Saltkjelen Skrevet Januar 7, 2009 Skrevet Januar 7, 2009 Ja, det er bare å gratulere. Hele 7 (!) ganger måtte jeg ringe Statens Vegvesen tidligere idag for å få svar på noen enkle spørsmål ved kjøp av bil. Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg blir satt over hit og dit hvor jeg hver eneste gang får samme svar - Synsing og gjetting på hva loven virkelig sier.. Finns det virkelig ikke et eneste menneske som er ansatt i etaten som har et fornufig svar og ikke bare gjetter på hva lovverket sier? Vel, man skulle ikke tro det.. I tillegg til et oppmøte på Statens Vegvesen var det komplett umulig å få et svar som de egentlig burde vite.. Jeg ble bare henvendt til en annen stasjon.. Min henvendelse var enkel. Kan denne bilen kjøres på klasse B eller ikke. Fra og med August i 2008 ble det en lovendring som tilsier at man ikke kan ombygge eller nedregistrere en bil fra liten lastebil til personbil. Dette er helt utrolig ettersom personbilene og lastebilene er helt like - bortsett fra en bladfjær og en annen U-bolt på bakakselen som gjør at du kan drasse på 401kg ekstra. Man kan til og med få papirer fra importør (i dette tilfellet Bergheim) om hva som må gjøres og hvilke deler som må byttes, men dette godtar ikke Statens Vegvesen lenger.. Utrolig nok ettersom dette har vært lovlig i mange, mange år.. Man kan jo stille seg spørsmålet om vedkommende som har kommet med denne lovendringen har hatt en kjedelig dag ved kontoret og slått terning om hva slags lovendringer og problematikk vedkommende ønsket å utføre.. .. uansett.. Jeg var å så på en 1992 Chevrolet Starcraft G30 hvor det i vognkortet stod følgende og kontaktet derfor Statens Vegvesen på bakgrunn av usikkerheten og disse opplysningene, Kjøretøygr: 101 personbil Tillatt tot. vekt: 3901kg Ant. sitteplasser: 8 seter Merknader: Ombygget fra 310 kombinert bil til 101 personbil den 22.05-2003. Her er det opplysninger som indikerer på både lastebil (tillat tot vekt. 3901kg) og personbil (resten av opplysningene). Jeg har en maken bil bare 1988 modell hvor det står 310 kombinertbil i vongkortet som det nå er umulig å få nedregistrert. I tillegg er det opplyst om kun 6 sitteplasser. Ikke klarte en eneste sjel av de minst 20 stk jeg snakket med idag å svare på om denne kunne kjøres på kl B og hvorfor den står oppgitt med 3901kg som totalvekt når den er personbil. De fleste gjettet og sa både C1 og B. Jeg ble litt oppgitt og ønsket at de skulle forklare med hva denne ombyggingen isåfall innebærer ettersom man måtte ha C1 på denne bilen. Nei, det visste de ikke, men antok at den var ombygget fra minibuss til lastebil - noe jeg påpekte var totalt feil ettersom jeg har samme bil selv og hvorfor man foretok denne ombyggingen dersom den ikke kunne kjøres på kl B. Når den står som personbil skal den jo kunne kjøres på kl. B. Dersom det ikke er mulig er jo denne ombyggingen rett og slett verdiløs - noe jeg ikke tror tidligere eier har kastet bort penger på. Jeg mener bestemt at denne kan kjøres på kl B og at totalvekten er feil, hva mener dere? Hva er riktig? Meg bekjent får man ikke en lastebil med 8 seter. Noen som vet? Hva vil isåfall denne ombyggingen si dersom den kun kan kjøres på C1? Heia heia.. Det er hvertfall totalt umulig å få noe seriøst svar fra Statens Vegvesen. Hvem istede er det som kan kontaktes og som kan lovverket? Jeg blir irritert og oppgitt av mennesker som bare synser og gjetter - hvertfall når jeg ble satt over 2-3 ganger hver eneste telefonsamtale og at jeg måtte ringe hele 7 ganger og møte opp 1 gang for å få samme svar som en 5-åring kunne gitt..
Kjell Z3 Skrevet Januar 7, 2009 Skrevet Januar 7, 2009 Kanskje prøve en annen trafikkstasjon? Hvor er bilen godkjent etter ombygging? Prøve med en tlf der?
Saltkjelen Skrevet Januar 7, 2009 Forfatter Skrevet Januar 7, 2009 Problemet er at uansett hvilken trafikkstasjon er det et hovednummer. Er jo også en begrensning på hva man regger på en dag mht. til stengetidene de har. Hvor bilen er godkjent er jo også et spørsmål. Dette er noe som står under kjøretøygr. og merknader i vognkortet... Det er jo uansett helt utrolig at man må være detektiv for å finne ut av noe det de egentlig burde vite. De har jo datamaskiner og alt foran seg som gjør at det bør være mulig å kunne komme med et konstruktivt svar..
oddis Skrevet Januar 7, 2009 Skrevet Januar 7, 2009 Før jeg sier noe mer; så er jeg takknemlig for at Saltkjelen, som voksen og respektert bruker er med på å underbygger det mange av oss har påstått i årevis, nemlig at Statens Vegvesen er et vannstyre som ikke likner grisen! Jeg håper denne tråden også er en ekstra "spiker" i kista for de som tror motsatt.. Til saken: Jeg forsøkte å registrere ned en Beauville G30 tilbake i 2005 fra C1 til B, som et ledd i å få den ombygd som russebil. Selv da, på tross av dokumentasjon fra importør var det ikke mulig. Så lenge ikke delenr på bladfjærer og andre ymse understellskomponenter kunne avleses kunne de ikke gå god for noe. Noe som sier seg selv er "noget" vanskelig på en 79 modell. En annen ting jeg fikk påpakning om var at jeg måtte skaffe dokumentasjon på at motoren (som var byttet, en 350 (som var stemplet godkjent i vognkortet )) var forsvarlig sammen med nedregistering til B (!!). Endringene var som Saltkjelen sier, kun en bladfjær og noe ymse. Her snakker vi altså om at BT skal ha papirer på at noe DE HAR GODKJENT, er brukbart på en nedregistering. Jeg sto på mitt og sa dette var totalt urimelig av dem. Selv etter å ha blitt oppringt ut av det blå av en hyggelig Van-guru fra Sandnes, som forklarte eksakt hvordan han hadde fått godkjent det selv ble det ingen nåde fra Trafikkstasjonen. Da ble jeg så oppgitt av vi dro ut pluggen på hele prosjektet, og solgte bilen videre som lett-lastebil. Dette var det tre lite begavede trafikkbetjenter på Hamar Trafikkstasjon som stod for. For å illustrere for idiotisk dette systemet er så står det i det ene vognkortet på en av E30ene mine at ved 20mm senking er tillatt nyttelast 160kg lavere enn normalt. Er det lov? Teknisk begavet anyone?
316 Skrevet Januar 7, 2009 Skrevet Januar 7, 2009 Vi hadde vær G30 russebil registrert på vanlig B førerkort vi... Registrerte den også om til flere sitteplasser. Dette var i 2006.
Der Barockengel Skrevet Januar 7, 2009 Skrevet Januar 7, 2009 Kjøretøygr: 101 personbil Tillatt tot. vekt: 3901kg Ant. sitteplasser: 8 seter Merknader: Ombygget fra 310 kombinert bil til 101 personbil den 22.05-2003. Vi har nok ikke sett det siste når det gjelder å innføre begrensninger i omregistrering/ombygging av biler. Når det gjelder dette spesielle tilfellet, ser det ut som om bilen har blitt ombygget fra kombinertbil til personbil - altså et skifte av avgiftsklasse - men siden totalvekten ikke har blitt redusert til under 3500kg, har den ikke blitt nedregistrert fra førerkortklasse C1 til B. (Forhandlere kan antas å sitte på et interessant utvalg kopier av vognkort på tilsvarende biler, som sier noe om hvor mange variasjoner på om- og nedregistreringer som har funnet sted. ) "C1" ser for meg ut for å være et klart svar på spørsmålet - nedslående at SV ikke kunne henvise til noen som kunne gi et forpliktende svar.
336mik Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Hvorfor blir jeg ikke overrasket når jeg leser sånt som dette? Jo,det har vel med at ingenting,absolut ingenting er for drøyt for at det skal komme ut av munnen på en BT ansatt. Og disse tullingene har makt,mye makt over oss som er interessert i bil,og ihvertfall ombygging. Det eneste man får gjort med en bil i norge,som BT ikke har noe med,er innen motorsport,siden man da "ofte" kun har NBF man må forholde seg til(med mindre det er registrerte løpsbiler ala rallybiler). Nei,har gitt opp alt dette her for lengst,og får absolutt angst,sånn ca 1.5år før bilen min må inn til eu-kontroll,og dette i frykt for å bli stoppet langs veien av BT-svin,som er ute etter å ta folk uansett,og livnærer seg,i hovedsak,på å oppføre seg som ra**høl. Jeg gir faen i dem jeg nå,og kjører ting(med fornuft) på måten som passer meg,være seg om jeg mangler førerkort(på kjøretøy gruppe),eller om det tekniske ikke er etter boka,og gambler på å ikke bli tatt.
Kjell Z3 Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Dersom bladfjærombyggingen er gjort kan ikke bilen ha samme tillatt totalvekt som før, derfor må vognkortet være feil. Det burde også biltrangsynet forstå, og det burde være en enkel sak å ordne (men tydeligvis ikke). Få bekreftelse fra GM hva som er riktig totalvekt etter omgygging, altså få dem til å bekrefte at vognkortet er feil. Da burde det vel ordne seg.......eller kanskje de tar skiltene dine.............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå