maurtin Skrevet Januar 27, 2009 Skrevet Januar 27, 2009 Hei! Har meldt meg på mc-lappen nå til våren, og i den anledning har jeg en del ting jeg lurer på, i hovedsak hvilken motorsykkel jeg skal kjøpe.. Skulle tro noen her inne har interesse for mc og sitter med litt info til meg Når det kommer til sykkel, så har jeg mest lyst å en Racing-sykkel, 600cc/750cc, men er egentli open for andre forslag. Har ikke tenkt å ruinere meg på dette, så har kikket litt på diverse R-sykler fra tidlig 90-tall til sent 90-tallet. Ser ut som Kawasaki ZX-R er relativt billige sykler..? Har også kikket litt på Honda CBR600, Suzuki GSX-R600/750. Hvordan er holdbarheten til Racing-sykler rundt 1990-modellene? Hvilke sykler utmerker seg dårlig? Hørt litt negativ omtale om Yamaha sine girkasser? Får man noe brukbart under 25-30.000 eller må jeg nærmere 40.000? liker litt denne typen gsx-r (92mod) og kawa.. er foreløbig ganske blank på dette emnet så tar imot all info med takk Jeg og min bror har en ribbet Yamaha XS 750 79(?) model, som står i garasjen som vi skal pusse opp, men det får bli når vi får bedre tid.
FTE Skrevet Januar 27, 2009 Skrevet Januar 27, 2009 De fleste 90-talls R-sykler er meget holdbare men det er med R-sykler som med gromme biler, de blir brukt hardt. Så finn helst en med servicehefte. De verste feilene jeg har hørt om på eldre sykler er feil med girkasser, de har en tendens til å hoppe ut av gir i hardt pådrag. Dette tyder på hardt kjørte sykler og kan bli en dyr affære. Ellers er det slark i styrelager, svetting på dempere o.l. som bør sees etter. De syklene du har bilde av her er tøffe, ZX-R liker jeg også. Jeg ville sett meg om etter en Honda CBR 900 RR `96 eller 97, disse går bra, ser bra ut og er utrolig holdbare. Ikke så dyre heller. De er relativt lette også, iallefall iforhold til den GSX-R`en du har bilde av her, det er jo en tanks i forhold. Du må nok opp i 35-45000 kroners klassen for å finne noe brukbart
Alecken Skrevet Januar 27, 2009 Skrevet Januar 27, 2009 Når det gjelder motorsykkel vil jeg uten tvil innrømme at Gixxeren er min favoritt. Men skal du ha en sykkel hvor du virkelig får igjen for pengene vil jeg anbefale Kawasaki Ninja (ZX-6R).. De er relativt billige, frekt design, har hyggelige service intervaller, fine priser på deler og går meget godt. Her er noen gode alternativer: http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1233003033 http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1231779091 http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1230660767 http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1231444325 http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1232531291 http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1231208033 http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1232702082
maurtin Skrevet Januar 28, 2009 Forfatter Skrevet Januar 28, 2009 takk for svar Hadde egentli tenkt å holde meg under 35000kr, så vil først undersøke hva jeg får for det. Honda har jeg et inntrykk av er litt overpriset kontra andre tilsvarene sykler.. ? Det er tydeligvis et stort marked viss man vil legge ut rundt 50.000 kr Har alltid likt gsxr, så holder egentlig en liten knapp på den, selv om den er stor og tung. En kompis har en 95' kawa zxr, 750cc, og jeg synes det er en fin og sprek sykkel..
Odd-M Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 Generelt er det totalt bingo å kjøpe så gamle R-sykler. Fremfor alt bør den være helt original. Ikke noe ettermontert lurium, trim, effektanlegg osv. Det er en rekke ting som KAN gå galt hvis de er tøft brukt. Et lite fall er nok til å gjøre sykkelen rammeskjev. Uoriginal lakk er det første tegn på at du skal styre unna. Skraper på hendler, styrevekter, speil, potter etc er det andre. Det trenger ikke være alvorlig men det kan være virkelig ille. Slitasje på kjede og drev indikerer om eier er nøye. Sjekk for vibrasjoner på forbrems. Nye skiver koster fort 2-3000,- pr stk. Hopper girkassen ut av gir ved belastning, eller er det vanskelig å finne andregiret når man girer opp fra første, eller den treffer "frigir" i girskiftene og raper over så kan det bety en reparasjon på 5-30.000,- av hengig av hva som er skadet og hvor mye du kan reparere selv. Svetting på gaffelbein betyr gjerne at den har fått noen trykker etter bakhjulskjøring. Koster ikke allverdens å reparere men indikerer bruksmønster. Defekt styrelager det samme. Og et siste tips, forøvrig som med gamle biler, så må du ikke ta km-standen på telleverket for god fisk. Det tar 5 min å koble fra speedometeret og jobben med å stille det tilbake er svært fort gjort. Ingen følger servicehefte på så gamle sykler, så her må du følge magefølelsen for om tilstanden på sykkel er i henhold til km-standen. Er den kun kjørt 20.000 km, hvliket jeg i ethvert tilfelle tviler på når det er snakk om så gamle sykler, så skal den praktisk talt være som ny. Fallgruvene er mange og dyre, slik som gamle biler. Jeg anbefaler også en 98-00 600 forran en eldre 750-900. De går ikke like godt, men på denne tiden skjedde det et generasjonsskifte hva kjøreegenskaper angår. Mye mer moderne sykler. 97-00 GSX-R 600 er en kanonbra R-sykkel. Er du ute etter noe mer komfort og bunndrag er 98-99 ZX-6R en kjempefin sykkel. CBR600F ville jeg styrt unna da den er dødskjedelig. 99 R6 er noe dyrere, men egentlig den vasseste av disse fire.
Hyggmaister Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 Pass på slark ol på slike sykler ja, stabilitet er jo alfa omega! Bra at du begynner på 600 til starten også..Har du tenkt deg fulleffekt med en gang? Erfaring fra sykkel tidligere? Selv tenker jeg å handle en aprilia RS 250 fullefekt som første-"-tung"-sykkel...2 takt :love: og ca 70 hester holder, ønsker ikke å ryke ut i første sving pga "tung" høyrehånd
BMWe30 Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 Jeg har en kawa zxr til salgs;) Ta en titt her: http://mc.autodb.no/autodb/view.wa2?AdI ... 1232016748
*MrB* Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 Som fersk MC fører ville jeg kikket nærmere på Kawasaki ZZR 600. Den er billigere å både kjøpe og eie i forhold til rene R-sykler. I tillegg er den lettkjørt og pen å se på. Går godt gjør den også. Men du må leve med at den er litt softere enn rene R-sykler da.
maurtin Skrevet Januar 28, 2009 Forfatter Skrevet Januar 28, 2009 Odd-M: takk for et lærerikt innlegg, jeg heller litt mot nyere sykler nå, noe rett før 2000-modell.. Hyggmaister: Har ingen erfaring tidligere, og hadde planer om å gå rett på fulleffekt. Jeg føler meg såpass "voksen" at jeg ikke trenger motorbegrensing for å ikke kjøre som en idiot Men jeg MÅ ikke ha en sykkel med over 100hk, ser på det som bare en bonus.. BMWe30: Har sett på den sykkelen der faktisk, og den ser veldig fin ut Det blir uansett ikke noe sykkel på meg før lappen er i boks, og våren nærmer seg. Hvordan er draget i den, mtp at den har "bare" 400cc ? Bjarte: har også kikket litt på sånne halvracinger, og de er slett ikke uaktuelle
todleif Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 Har du testet noen sykler enno? Hugs at kawasaki xzr 740 og 97 modell gsxr600 har forholdsvis ekstrem køyrestilling. Eg hadde ein 97 modell gsxr600 i 4 år. Behageligt marsfart var 110. Da fekk eg nok løft på overkroppen slik at armene ikkje fekk all belasting. Eg hadde ikkje problemer med belastningen, men andre kan slite litt meir.
maurtin Skrevet Januar 28, 2009 Forfatter Skrevet Januar 28, 2009 nei har ikke testet noen enda. Jeg får nok prøvd litt før jeg handler etter lappen er i boks.. Jeg er nesten 190cm lang. Noen sykler som er "små" kontra andre?
Alecken Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 Hva med motard? Det er jo en genial førstesykkel hvertfall.. da finner du fort ut hvor grensene går i tillegg til at om du kvelver blir det som regel ikke allverdens skade på deg eller sykkel. Etter hvert vil du uansett teste litt.. alle med mc vil uansett prøve seg på wheelies, stoppies osv.. (får sikkert kritikk nå). Hoppe rett på 600 R fulleffekt er ikke bare bare..
Odd-M Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 GSX-R 600 fra 97 og opp til 00 har ganske trang sittestilling hvor du får mye vekt på armene. Modellen som kom etterpå er litt mer human, men det blir en litt annen prisklasse. Den "største" av de syklene jeg anbefalte er vel Kawaen. Sitter litt bedre for normal kjøring. En sykkel jeg VIRKELIG anbefaler er 00-03 GSX-R 750. Rett og slett en nydelig sykkel å kjøre, med en fantastisk turtallsvillig motor som holder følge med 1000cc så lenge du klarer å holde på turtallet. Svært tilgivelige kjøreegenskaper og akkurat passe effekt slik at man ikke trenger å være redd for å gi på litt. Til prisen en skikkelig killer! Men den koster jo noget mere... Tror rett og slett du skal prøve litt forskjellig og gjøre deg opp din egen mening. Det er uansett ikke noe problem å kjøre dagsetapper på 50-100 mil med disse syklene.
maurtin Skrevet Januar 28, 2009 Forfatter Skrevet Januar 28, 2009 Motard tviler jeg på det blir, har mye mer sansen for Racing/nakensykler/hallracere.. gsx600r 97 og nyere ligge litt over 40.000 i pris, så er _egentlig_ i litt høy prisklasse for min del.. hvordan er gsxr i forhold til gsxf? edit: skriveleif.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå