Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å lage en tråd over verkstedtabber, av typen "hvorfor f*** tenkte jeg på det, at jeg kunne være så dum!".

Sånn at andre kan slippe å gjøre de samme :) Begynner med mine :

1. Rote bort skiva til oljepluggen ved oljebytte. Skru på igjen og kjøre, for så finne ut at det lekker olje fra pluggen.

2. Dra til for jævlig og knekke bolt under hjulbytte. Tok ganske lang tid å bytte hjul plutselig.

3. En jeg bare har hørt om: Bytte olje på diff eller girkasse og skru ut nedre pluggen først. Olja renner ut, og da finner du ut at du ikke får opp øvre pluggen. Den du skal fylle på i, ja...

4. Ikke kjøpe ny lufteskrue til kjølesystemjobb. Skrua ble utslitt og knakk grunnet mye luft-skruing og så står du der med motor du ikke bør kjøre så mye med.

5. Glemme hvordan pakningsoppsettet ser ut på oljefilteret. Skru på alle du har "for å være sikker" og etter noen mil få "Oelstand"-lyset på. Og du finner ut at en pakning tetter bedre enn 3. Mye du lærer av et utgriset motorrom... Grrrr

Flere som har noen sånne, eller nesten-ulykker? :)

:oops::oops:

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Verste jeg gjorde var på jobben min i Oslo, skulle være flink da jeg var tidlig ferdig å gå over alle bilene som sto inne i garasjen med arbeidsbilene. Sjekket olje, spylervæske, kjølevæske og bremsevæske. Kom da til skade for å fylle servo-olje i bremsevæske beholderen... Gikk greit å få sugd ut servo-oljen da den ikke blandet seg med bremsevæsken. Hadde vært verre om jeg ikke merket det og noen hadde kjørt bilen og trykket bremsepedalen inn. Da måtte vi vel renset hele bremsesettet, og ikke sikkert bilen hadde stoppet i tide.... Ble spurt hver dag i en hel mnd om jeg skulle sjekke bilene igjen, tøft.

Skrevet

hmm...har vel vridd en del bolter over gjengene før jeg skikkelig fant ut hvor mye kraft som var nødvendig å bruke.

Byttet starter på en bil med 2 batterier men koblet kun på igjen 1 av plusskablene, ble litt gnister utav det ja.. :roll:

Blande lakk i engangsglass som løser seg opp så all lakken renner på gulvet..

Glemme å skru fast hjulene skikkelig så de løsnet på prøvetur..

Jekke opp bilen og bryte på døren mens jeg ikke skjønte at den tok borti jekken..

Ellers tror jeg ikke at jeg har gjort så mange dumme tabber.. (som kommer på iallefall)

Skrevet

Skulle bytte motorolje en gang. skulle da stramme til tappepluggen etter og ha tappet all olja. stramma da får hardt til så jeg dro jengene. måtte da ta av bunnpanna få borra opp nytt hull og jenge opp nye spor. :oops:

Skrevet

Blitt et par tabber opp igjennom... Glemt å fylle olje på girkasse, kortslutta hjerne, satt på feil hjulbolter så hjulet falt av, dratt av/runda skruhoder osv...

Blir fort litt når man skrur 8+ timer hver dag. :roll:

Skrevet

Hver gang jeg skifter lyspærer i frontlyktene glemmer jeg å sette på lokket, til tross for dette har jeg aldri mistet et lokk, det ligger alltid der jeg putta det neste gang jeg åpner panseret :lol:

Skrevet

Ting jeg kommer på i farta : skulle bytte motorloje på en pajero fatter`n hadde en gang(ung gutt),og klarte å tappe olja av framdiffen i stedet.Ingen skade skjedd,bortsett fra at det var et helvete å få på olje på den diffen igjen.

Har klart ved et senere tilfelle å ta livet av en 2 dager gammel cd-spiller pga at jeg ikke hadde koblet fra batteri o.l.

Garantert mange fler blemmer jeg har gjort,men det var disse jeg kom på i farta.

Skrevet

skulle fylle på olje på E30`n jeg hadde. jeg fyllte opp. og kjørte avgårde. men oljelampa var jo rene diskolyset. stoppet og åpnet panseret for og undersøke hva som kunne være feil.når jeg åpner panseret finner jeg oljelokket på demper tårnet. skrudde fast og alt virket som normalt :P

Skrevet

hehe, slik info kan jo faktsik være veldig behjelpelig. ;)

vel, har vel kanskje hatt en par uhell selv oppigjennom åra.

1. ung ungdom, satte jekken under kanalen (med trekloss) og lagde bananform på den. (gammel granada)

2. denne har jeg gjort flere ganger, entret skjevt på trange plasser, og vips, hullet har 2 sett gjenger. --> IKKE dra til med nøkkel om du tror du har entret, men ikke får den inn med handkraft. ;)

3. glemt lokket til oljefyllinga på luftfilteret og slamret igjen panseret, resultat: en kviselignende bulk midt på et helt flatt svært panser.

4. glemte å etterteite etter å ha byttet noen stag, så jeg holdte på å miste ett bakhjul midt i bushen i sverige.

5. montert nytt gelebatteri uten å sjekke at det faktisk var nok klaring til panseret. etter en stund gnidde pluss polen seg igjennom lakken og lagde et helsikes leven.

6. byttet 4 dynamoer før jeg fant ut at batteriet var gåent. :oops:

vel å merke var alle disse med gamle forder, så jeg har vært heldig med bmw'n foreløpig. ;) (bortsett fra en par gjenger herogder)

Skrevet

Personlig har jeg klart å glemme ut at jeg satt en kloss foran en av fremhjulene da bilen stod på ramper. Skrudde hele dag og natt, så jeg var så sliten at jeg merket det ikke før det var for sent. Det hele resulterte i at den ene rampen ble kastet bak og laget en fin bulk i sykkelen min mens ett av vinterhjulene som lå ved siden av på magisk vis klarte å komme seg under bakdekket.

Til slutt hadde jeg det ene bakhjulet halvveis på en rampe og det andre stod på et av vinterhjulene mine. Bilen ble ikke skadet, men jeg endte opp med en ganske så fin bulk i sykkelen og et vinterdekk på en litt skjev stålfelg. Det var også veldig frustrerende å få bilen med alle hjul på bakken igjen uten å gjøre skadene enda værre...

Skrevet

hadde en gammel galant, skulle bytte aksling til høyre fordekk, dem byttet akslingen til venstre fordekk i stedet å klaget på at jeg ikke hadde spesifisert om hvilken høyre jeg mente.

Skrevet

En ting til jeg ble utsatt for,som er skikkelig stygt i grunn.

Hadde byttet girkasse en gang,og bilen sto på bukkeri fronten(ford escort mk2).

Måtte ha litt ekstra løftehjelp til motor,så jeg brukte gravemaskin til å holde motoren mens jeg skrudde.

Hadde festet motoren med forstilling til chassis igjen,men lot heldigvis bare gravemaskinen stå der med stropp rundt motoren(ble bittelitt slakk på stroppen etterhvert).

Lå ihvertfall under bilen og strammet mellomaksel,og bilen sto i fri,så når jeg skulle stramme skruene på mellomakselen,så ser jeg bare at bukkene begynner å velte,og bilen senker seg 3cm(hang igjen i gravemaskina).

Kan trygt si at det kom et dødsvræl ut av med når jeg så at bukkene velta.

Lærdom av denne dumheten:sett alltid bilen i gir når man skal stramme mellomaksel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...