Fredrik Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Jeg finner dessverre ikke et verksted som har tid til å ta et hurtig oljeskift på vår 2003 E46 318d Touring i dag. Kanskje kan jeg gjøre denne jobben enkelt og greit selv. Jeg har ikke tilgang til grav eller lift, men kanskje et par støtter under bilen kan gi nok plass til å kunne komme til tappeskruen. Bilen vil nødvendigvis helle litt bakeover, men gjør det egentlig noe i forhold til å få tappet så mye olje som mulig ut av motoren... eller finnes det andre mer smarte metoder ? Oljefilteret på M47 motoren er heldigvis enkelt å skifte iom. at filteret er lett tilgjengelig ovenfra motoren.
stroker Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Torshov og Biltema har jo sånne "oljesugere" da, kan jo være et tips dersom du ikke kommer til tappeskruen Men hvorfor så sinnsyk bråhast med å få tatt oljeskift på timen da??
Fredrik Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 Torshov og Biltema har jo sånne "oljesugere" da, kan jo være et tips dersom du ikke kommer til tappeskruenMen hvorfor så sinnsyk bråhast med å få tatt oljeskift på timen da?? Jeg har vel rent teknisk ikke hastverk, men jeg har kjørt ca. 22000 Km på den oljen som er i motoren nå og med tanke på de lave temperaturene som det er i Norge nå hadde det vært fint med litt frisk olje i motoren når bilen skal startes om morgenen.
aton Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 -kjør bilen varm, slå av motor og sett på handbrems -jekk den opp (legg noe under slik at du ikkje kjem i klemm) -tapp av olje og skift filteret menst du venter på at oljen renner av -sett i bunnplugg med ny kobber pakning(vist den var med filtret) -fyll på ca. rett oljemengde -start bilen opp og la den gå i i eit halvt minutt -vent eit par minutter så peiler du deg framm til rett oljemenge - tut og kjør
Fredrik Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 -kjør bilen varm, slå av motor og sett på handbrems-jekk den opp (legg noe under slik at du ikkje kjem i klemm) -tapp av olje og skift filteret menst du venter på at oljen renner av -sett i bunnplugg med ny kobber pakning(vist den var med filtret) -fyll på ca. rett oljemengde -start bilen opp og la den gå i i eit halvt minutt -vent eit par minutter så peiler du deg framm til rett oljemenge - tut og kjør Jeg vet hvordan jeg skifter oljen på motoren... altså fom. man begynner å skru på bunnpluggen, men hvordan komme til på en forsvarlig måte uten grav eller lift ?
S.Arnesen Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 på m50/m52 motorene jeg ofte bytter olje på så sitter tappe skruen mot høyre side av bilen (altså høyre side om du tenker at du sitter inne i bilen), dermed heiser jeg bilen litt høyere på venstre side, da får jeg helt ut ca 1dl (+ -) mer enn om bilen hadde vært rett. Om jeg får ut absolutt all oljen vet jeg ikke, men at noen dråper av den gamle oljen blir igjen i systemet er temmelig vanskelig å unngå... Holder med å jekke opp bilen på begge sider og legge seg under, Bare man passer på å sikre bilen med bukker først.
ehrnst Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 bilen din er såppas "høy" at du skulle kunne komme til tappepluggen uten å gjøre noe som helst, eller? selv gjorde jeg dette på en e30 og e36. uansett er det greit å ikke ha for mye helling bakover og. jeg ville stikket på biltema å kjøpt 4 sånne støttebukker uansett. du får sikkert bruk for dem igjen:)
BreitBau Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Vet du ikke om en bensinstasjon eller noe da med en grav eller noe?
Fredrik Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 bilen din er såppas "høy" at du skulle kunne komme til tappepluggen uten å gjøre noe som helst, eller? selv gjorde jeg dette på en e30 og e36.uansett er det greit å ikke ha for mye helling bakover og. jeg ville stikket på biltema å kjøpt 4 sånne støttebukker uansett. du får sikkert bruk for dem igjen:) Jeg prøver med støttebukker... så får vi se hvordan det går. Takk for hjelpen...
aton Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 Det er ikkje farlig om du ikkje får ut all oljen... det ligger altid igjen 5-10dl olje i ein motor ved vanleg oljeskift. Det du kan gjera er å setta ein LAV balje under bilen, slik at du kan gjekke den ned igjen på hjula under avtapping... prøv å bruk samme olje som tidligere vist det er rett type olje!! Desse bilene går både på fullsyntetisk olje og Longlife olje Longlife er som oftest HC olje som er miniralbasert.!!
Fredrik Skrevet Januar 2, 2009 Forfatter Skrevet Januar 2, 2009 ...og bunnpluggen er hvor stor ?... 10-12-14 mm ?...
axor Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 skal man virkelig kjøre den varm før man tapper olja ? olja vil jo da være rundt overalt i motoren, og mindre nedi sumpen ? :S eller er det jeg som er på skogstur her ?
S.Arnesen Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 ...og bunnpluggen er hvor stor ?... 10-12-14 mm ?... 16-17 er det på sekserene, sikkert det på din også
stroker Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 skal man virkelig kjøre den varm før man tapper olja ? olja vil jo da være rundt overalt i motoren, og mindre nedi sumpen ? :S eller er det jeg som er på skogstur her ? Bilen skal være varm ja...
Untitled Skrevet Januar 2, 2009 Skrevet Januar 2, 2009 skal man virkelig kjøre den varm før man tapper olja ? olja vil jo da være rundt overalt i motoren, og mindre nedi sumpen ? :S eller er det jeg som er på skogstur her ? Du kjører den varm for å få olje til å renne ut lettere, kald olje er seigere og vil mer sannsynlig henge igjen rundtom i motoren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå