Gunnar Skrevet Januar 2, 2009 Share Skrevet Januar 2, 2009 Har ettermontert full 16:9-navipakke med MKIV computer (v32), BM 54 radio og PI CD-skifter. Hva slags tilkoblingsmuligheter og avspillingsmuligheter finnes her? Ser jo at folk kobler til det rareste, men hva finnes det greie rimelige løsninger for? Tenker da i forhold til DVD-spiller, mp3-spillere osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TommyL Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Jeg har det samme som deg, BM54 med 16/9 og skifter. Dessverre dårlig med muligheter på denne radiomodulen, finnes vel ikke en audio inngang etter som jeg har sett. Ville gått for Intravee hvis jeg var deg, er en klart bedre løsning enn Icelink og DICE. Hvis du ikke vil gjøre som meg, installere en carputer med CarX...men det er endel jobb. Vet ikke om jeg hadde giddet å gjøre det en gang til for å være ærlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWindividual Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Har ettermontert full 16:9-navipakke med MKIV computer (v32), BM 54 radio og PI CD-skifter. Hva slags tilkoblingsmuligheter og avspillingsmuligheter finnes her?Ser jo at folk kobler til det rareste, men hva finnes det greie rimelige løsninger for? Tenker da i forhold til DVD-spiller, mp3-spillere osv? Har du tv-funksjon? da kan du koble dvd-n på videoingangen i tv-modulen.Kan sende bilde,hvis ønskelig. Har ettermontert orginal 16:9 tv-navi-med dvd-mp3+++ hadde bare radio-kasettspiller oprinelig. kjøpte denne dvd spilleren http://cgi.ebay.com/TKO-IN-DASH-TRUNK-D ... 7C294%3A50 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Jeg har nettopp kjøpt meg original tv-modul, denne har tilkoblinger for video inn (med mono-lyd) og ryggekamera (Krever NTSC-kamera med speilvendt bilde). Nyere BM54 radiomoduler har aux-inn, noe man kan benytte seg av for å koble til mp3-spiller, eller få stereo-lyd på f.eks. dvd-spiller. Uten å være 100% sikker, mener jeg at et eller annet tall på siden skal være høyere enn "17/03" for at modulen har aux-inn. Jeg var påpasselig med å få med meg dette. For å ha stereo-lyd samtidig som man ser på video, må man jukse litt. Det kreves en uoriginal modul som gjør at man har mulighet til å velge hvilken lydkilde man vil ha til det man enn ser på (radio, aux, cd-skifter), og dermed også stereo-lyd. Disse modulene pleier også å låse opp at man kan ha på tv-funksjon mens bilen er i bevegelse. Link til modul. CD-veksleren min har jeg byttet med Intravee II iPod-tilkobling, bilder og litt mer info om dette i tråden min. Pinout til original tv-tuner: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 DICE Electronics har integreringskitt for bruk av IPOD's: http://www.diceelectronics.com/index.php DIETZ har generelle integreringskit for å få lyd+bilde uten tv-tuner/aux-inn: http://www.dietz2.biz/artikeldetails.asp?currblock=&suchtyp=Num&suchbegr=1260&suchkatalog=2411000000&positionsart=A&artikel.nummer=1260&artikel.hersteller=0000000000&artikel.katalog=2411000000 (Står ikke E38, men tipper du kan bruke den da du har montert MKIV+BM54) AC-Services har VGA-adapter for tilkobling av PC: http://www.ac-services.eu/shop/product_info.php/products_id/137 (Denne bruker jeg) Radiomodulen BM54 står det mye forskjellig om når det gjelder aux-input...min er produsert 09/2002 og den har støtte for aux. Testes uansett kjapt ved å koble en motstand på 300kohm mellom venstre og høyre aux-inngang på radiomodulen. Dersom du har aux-inngang vil AUX dukke opp som alternativ når MODE knappen trykkes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TommyL Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Så det finnes på senere utgaver ja...da er det sikkert fordi min er produsert i begynnelsen av 2002 at den ikke har aux in. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2009 Har ikke ettermontert TV-tuner, valgte å ikke kjøpe det i og med at det ikke lenger er analogsignaler i landet. Antar det blir noe styr å få det til å virke nå med dekoder og greier. Det ble jammen dyrt nok uten... Jeg vet dessverre ikke når radiomodulen min er produsert, og den sitter jo innerst baki der. Får skru den ut igjen en dag og sjekke. Er denne aux-inngangen en vanlig audio-inngang slik at man bare legger opp f.eks. en audiokabel frem til midtkonsollen og plugger den i whatever type mp3-spiller, eller må man fortsatt bruke en eller annen type adapter? Er det noen av løsningene her som ikke krever inngående elektronikkunnskaper? Jeg holder meg som regel til å designe mekanikk, og overlater elektronikken til andre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 3, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2009 Kom på at jeg har bilde av delene løst fra jeg fikk de... Står det noe her som er nok til å vite noe om den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Januar 3, 2009 Share Skrevet Januar 3, 2009 Produksjonsdato står bak kw:, dvs bak den grønne teipen... Aux-inngangen er en vanlig inngang som du kan koble til mp3 spillere o.l. uten noe ekstra adapter ja. Her kan du se hvor/-dan et slik kobles til: http://www.ac-services.eu/download/manual/Anleitung_AUX-IN.pdf De fleste er vel plug-and-play/pray, men det kommer vel ann på øya som ser tenker jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2009 Ok. Da må jeg dra ut hele driten igjen. Men det går jo. Etter råd fra dere og å ha browser rundt en del på nettet, så virker det som om Intravee II er det beste alternativet for meg. Den kan da brukes med en Alpine CD-skifter som spiller mp3, eller med iPod, eller med begge deler, og man får Id3 tags på skjermen. Kan også bruke rattkontroller såvidt jeg har funnet ut. Prisen var heller ikke den verste, rundt 2 lapper, pluss 6-700,- for interfacet til iPoden. Og eventuelt 2 lapper til for CD-skifteren. Er ikke så opptatt av å få DVD-filmer på skjermen. Når småen blir gammel nok til å se film så vil ikke jeg ha det foran allikevel, da blir det nok til at han får sin egen DVD-spiller bak med headset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 6, 2009 Share Skrevet Januar 6, 2009 Kan gå god for Intravee II, men synes de kunne vært litt mer omtenksomme med tanke på kabellengdene. Boksen/adapteren som kobles til der cd-veksleren er i dag har en halvannen meter lang kabel mellom den og Alpine-enheten, som igjen har en halvannen meter lang kabel frem til iPod-kontakten. Dette gjør at kabelen til Alpine-adapteren akkurat ikke er lang nok til at denne kan legges foran i bilen, så man må kveile opp hele kabelen bak. Kabelen mellom Alpine-saken og iPod rekker da akkurat frem til dashbordet min e46, om Alpine-saken ligger på gulvet rett bak baksetene. Den når neppe frem i e38. Synes de burde spandert på en mye lengre kabel til iPod-delen, og hatt en kort en mellom de to modulene. Jeg må til med en iPod-skjøteledning for og kunne legge kablene slik jeg vil ha de. En annen ting som er verdt å nevne er at nyere iPod (nyeste nano, classic 120gb og iPhone 3G) ikke har mulighet for lading gjennom firewire lengre. Intravee baserer seg på dette, og man trenger da en adapter for å kunne lade disse (nyere iPoder kan kun lades via usb, så denne adapteren fører strømmen til de rette pinnene, samt omformer den til 5v). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Januar 6, 2009 Share Skrevet Januar 6, 2009 Vil nok tro Intravee er beste løsning for de med navi selv om den koster litt mer. Uten navi tror jeg DICE er et meget godt alternativ. Får heller ikke ladet iphonen via DICE. Faktisk så blir iphonen låst i sånn "docked" mode så får ikke browsa låter heller. Må ta det via stereon. Og med en 20-30 album + kan det bli en tålmodighets prøve å finne den låta man ønsker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 6, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2009 Mente han som har laget denne demo-videoen her sier at det er kun med Intravee at iPoden havner i "docked mode": Men han tester HD-Dice, uten at jeg vet om det har noe å si. Ut fra den videoen virker ihvertfall Intravee enklere å betjene så lenge man har navi. Jeg er en av de få på jordens overflate som fortsatt ikke har skaffet meg en iPod, så jeg vurderer egentlig å bare skaffe meg en eldre ipod med størst mulig lagringsplass og bare la ligge bak, siden jeg allikevel kan vise hvilke sanger som spilles på navien. Går ikke det greit, eller er det noe man er avhengig av å ha den foran for? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 6, 2009 Share Skrevet Januar 6, 2009 Vil nok tro Intravee er beste løsning for de med navi selv om den koster litt mer. Uten navi tror jeg DICE er et meget godt alternativ.Får heller ikke ladet iphonen via DICE. Faktisk så blir iphonen låst i sånn "docked" mode så får ikke browsa låter heller. Må ta det via stereon. Og med en 20-30 album + kan det bli en tålmodighets prøve å finne den låta man ønsker Er enig i at Dice nok er den beste uten navi, man får ikke utnyttet Intravee uten navi. Dice har nå kommet med en versjon som lader nyeste iPod og iPhone, mener også de skulle komme med en "adapter-kabel" for de som hadde den gamle typen. Når jeg kobler til min iPhone blir iPod-delen låst, men trykker jeg home-knappen kan jeg bruke telefonen helt normalt med sms, ringing, surfing etc. uten at dette går utover musikken. Hvis noen ringer til meg fader musikken ned slik som den gjør om man bruker det originale headsettet. Jeg er en av de få på jordens overflate som fortsatt ikke har skaffet meg en iPod, så jeg vurderer egentlig å bare skaffe meg en eldre ipod med størst mulig lagringsplass og bare la ligge bak, siden jeg allikevel kan vise hvilke sanger som spilles på navien. Går ikke det greit, eller er det noe man er avhengig av å ha den foran for? Tror faktisk Intravee er den beste løsningen til akkurat dette. iPoder går i noe standby-modus-greier som gjør at man egentlig må trykke på on-knappen for å vekke de. Såvidt jeg lest er Intravee en av de få enhetene som klarer å vekke den selv. Leste litt om dette på e46fanatics, men husker ikke helt detaljene. Kan uansett være verdt å sjekke opp i. Jeg var også en av de ytterst få uten noe fra Apple, men ettersom iPod var den eneste mp3-spilleren som kunne styres via det originale systemet bestemte meg for at det måtte bli en slik. Nå ble det riktignok iPhone på meg, men det var for da klarer jeg meg med en dings istedenfor to. Dette var i sommer, nå har jeg to MacBook og to routere fra Apple. Kunne riktignok tenkt meg en 160Gb Classic da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 7, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2009 Har telefon via jobb, og syns det er greit at mp3ene ligger i bilen selv om jeg ikke er der (det hender madammen bruker den), så da er det greit å ha en dedikert bil-iPod. Bortsett fra det skulle jeg mer enn gjerne hatt en iPhone.. Kanskje jeg skal sende en mail til Intravee-folkene og høre om de får løst ladeproblemet i nær fremtid, og evt. også om dette med å aktivere den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå