Gå til innhold

-- Jobb tråden --


Nøstbakken
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var også fast bestemt på å bli bilmekanikker når jeg gikk på ungdomskolen, men en vakker dag,satt jeg og tenkte over valgene mine. Da slo det meg at hvis jeg holder på med bil i 8 timer på jobb, å kommer hjem til mitt eget bilprosjekt, blir jeg fort lei av bil.

Sant det du sier der, men finner ikke noen andre yrker som passer mine interesser, kunne vært kult å jobbet på en platform, men vet ikke hvilken utdanning man trenger?

Støtter Larsinnj jeg og. Hobby som jobb passet ikke meg ihvertfall. Ble møkklei å jobbe med data når jeg holdt på med data på fritiden også (og ble dermed møkklei data hjemme også, så da var både jobb og fritid ødelagt), så jeg måtte finne noe annet å jobbe med. Fordelen med å jobbe som bilmekaniker når du liker å skru på fritiden også er at du automatisk får en del fordeler i form av utstyr og lokaler. Det er selvfølgelig gull verdt. Men se på det fra en annen side, hvor mange bilmekanikere over 40 har du sett? Jeg tror ikke det er en jobb å bli gammel i...

Jeg valgte å gjøre hobbyen til arbeid.

Nå går jeg straks opp til fagprøve som reperatør lette kjøretøy.

Avlagt eksamener som privatist og er selvlært.

Pga at yrket er så tungt prøver jeg etterpå å å videreutdanne meg som systemtekniker, evt verksmester...

Pr nå jobber jeg hos et av midt-norges største merkeuavhengige verksteder, så ingen dager er like.

Og nå er det ikke så lett å komme igang med sine egne biler på fritiden lenger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Går på ungdomms skolen, prøver å finne ut hva jeg skal bli.

Er veldig bilinteressert , så blir nokk en bilmekaniker en vakker dag.

Men er ikke helt sikker, så håper denne tråden kan gi meg noen råd. ;)

Kan gi deg eit råd og det er undersøk alla muligehter .

For min del blei eg alt for opptatt med tanken å jobbe på sjøen, at eg ikkje undersøkte andre mulighet. litt kjipt nå syns eg...

Men er så mange andre spenende og utfordrende jobber der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nå mitt andre år på bygglinjen på Nesbru. Har tenkt til å ta almen påbygning slik at jeg kan studere videre etter videregående. Men er ikke helt sikker på hva jeg vil bli ettersom jeg bare planlegger ca 1år i forveien.

Jobber også i tømrer bedrift 2 dager i uken, i skoletid (utplassering) i firmaet Finstad og Jørgensen AS. Serriøst firma som jeg trives i ;)

Fler venner av meg går på almen og ser "ned" på meg siden jeg går bygg, men kan da betrygge meg at jeg kan få minst like fin jobb og ha det mye mer morsomt på skolen, samt tjene penger i skoletiden ( ikke mange som har muligheten til det)! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet Serviceelektronikker og har jobbet med en del forskjellig, men jobber nå i familiebedriften der vi bla. importerer trelast o.l. fra utlandet og er agent for Arbor Sponplater o.l. på vestlandet. Blir mye reising både i Norge (mange kunder på Østlandet) og utlandet, samt at jeg styrer det meste av dagen på egenhånd, så trives veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk 2 år på skole:

Teknikk og Industriell produksjon

Produksjon og Industriell Teknikk

(oppfinsome navn haha :P )

Etter det fikk eg lærlingplass i en lærling bedrift på Kongsberg, K-tech.

http://www.k-tech.no/

Er en bedrift for å lære opp lærlinger i mange forskjellige fag, eks Industri mekaniker, cnc opperatør, logistikk, etc.

Valgte Industri mekaniker.

Bedriften er et prosjekt som 3 store bedrifter på Kongsberg står sammen om:

Fmc, KDA ("våpenfabrikken") og Volvo Aero.

Eg er da "utplassert" hovedsaklig i KDA i 2 år framover.

Får både skru på feks RWS (Remote Weapon Station), altså en våpen stasjon som står på tankser, Hummere, etc.

Mye fin skruing, ren og god arbeidsplass, følger en bok som blir som avansert lego omtrent :) , ferdig innstilte NM på forskjellige lufttrekkere etc. Morsomt arbeid.

51193-04.jpg

Nå om dagen er eg på helikopter avd. og skrur sammens Rotor til Seaking helikopter. Skal muligens være med å overhale helikopter girkasse etterhvert :) (0,5 års jobb :P hehe )

Random bilde eg fant på nettet:

seaking%20rotor.JPG

Var også mulighet for å komme inn i FMC som "hoved" tingen i lærlingtiden min, virker intressant det og (sette opp "Juletree" etc, alt av plattform utstyr osv).

Spennendes jobber :) . Men vet enda ikke hva eg skal etter lærlingtiden, lurer litt på mere skole, få utdanning som prosses operatør / Prosses teknikker. Er eg heldig så kan eg få dekt dette etter lærlingtida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg holder på som eletriker lærling hos APPLY (tidligere Asator), begynte i sommer og har vert litt på service oppdrag rundt og resten på " heiane Storsenter" prosjektet, der eg fekk ein del ansvar for monteringa av brannalarmsystemet.

angrer ikkje på at eg valgte den bedrifta 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville egentlig bli frisør, og begynte utdannelsen min den veien. Etter 2 år på tegning, form og farge og avslag på frisørlinje søknaden gav eg opp og begynte heller med det som hobby.

Så eg begynte då på mekanisk, siden eg alltid har likt å skru bil, så tenkte eg at eg ville bli bilmekaniker, men gav fort opp pga personlige og økonomiske problemer.. Har deretter jobba på fiskeoppdrett, bensinstasjon, truckfører her og der, budbilsjåfør, hjemmeværende mamma, og nå i desember begynte eg å jobba på Mekonomen i Haugesund. Og der angre eg ikkje på at eg begynte å jobba. Knall kjekk plass, med hyggelige kollegaer og go lønn. :D Så om noen er i Haugesund en gang så er det bare til å komme innom Mekonomen å hilse på. Eg er eneste jenta der så det er ikkje så vanskelig å finne meg. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet tømrer og jobbet 2 år lærling, men går nå forkurs (tilsvarer 2 år allmenn på 1 år ca) på høyskolen i ålesund og planen er å gå tre år til og bli byggingeniør evt sivilingeniør (master). Litt kjedeli å ikke tjene penger, men en vakker dag så vil jeg vel ikke angre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utdannet og har fagberv som grafisk trykker. trives sånn ok med det siden jeg kun skrur bil på fritiden hele tia. så driver med to helt forskjellige tilng. så får liksom ikke blitt lei jobben eller hobbyen. selvom det til tider blir litt mye skruing, kjøper inn litt for mange prosjekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som maskinfører for et anleggsfirma i Oslo, der jeg kjører for det meste hjullaster (Komatsu WA380-6'er) og trives med det :)

Har også mobilt knuserverk, grov og fin knuser, som for tiden star stasjonert i Enebakk på Gran..

Jobber på et utsalgssted (pukk, grus, singel, jord, sand) vi har på Ulven..

Scania R620 og hjullasteren jeg kjører

rhhtzi35yiwjb3rl1x79.jpg

Komatsu WA380-6

ikgix47xwvun021vtg79.jpg

Scania R620 Tippsemi fra datterselskapet AL Transport AS

tnknyks166n5vmv7brds.jpg

8gae42hqvjxmg7kuck7q.jpg

Frontier Keestrack (sikteverk) pakket sammen og klart for transport

kfbqhuu3hv6dmny1trdk.jpg

Sikterverk, Spindel og grovknuser

vo6cuhkzcyuprppmbnoq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får både skru på feks RWS (Remote Weapon Station), altså en våpen stasjon som står på tankser, Hummere, etc.

Mye fin skruing, ren og god arbeidsplass, følger en bok som blir som avansert lego omtrent :) , ferdig innstilte NM på forskjellige lufttrekkere etc. Morsomt arbeid.

Halvparten av komponentene på Protector er fra min arbeidsgiver.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har generell studiekompetanse fra St. Olav i stavanger og jobber i dag ved Forus Dekkservice som Engrosmedarbeider/Servicemedarbeider.. Går i hovedsak ut på å levere ut hjul/dekk og felger til bilbutikkene rundt i distriktet. Henter en god del biler fra bilbutikkene som skal skiftes på før de leveres til kunde. Er innimellom med å skrur på bilene og legger om hjul. Trives veldig godt med dette, men planen er en utdannelse innen noe bilrelatert.

Har lyst til å ta utdanning innen "Automotive Engineering" men det er SYKT høye opptakskrav samt veldig få som tilbyr dette, så blir nok med drømmen. Men blir kanskje den "enkle" ruta som bilmekaniker eller noe slikt. Selv om det idag ser ut som det blir sivil-ingeniør. :?

Time will tell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får både skru på feks RWS (Remote Weapon Station), altså en våpen stasjon som står på tankser, Hummere, etc.

Mye fin skruing, ren og god arbeidsplass, følger en bok som blir som avansert lego omtrent :) , ferdig innstilte NM på forskjellige lufttrekkere etc. Morsomt arbeid.

Halvparten av komponentene på Protector er fra min arbeidsgiver.. ;)

Å? Hvor jobber du a? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...