heimkokt Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Uten Tilskudd vil en stor del av maten bli impotert, den maten vil ikke ha samme kvalitet so norsk mat ( eksempel: i europa kan du høste maten dagen etter det er sprøytet med kjemiske midler i norge må du vente i 3 dager)(pluss at landene som eksporterer beholder den beste maten selv og eksporterer resten) Jeg vil gjerne ha dokumentasjon som beviser at matvarekvaliteten nødvendigvis må gå ned om vi droppee statsstøtten til bøndene - for driver bøndenene i Norge med kvalitetskontroll? Hva driver mattilsynet med da? Mattilsynet bruker tilskuddet til og få oss til og holde høy kvalitet, ved at vi må dokumentere mye av det vi gjør. Uten dokumentasjon og planer mister vi tilskudd og lønn. Så mister vi tilskudd vil ikke bøndene kunne fortsette slik for og konkurere mot importen.. Hovedgrunnen med tilskudd er at norge skal kunne forsynne seg selv med mat og ikke bli avhengi av import. Tenk for dere hva som skjer vis vi blir avhengi av import og det blir matkrise i verden??
Galro Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Uten Tilskudd vil en stor del av maten bli impotert, den maten vil ikke ha samme kvalitet so norsk mat Du forusetter at mattilsynet forsvinner sammen med subsidiene til landbruket, noe som er spekulativt og relativt tvilsomt. I dag blir det også importert mat, uten at jeg kjenner noen som har lidd av den grunn (annet enn av de høye prisene). I Europa finnes det mange gode kvalitetsprodukter; Parma-skinke er bare et eksempel. Og som jeg har påpekt før, er folk villige til å betale for kvalitet. Om norske bønder er et slikt unikum hva gjelder kvalitet, så burde de heller ikke ha noe å frykte. Jeg har observert folk som betaler gladelig over 600kr kg-en for Parma-skinke siden de har en formening om at denne holder god kvalitet.
NiklasJa Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 la os si alle bøner i norge går konkurs og alt bare forfalle blir ikke noe fint og bo på lansbygda da, og alle flytter til byen da blir det vanskligere med alt transport snøbrøyting og alt er mange bønner som gjør dette og bønner handler masse redskaper og produkter industrien lager dette vil da stoppe opp. bare tenk norge uten bønner da er ikke sikkert du ville fått mere og rutte med pga da ville arbeids løsheten vært mye støre og det vil si mere sosial penger ! faktume er åpner vi for fri inport og ikke gir bønene no hjelp i form av tilskud kan ikke en bonde i norge drive selv ikke de største pga norge er ikke egnett vet ikke om du har vert ute av byen du bor i men hadde ikke det vært synd og bare se igjen grodde steder med en gang du kom ut av byen. Jeg jobber selv i en bransje som er døende. Den grafiske. Denne bransjen har ikke akkurat noen lys fremtid. Men alikevel har bedriften jeg jobber i klart å ekspandere seg. Tom. i disse "nedgangstider". Det intrykket jeg har fått fra bønder i Norge er at de bare syter (sikkert godt hjulpet til av media). Subsidier her og der. Ingen form for samarbeid mellom gårder. Det at den norske landsbygda ikke hadde forfalt uten bønder, tror jeg ikke noe på. Det med å brøyte veier, er slik jeg har forstått det ganske lønnsomt fra før av. Så tror heller ikke det hadde vært noe problem der. Noe av det som virker mest provoserende for meg. Er at norske bønder får dekket tap av dyr som har blitt tatt av rovdyr. Hvorfor norske bønder ikke vil beskytta dyra sine og bare la dem gå fritt, aner jeg ikke. Men de skulle hatt gjetere eller fysiske sperringer som i f.eks. Sverige. Og hadde grensene åpnet og subsidiene stoppet (gjerne ikke over natten). Tror jeg hadde provosert frem konkuransedyktige og effektive gårder i Norge.
heimkokt Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Og som jeg har påpekt før, er folk villige til å betale for kvalitet. Om norske bønder er et slikt unikum hva gjelder kvalitet, så burde de heller ikke ha noe å frykte. Jeg har observert folk som betaler gladelig over 600kr kg-en for Parma-skinke siden de har en formening om at denne holder god kvalitet. Kan godt hende det men butikkene og grosistene importerer når prisen blir for høy uansett om vi produserer med høyere kvalitet. Jordbær er ett eksempel. Vi produserer verdensbeste jordbær, men kan ikke ta mye mer betalt for den.(vi hadde et bra år i fjor hvor vi fikk en bra pris, men spørs om det blir slikt i år).
E36Cab1 Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Delvis OT men gjelder kjøretøyforskrifter: Med tanke på kor restriktivt det er her i Norge mht ombygging,modifisering og generell endring av kjøretøyet(lys,decibel på eksos,avgass-krav etc) så kan en begynne å lure på hvilke regler som gjelder i Usa f.eks. Har sett på ulike program på Discovery(Overhaulin,American Hot Rod,Rides osv..) og der blir jo det meste forandret på uten at det virker som at dette må godkjennes av noen instans. Trodde det var ganske strengt der borte,bl.a i Calefornia mht avgasser,men virker som det er "tut&kjør" opplegg. Noen som veit om dette er tilfelle?
Galro Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Kan godt hende det men butikkene og grosistene importerer når prisen blir for høy uansett om vi produserer med høyere kvalitet. Parma-skinke selges i norske butikker den dag i dag. Porsche får man kjøpt, Appel eller dyre drikkevann fra Italia likeså. En smart kjøpmann tar inn det som folk har lyst på og kjøper, uavhengig av prisen på varen. Jordbær er ett eksempel. Vi produserer verdensbeste jordbær, men kan ikke ta mye mer betalt for den.(vi hadde et bra år i fjor hvor vi fikk en bra pris, men spørs om det blir slikt i år). I Danmark spiste jeg jordbær uten å smake noen vesentlig forskjell fra norske. Jeg vil tørre å påstå at norske jordbær er best i Norge fordi vi ikke får ferske utelandske bær. Dessuten selger man stort sett de utenlandske bærene utenfor sessongen for de norske. Jordbær er best når de er ferske og skikkelig modne. Ellers må du gjerne dokumentere påstanden din om at norske jordbær er verdens beste. Så vidt jeg vet er det ingen som hindrer deg i å ta så høy pris du bare makter, men om du får solgt noen er annen sak. Det er butikk i praksis.
heimkokt Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Noe av det som virker mest provoserende for meg. Er at norske bønder får dekket tap av dyr som har blitt tatt av rovdyr. Hvorfor norske bønder ikke vil beskytta dyra sine og bare la dem gå fritt, aner jeg ikke. Men de skulle hatt gjetere eller fysiske sperringer som i f.eks. Sverige.Og hadde grensene åpnet og subsidiene stoppet (gjerne ikke over natten). Tror jeg hadde provosert frem konkuransedyktige og effektive gårder i Norge. Vi har ikke lov er råd til det uten støtte og tilatelse fra staten. Vi har ikke lov til nesten noe uten og søke tilatelse og med dagens miljø politik er det vanskelig og få satt opp høye gjerder i naturen
heimkokt Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Kan godt hende det men butikkene og grosistene importerer når prisen blir for høy uansett om vi produserer med høyere kvalitet. Parma-skinke selges i norske butikker den dag i dag. Porsche får man kjøpt, Appel eller dyre drikkevann fra Italia likeså. En smart kjøpmann tar inn det som folk har lyst på og kjøper, uavhengig av prisen på varen. Jordbær er ett eksempel. Vi produserer verdensbeste jordbær, men kan ikke ta mye mer betalt for den.(vi hadde et bra år i fjor hvor vi fikk en bra pris, men spørs om det blir slikt i år). I Danmark spiste jeg jordbær uten å smake noen vesentlig forskjell fra norske. Jeg vil tørre å påstå at norske jordbær er best i Norge fordi vi ikke får ferske utelandske bær. Dessuten selger man stort sett de utenlandske bærene utenfor sessongen for de norske. Jordbær er best når de er ferske og skikkelig modne. Ellers må du gjerne dokumentere påstanden din om at norske jordbær er verdens beste. Så vidt jeg vet er det ingen som hindrer deg i å ta så høy pris du bare makter, men om du får solgt noen er annen sak. Det er butikk i praksis. Ja, men COOP og norgesgruppen har ikke det samme mening desvere. Norsk jordbær har blitt kåret til verdens beste. Desvere er sesongen kort så er en selvfølge at resten av året blir det solgt import. Jeg smaker forskjel men jeg er født og oppvokst med norsk fersk jordbær.
Christian Nyegaard Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Reglene er så vidt meg bekjent heller ikke lagt opp til å støtte samdrift av gårder som kan nå en viss størelse (kritisk masse for økonomisk produksjon?). Det er i det hele tatt ekstremt mye i landbrukspolitikken jeg er relativt sikker på at hadde hatt godt av en stor og kraftig gjennomgang. Hvorfor har det seg slik at bønder i utlandet fint kan leve av det de driver med men at dette er umulig i Norge?
Galro Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Ja, men COOP og norgesgruppen har ikke det samme mening desvere. Hvordan kan det da ha seg at de fører f.eks. Mövenpick? Dessuten er det ikke en rett å få selge produktet sitt, noe som du later til å tro. Om ingen er interessert i hva du lager, så er det "sorry mack". Selv kunne jeg tenke meg å starte bilproduksjon. Norsk jordbær har blitt kåret til verdens beste. Desvere er sesongen kort så er en selvfølge at resten av året blir det solgt import. Jeg smaker forskjel men jeg er født og oppvokst med norsk fersk jordbær. Som sagt, gjerne dokumenter påstandene dine. Du svarte forresten ikke på hvorfor du ikke kunne selge de for så mye du ville.
Der Barockengel Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Når ble dette bonde-tråden?!? Rundt klokken 9.07, ser det ut til.
Hyggmaister Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 Viss dere vet noe som helst om jordbruk, så kan dere forsøke å lage en jordbruk-tråd, eller diskutere det i tulletråden. For dem som ikke har peiling hva de prater om hva angår bønder, norsk geografi og landbrukspolitikk generelt, så anbefaler jeg dere å oppsøke litt mer kunnskap, lese og lære. Her derimot, diskuterer vi ett nytt EU-direktivet som har fint lite å gjøre med norsk landbrukspolitikk.
heimkokt Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 kan det da ha seg at de fører f.eks. Mövenpick? Dessuten er det ikke en rett å få selge produktet sitt, noe som du later til å tro. Om ingen er interessert i hva du lager, så er det "sorry mack". Selv kunne jeg tenke meg å starte bilproduksjon. Der er fakta. Hver gang prisen på norske produserte varer går opp importerer de istede eller staten senker import avgiftene.. Deltok på årets gartnerkongress hvor dette problemet ble tatt opp. Nei men vi må prøve og få produsert så mye som mulig i norge for og gjøre oss mest mulig uavhengi av import.. Som sagt, gjerne dokumenter påstandene dine. Du svarte forresten ikke på hvorfor du ikke selge de for så mye du ville. Hadde noen kjøpt produktene for den prisen kvaliteten fortjenner hadde vi solgt uten og nøle men slik er det ikke.
SpiXi Skrevet Februar 3, 2009 Skrevet Februar 3, 2009 skulle ikke forundra meg om det ble sånn alt er jo F¤%/ meg forbudt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå