Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner dessverre ikke et verksted som har tid til å ta et hurtig oljeskift på vår 2003 E46 318d Touring i dag. Kanskje kan jeg gjøre denne jobben enkelt og greit selv. Jeg har ikke tilgang til grav eller lift, men kanskje et par støtter under bilen kan gi nok plass til å kunne komme til tappeskruen. Bilen vil nødvendigvis helle litt bakeover, men gjør det egentlig noe i forhold til å få tappet så mye olje som mulig ut av motoren... eller finnes det andre mer smarte metoder ?

Oljefilteret på M47 motoren er heldigvis enkelt å skifte iom. at filteret er lett tilgjengelig ovenfra motoren.

Skrevet

Torshov og Biltema har jo sånne "oljesugere" da, kan jo være et tips dersom du ikke kommer til tappeskruen

Men hvorfor så sinnsyk bråhast med å få tatt oljeskift på timen da??

Skrevet
Torshov og Biltema har jo sånne "oljesugere" da, kan jo være et tips dersom du ikke kommer til tappeskruen

Men hvorfor så sinnsyk bråhast med å få tatt oljeskift på timen da??

Jeg har vel rent teknisk ikke hastverk, men jeg har kjørt ca. 22000 Km på den oljen som er i motoren nå og med tanke på de lave temperaturene som det er i Norge nå hadde det vært fint med litt frisk olje i motoren når bilen skal startes om morgenen.

Skrevet

-kjør bilen varm, slå av motor og sett på handbrems

-jekk den opp (legg noe under slik at du ikkje kjem i klemm)

-tapp av olje og skift filteret menst du venter på at oljen renner av

-sett i bunnplugg med ny kobber pakning(vist den var med filtret)

-fyll på ca. rett oljemengde

-start bilen opp og la den gå i i eit halvt minutt

-vent eit par minutter så peiler du deg framm til rett oljemenge

- tut og kjør :)

Skrevet
-kjør bilen varm, slå av motor og sett på handbrems

-jekk den opp (legg noe under slik at du ikkje kjem i klemm)

-tapp av olje og skift filteret menst du venter på at oljen renner av

-sett i bunnplugg med ny kobber pakning(vist den var med filtret)

-fyll på ca. rett oljemengde

-start bilen opp og la den gå i i eit halvt minutt

-vent eit par minutter så peiler du deg framm til rett oljemenge

- tut og kjør :)

Jeg vet hvordan jeg skifter oljen på motoren... altså fom. man begynner å skru på bunnpluggen, men hvordan komme til på en forsvarlig måte uten grav eller lift ?

Skrevet

på m50/m52 motorene jeg ofte bytter olje på så sitter tappe skruen mot høyre side av bilen (altså høyre side om du tenker at du sitter inne i bilen), dermed heiser jeg bilen litt høyere på venstre side, da får jeg helt ut ca 1dl (+ -) mer enn om bilen hadde vært rett. Om jeg får ut absolutt all oljen vet jeg ikke, men at noen dråper av den gamle oljen blir igjen i systemet er temmelig vanskelig å unngå...

Holder med å jekke opp bilen på begge sider og legge seg under, Bare man passer på å sikre bilen med bukker først.

Skrevet

bilen din er såppas "høy" at du skulle kunne komme til tappepluggen uten å gjøre noe som helst, eller? selv gjorde jeg dette på en e30 og e36.

uansett er det greit å ikke ha for mye helling bakover og.

jeg ville stikket på biltema å kjøpt 4 sånne støttebukker uansett. du får sikkert bruk for dem igjen:)

Skrevet
bilen din er såppas "høy" at du skulle kunne komme til tappepluggen uten å gjøre noe som helst, eller? selv gjorde jeg dette på en e30 og e36.

uansett er det greit å ikke ha for mye helling bakover og.

jeg ville stikket på biltema å kjøpt 4 sånne støttebukker uansett. du får sikkert bruk for dem igjen:)

Jeg prøver med støttebukker... så får vi se hvordan det går. Takk for hjelpen... :D

Skrevet

Det er ikkje farlig om du ikkje får ut all oljen... det ligger altid igjen 5-10dl olje i ein motor ved vanleg oljeskift.

Det du kan gjera er å setta ein LAV balje under bilen, slik at du kan gjekke den ned igjen på hjula under avtapping...

prøv å bruk samme olje som tidligere vist det er rett type olje!!

Desse bilene går både på fullsyntetisk olje og Longlife olje

Longlife er som oftest HC olje som er miniralbasert.!!

Skrevet

skal man virkelig kjøre den varm før man tapper olja ? olja vil jo da være rundt overalt i motoren, og mindre nedi sumpen ? :S eller er det jeg som er på skogstur her ?

Skrevet
skal man virkelig kjøre den varm før man tapper olja ? olja vil jo da være rundt overalt i motoren, og mindre nedi sumpen ? :S eller er det jeg som er på skogstur her ?

Bilen skal være varm ja...

Skrevet

Du kjører den varm for å få olje til å renne ut lettere, kald olje er seigere og vil mer sannsynlig henge igjen rundtom i motoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...