009 Skrevet Februar 21, 2009 Mulig M57 er på vei ut, men den er fortsatt i siste generasjon helt på høyde den rykende ferske 2.0 CR TDI ifra VAG. Forbruksmessig viser den seg også minst like god, så innen R4 diesel er det vel en første klasses utgave. Det blir også feil å sammenligne nåværende bensinmotorer mot fremtidens dieselmotorer... og dagens common-rail toliter dieselmotorer fra VAG er faktisk ikke spesielt imponerende i forhold til tilsvarende alternativer fra BMW. BMW´s M47 motor fra 1998 holder fint følge... selv mot helt moderne alternativer fra konkurrentene. 204 HK ved 4400 rpm og 400 Nm ved 2000 rpm er jo ikke dårlig fra en grunnleggende nesten 10 år gammel 1995 cm3 stor turbodiesel...
Hofmeister-Knick Skrevet Februar 22, 2009 Forfatter Skrevet Februar 22, 2009 Jeg tenkte vel egentlig ikke på et kvantesprang for dieselen, men at det blir litt feil å sammenligne nåværende dieselmotorer mot framtidens bensinmotorer. M57 motoren, som er din dieselreferanse her, er tross alt en over 10 år gammel grunnkonstruksjon som kanskje snart er moden for pensjonistenes rekker. Ja, den er videreutviklet som M57TU osv, men basisen er den samme. Tror det er litt tidlig å spå dieselmotorens død. Jeg skal ikke spå dieselmotorens død umotivert, men om man hadde hatt et teknologinøytralt avgiftsregime i Norge hadde ikke dieselmotoren fått den dominansen den har i dag. Etter siste omlegging av avgiftssystemet eksploderte dieselandelen, og jeg tror ikke vi hadde hatt denne trenden uten økonomiske hjelpemidler i favør diesel. Med dieselmotorens død mener jeg ikke at den blir borte, men at bensinmotoren igjen blir det som den gemene hop foretrekker. Bosch som leverer styringer til "alt" som lages av motorer i Europa, tror heller ikke at diesel skal dominerer i framtiden, i motsetning motsetning til hva norske myndigheter ønsker: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Hofmeister-Knick Skrevet Februar 22, 2009 Forfatter Skrevet Februar 22, 2009 Det blir også feil å sammenligne nåværende bensinmotorer mot fremtidens dieselmotorer... og dagens common-rail toliter dieselmotorer fra VAG er faktisk ikke spesielt imponerende i forhold til tilsvarende alternativer fra BMW. BMW´s M47 motor fra 1998 holder fint følge... selv mot helt moderne alternativer fra konkurrentene. 204 HK ved 4400 rpm og 400 Nm ved 2000 rpm er jo ikke dårlig fra en grunnleggende nesten 10 år gammel 1995 cm3 stor turbodiesel... Helt enig. Man må ikke sammenligne nåværende bensinmotorer mot fremtidens dieselmotorer, ei heller turbodieseler med sugemotorer. Når overladning og downsizing blir defacto standard for besnisinmotorer vil de framstå som et mer forlokkende alternativ til diesel enn idag, og uten avgiftspolitiske virkemidler vil andelen diesel sterkt reduseres.
Hofmeister-Knick Skrevet Februar 22, 2009 Forfatter Skrevet Februar 22, 2009 Jeg er generelt sur og grintete, skal ikke mye til før jeg blir lettere forbannet! Så må du også akseptere at folk oppfatter deg som umoden og lite seriøs... Helt greit for meg. Jeg forventer heller ikke å vinne prisen "årets meddebattant" med mine skarpe ytringer mot R4 diesel, som så mange andre foretrekker. Men det er teknologien jeg ikke liker, personen som velger den bærer jeg ingen nag til. Huske at jeg kjører selv diesel, og med siste kuldeperiode med kaldstarter i -10 - -15 grader så blir jeg sterkere i min tro. Det høres jo ut som om motoren går på halvparten av sylindrene og at inventaret skal ristes løs og murpussen falle av vegge i garasjon når man starter opp.
Hofmeister-Knick Skrevet Februar 22, 2009 Forfatter Skrevet Februar 22, 2009 Orker ikke å blande meg for mye inn i denne diskusjonene. Men min personlig meninger et at diesel er kommet for å bli og at det er faktisk det som gjør at bmw er bmw nå. Almenheten skal ha diesel. Det at diesel har kommet for å bli eller ikke har jeg uttalt meg om nok i denne tråden, men at diesel gjør "BMW til BMW" om dagen er forstår jeg ikke hva du mener med. Mulig jeg er et produkt av markedsføring, men for meg er det som er BMWs varemerke kjøreglede og nydelige bensin rekkeseksere.
Fredrik Skrevet Februar 22, 2009 Skrevet Februar 22, 2009 Når overladning og downsizing blir defacto standard for besnisinmotorer vil de framstå som et mer forlokkende alternativ til diesel enn idag, og uten avgiftspolitiske virkemidler vil andelen diesel sterkt reduseres. Jeg har så langt kjørt nesten 200000 Km med vår 2003 E46 318d Touring og jeg er helt enig med deg. Fenomenet små bensinmotorer med overladning som mer effektive enn dagens dieselmotorer har vi diskutert flere ganger tidligere... bl.a allerede for over tre år siden her...
E46Johnny Skrevet Februar 24, 2009 Skrevet Februar 24, 2009 At mindre R4 motorer, det være seg diesel eller bensin med eller uten Turbo/kompressor eller beggedeler, vil nokk desverre presse seg frem pga nye og strengere miliøkrav i fremtiden. Ytelsen på disse motorene vil overgå 6-8 sylindrede sugemotorer og vekten vil være mindre og det er gunstig for forbruket. Det Norske avgiftsystemet vill nok desverre fortsatt gjøre det meget dyrt å ha stort slagvolum med dertil høye avgass utslipp, og California lignende regler for utslipp vill nokk bli mer og mer vanlig. Så kansje nå er tiden til å investere i en bil med stor motor og passe på den slik at den varer lenge. Hvis lyden av motoren alene er avgjørende er jo sangen til en BMW R6 motor himelen, savner den lyden i min bil. Men hvis dreiemoment og drifstof økonomi tas med i betraktningen er jo comonrail turbo diesel vanskelig å slå selv om lydbildet er hardere. Min neste bil blir derfor et vanskelig valg, kjører 25-30000km i året slik at bensin vs diesel regne stykket nesten balanserer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå