Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Noen som vet hvor mange watt/ampere man kan trekke fra sigarettenneren som er i bagasjerommet i en E46 touring? Npen som vet hvor grove ledninger som er brukt til den?

Skrevet

Er vel bare å finne sikringen til denne og se hvor mange amp. den er på? Evt. gange dette med 12 for å få max effekt den bør belastes med.

Skrevet

Har sett på en del 12-230V omformere som vistnok skal yte opptill 400W. Hvis dette skal stemme så skal det klare å gå 33A på den "kursen"....

Det kan jo ikke stemme i det hele tatt.

Skrevet
Har sett på en del 12-230V omformere som vistnok skal yte opptill 400W. Hvis dette skal stemme så skal det klare å gå 33A på den "kursen"....

Det kan jo ikke stemme i det hele tatt.

Trekker vel ikke 400W fordi om de yter det, de gir vel 400W ut

Skrevet

De kan jo ikke gi mer ut en det de får inn? Da har biltema designet en evighetsmaskin. GRATULERER BILTEMA!

Gir de 400W ut må de få minimum 400W inn (effekttap, varme etc).

Ser den Biltema selger beregnet for sigarettenner skal yte 150W, men kan peake 300W i opptil 30min.... 300W er 25A...

Skrevet
De kan jo ikke gi mer ut en det de får inn? Da har biltema designet en evighetsmaskin. GRATULERER BILTEMA!

Gir de 400W ut må de få minimum 400W inn (effekttap, varme etc).

Ser den Biltema selger beregnet for sigarettenner skal yte 150W, men kan peake 300W i opptil 30min.... 300W er 25A...

Åh, ok så hvis du kjøper en varmepumpe som trekker 1,5KW så gir den bare ut 1,5KW??

Skrevet

Det er snakk om "Ohms lov" her. Man får ikke mer energi sånn helt uten videre. Hadde man det så hadde verden vært et mye bedre sted. Hadde ikke trengt store kraftverk da. Hadde holdt med et batteri da som man kunne få 1000000ganger så mye kraft ut av.

P=UxI. P=watt, U=spenning og I=strøm. I en bil så er U konstant på la oss si 12V og kursen er på 10A, så har man 120W da.. Helt enkelt.

En varmepumpe drives av 230V og si 16A, så den trekker 3680W ELEKTRISK effekt. COP faktoren på varmepumper avgjør hvor mange "elektriske watt" som må til for å lage så så mange "varme watt".

Watt er jo bare en betegnelse på effekt. Effekt kan være så mangt, men her snakker vi om elektrisk effekt ikke mekanisk, temperatur eller lys.

Skrevet

Enig!

Back to topic. Noen som vet hvilket tversnitt det er på kabel som går til sigarettenner bak i en E46 touring? Og er vi sikre på at det er 10A kurs?

Skrevet

Med 2,5 mm² ledning burde det jo gå ann å dytte 20Ampere igjennom. Hvis man har god ladespenning så kan man klare 280Watt ut av sigarettenneren bak da.

Hva mener du med "deles av sikring foran"?

Skrevet
Med 2,5 mm² ledning burde det jo gå ann å dytte 20Ampere igjennom. Hvis man har god ladespenning så kan man klare 280Watt ut av sigarettenneren bak da.

Hva mener du med "deles av sikring foran"?

At de går på samme sikringen/kursen.

Er ikke vits i kabel med høy føringsevne om ikke sikringen er større enn den er.

Skrevet

Ok, sålenge jeg ikke har noe i sigarettenneren foran da, så vil jeg klare å trekke 20A ut bak. Hvis det er tilfelle er dette gode nyheter for meg :). Da slipper jeg å strekke strømkabel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...