Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har lyst på litt mere lys på min E30. Har fått en ide at jeg kan montere lysene inne i nyrene på bilen. Blir dette å gi noen problemer med kjøling?

Noen som har noen komentarer? Skal ikke montere store hellalykter akkurat men et par småe.

Er dette lovlig foresten?

Skrevet

Har du (vurdert) xenon ettermonteringskit? Vet det ikke er lovlig, men det ble som dag og natt på min E36. Mye mye bedre lys med xenon.

Skrevet
I følge foreskrift for kjøretøy, skal det være maks 4 lys som kaster fjernlys, dvs. originale + 2 ettermontert. (En Chevrolet feks. med 4 originale lyskastere har altså ikke lov å ettermontere)

En annen ting som er like viktig når det gjelder lovlighet er maks lysstyrke. På biler før 1995 kan verdien være på 100% og etter 1995, 75%. Verdien i % står stemplet inn på lyktene, enten på glasset eller toppen av lykta, står ved siden av runding med E merke inni.

"Normalt" vil verdien ligge fra 12.5 til 37.5% for original lykter, er 12.5 på min K5, dvs 12.5x2= 25% + 25x2 = 50% dvs 75% totalt.

Sakset fra et annet forum! :wink:

Oooooooooog...

100% er 480 lux. Og du kan maks ha 2 ekstra fjernlyskastere montert på biler under 12000 kg.

Det er luxverdi på lykter som lyser samtidig som ikke skal overstige 480 lux, på en avstand av 25 meter.

100% verdien regnes ut etter hva som står etter den E´n med runding rundt, på lykteglasset.

F.eks: Har du en bil med 2 hovedlykter/orginalfjernlys, og det står f.eks 20 på hver av disse, så legger du det sammen og får 40. Altså 40%.

Da har du lov til å ha 2 ekstralykter til som samlet gir maks 60 i samlet egentall. Det blir til sammen 100. Som da er 100%

Setter du på 2 stk Hella 3000 med 37.5% i egentall havner du over de 100%. ordi 37.5+37.5=70. Altså 70%, og pluss de 40 du har fra før så blir dette 110, altså 110% Og ergo over tillatt maksverdi på 100%. [quote][/quote]

Skrevet

Og montere de bak nyrene er en dårlig løsning da luft til Radiator kun blir ført igjennom dette området. Du minsker luften som kjøler og kan oppleve problemer til sommeren.

Skrevet

en kammerat av meg har en 323 E30 med store 1000 metere bak nyrene som er kobblet til fjernlyset. han har ikke noe problemer.

Skrevet

lyst å gjøre som subaru jeg, sette in 1000meter der hvor tåkelysene står på E30 ganske står firkantet plass der også :wink: Lage ett gitter foran så det ikke knuser så fort også..

Skrevet

Kjør på med xenon i stedet for å montere flere lykter. Har xenon i fjærnlysa på min E30 og det er en meget bra oppgradering. Koster ikke mye, og enkelt å montere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...