sveinis Skrevet Januar 25, 2009 Skrevet Januar 25, 2009 Ja, da var tida kommet for å bytte ut E36'en. Valget falt til slutt på en E39 Touring med ei skikkelig kraftpakke under panseret og bra med utstyr. Overgangen er helt enorm fra 318i, kan du si, det eneste som er mindre på 530'en er forbruket Jeg henta bilen nå i går i Rogaland, og hadde en herlig kjøretur ned til Sørlandet igjen. Jeg gliste og lo hver gang det kom en motbakke eller mulighet for forbikjøring! Sånn skal BMW være! For all del, det finnes enda mye råere og finere biler her på forumet, men for meg er dette drømmen akkurat nå. Bilen ble kjøpt av en annen her på bimmers.no, og ser ut til å være svært godt vedlikeholdt. Utrolig tight og fin i forhold til det andre jeg har prøvd av E39, tross sine 187 000 km. Har ikke fått tatt noen bilder enda, så disse er lånt fra annonsen: Bilen er original Shadowline, men en tidligere eier har bytta ut nyrene. Spørs om ikke jeg går for svarte igjen på sikt... Har noen småplaner, men blir ikke all verdens. -Skal nok ha på noe større felger til sommeren, men ikke større enn 18" ettersom dette først og fremst er en familiefrakter. Kunne tenkt meg noe med litt kant, synes det kler E39 godt. -Mulig jeg går for en forsiktig toning av rutene fra b-stolpen og bakover -Koppholdere framme og bak skal monteres! -Få til en eller annen kobling mellom iPod og Business-anlegget (kom gjerne med tips!!) -Ellers er faceliftlykter framme på vei, etterhvert blir det nok xenon på fjernlys også. Baklyktene er jeg litt usikker på, tror ikke jeg gidder å styre med å montere diode-lykter. Kanskje noen med litt mørke blinklys eller noe? Sideblinkere skal også byttes, selvsagt. Kom gjerne med tips og synspunkter! -To små rustflekker på bakluka skal utbedres. -M5 frontfanger hadde jo vært digg, men kommer laaangt ned på prioriteringslista. Ellers er jeg utrolig i tvil om jeg skal prøve meg på "chip". Det blir i så fall ny programvare på girkasse og motor, men er så i tvil om girkassa takler dette. Får se det litt an. Foreløpig er jeg strålende fornøyd med ytelsen, men vet jo at jeg enkelt kunne henta ut endel mer, og da er det jaggu meg fristende også... Når det gjelder motoren som står i, er ikke A/S Norge og BMW GmbH helt enige. Dette skal sjekkes opp nærmere ved første anledning. La oss foreløpig si at det er 184-hestern som står i... Ris, ros, tips & triks, kjør på!
Odd-M Skrevet Januar 25, 2009 Skrevet Januar 25, 2009 Hvis du har det i produksjonsdataene at den skal ha 193hk så er det feil. Den motoren kom ikke før facelift, dvs produsert f.o.m. 01.09.01. Alle produsert før har 184 hk. Jeg vet av akkurat det samme på minst tre slike biler, blant annet min. Den er brukbart rask på mellomakselerasjon ja. Men du blir fort vant til det som alltid og da er ikke følelsen så voldsom lengre.
sveinis Skrevet Januar 25, 2009 Forfatter Skrevet Januar 25, 2009 Ja, da stemmer det sikkert at den har 184hk. Er din også produsert sommeren 2000? Merkelig at BMW ikke holder orden på det der... Uansett en god overgang fra M43!
sveinis Skrevet Januar 25, 2009 Forfatter Skrevet Januar 25, 2009 Og likevel mener BMW at det står i en 193hk? Denne er produsert i slutten av juni 2000.
Odd-M Skrevet Januar 25, 2009 Skrevet Januar 25, 2009 Jeg har ingen forklaring. Vet bare at det ser ut til å være tilfelle på mange biler.
Kjennern Skrevet Januar 26, 2009 Skrevet Januar 26, 2009 193HK kom i 2000 så skal ikke se bort fra at noen få pre-facelift biler hadde den motoren.
///stian Skrevet Januar 26, 2009 Skrevet Januar 26, 2009 Hva ligger forbruket på? Har en jeg også å den bruker ca 1L pr mil. Uansett hvor jeg kjører:p
sveinis Skrevet Januar 26, 2009 Forfatter Skrevet Januar 26, 2009 1 liter? Da bør du sjekke opp saker og ting, eller så er du rimelig tung på høyrefoten, tror jeg. Da jeg kjørte fra Stavanger til Kr.sand her i helga hadde jeg tre sett dekk og felger i bilen, tok endel unødvendige forbikjøringer og flat pedal opp noen stigninger for å teste ut motoren litt, ellers normal kjøring. Jeg målte forbruket ved fylling (ikke med computeren!) og kom fram til 0,68 l/mil. Tror nok jeg skal klare å kjøre den med lavere forbruk enn det hvis jeg går inn for det.
///stian Skrevet Januar 26, 2009 Skrevet Januar 26, 2009 Hmm, hva bør jeg sjekke? har lite peiling på diesel motorer
Tore Diesel Skrevet Januar 27, 2009 Skrevet Januar 27, 2009 Hmm, hva bør jeg sjekke? har lite peiling på diesel motorer Start med en enkel diagnose hos merkeverksted, så kan du spare deg for mye feilsøking. Koster noen hundrelapper.
sveinis Skrevet Januar 29, 2009 Forfatter Skrevet Januar 29, 2009 Ja, da har jeg vært innom Bavaria og fått sjekka opp rundt hvilken motor som står i. BMW hevder hardnakka at det er 193-hesteren som står i denne bilen av en eller annen grunn. Det er vel uansett nesten ikke mulig å merke forskjellen, og å måle seg fram til det tror jeg ikke har noen hensikt. Det betyr ikke så mye for meg, bortsett fra dersom jeg skal ha ny programvare en dag, da er det greit å vite hva som faktisk er utgangspunktet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå