Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det beste er nok og få ting overlevert personlig, men er ikke alltid like lett det heller.

Jeg selv selger lite, men det jeg har solgt blir solgt til folk som kan hente selv.

Risikerer ikke og ende opp med kjøpere som blir sure og ikke får det de forventer osv.

Men da igjen så blir det ikke alltid like lett og selge heller da. :(

+- systemet ville jo hvert genialt, men tror det kanskje blir litt mye og gjøre for disse gutta som server forumet her til og få det til.

Kanskje man kunne lage en tråd der man heller spør om erfaringer rundt en bruker før en eventuell handel, og gjøre denne tråden "sticky".

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kanskje man kunne lage en tråd der man heller spør om erfaringer rundt en bruker før en eventuell handel, og gjøre denne tråden "sticky".

Men da opppstår problemet rundt hvordan vi skal verifisere at erfaringene er sanne og oppriktige? Dette problemet hadde man og hatt med et +/-opplegg.

Skrevet
Jeg gjør heller ikke noe handel med brukere som opptrer uproft og kan være litt småfrekk i skrivemåten.. Dersom mange hadde fulgt disse tipsene tror jeg faktisk at vi ville hatt minimalt med svindel her inne. Man danner seg et visst inntrykk når man diskuterer og prater her inne - og det inntrykket man får stemmer som oftest..

HØR HØR!

Dette er nettopp en VIKTIG pekepinn, og jeg er helt enig med Saltkjelen.

Har nå etterhvert gjort handler for opp imot 100k til sammen her på bimmers, og aldri, bank i bordet - hatt noen problemer :D

Jeg bruker å veldig nøye til verks på alle jeg handler fra (litt avhengig av kjøpesummen og om jeg kjenner dem eller ikke) og leser tidligere innlegg, spør evt folk som kjenner vedkommende (nettby og facebook er et fint verktøy), sporer opp navn, adresse, tlf og alt jeg trenger før jeg evt overfører penger.

Er man også litt aktiv på bimmers vet man også hvilke man kan stole på og ikke. Jeg er også på så mye treff at jeg vet hvem mange av "aktive" brukere er i virkligheten, og kjenner mange som kjenner vedkommende, hvis det skulle bli problemer å få tak i vedkommende.

NOE Å TENKE OVER:

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har droppet å by på varer jeg gjerne villet ha, pga av at jeg anser brukeren som usikker og potensielt useriøs. Og jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg bruker altfor mye energi på folk som ikke oppfører seg, så en handel til f.eks 500kr som går i vasken i prinsipp ville kostet meg 5000kr i energi (tap i livskvalitet, sinne og aggressjon), mobil og tidsforbruk. Da skipper jeg det heller, og handler fra en sikker person/sted til litt høyere pris.

Postoppkrav er ikke særlig sikkert, det er bare noe mange tror. En utspekulert svindler simulerer kun en pakke med innholdet av samme vekt og str. ( f.eks dytter oppi tlf kataloger). Men "fordelen" er at svindleren må gjøre en innsats for å sende pakka.

Og husk at når dere forhåndsbetaler så får dere automatisk muligheten tilå finne kontoopplysninger om personen, og da er han temmlig enkel å spore opp. Verre hvis han sender fra falsk adresse/navn.

Jeg har merket meg at de største svindelsakene angår "småting" som vanlige utbyttedeler ala startere, dynamoer, girkasser og bunnpanner.

Da har jeg et tips: Handle kun fra de som du har handla fra før, som gjerne også har slike deler, enda om de vil ha noen hundrelapper mer for dem. Jeg har etterhvert handlet mye med de samme brukerne her inne, og vet at de har mye relevante deler liggende fra diverse motorer, og VET at de er til å stole på. Jeg ville f.eks aldri kjøpt en dynamo til en M20 motor fra en person jeg overhode ikke kjenner som bodde 40 mil unna, enda han er 300kr billigere enn min tidligere bekjenskap.

Det tryggeste er å foreta en MANUELL overlevering av varen, siden man da kan få snakket med vedkommende, besiktet varen og få gjort handelen på en enkel måte.

Kjøp og salg er bare noe man må lære seg, og ha en magefølelse på. Noen mestrer dette bra, andre ikke. Noen er for overnevøse, og noen er for slapphendte og godtroende. Jeg er genuint av oppfatning av at mennesker ikke er til å stole på, før det motsatte er bevisst. Slitsomt? Ja. Men sikkert? JA! Slik føler jeg at jeg må opptre på et forum. I hverdagen kan man ikke drive slik, da blir man ødelagt som person.

Noen tips til slutt for sikker handel på forum:

- Er brukeren "svartelista" i kjøp/salg seriøs/useriøs-tråden? Har han evt en bra nok forklaring på hvorfor? Er de som evt. svartelista han til å stole på som verifisering??

- Er brukeren aktiv?

- Når er siste innlegg fra brukeren (Før salgstråden)?

- Fremtrer bruker som er seriøs?

- Hvor bor bruker? (Er du villig til å dra 50 mil for å "ordne opp"?)

- Kjenner mange på forumet brukeren personlig?

- Hvis det er en veldig "teknisk" vare, anser du selgeren/brukeren som dyktig nok til å kunne vurdere om den er bra eller dårlig? (Ut fra den kunnskap han utviser på forumet?)

Hvordan gå fram:

- Sende en ryddig og saklig PM om henvendelse, gjerne med navnet ditt på slutten, spesielt om det er en dyr vare du henvender deg om (Det bygger tillit og han kan undersøke info om deg. Ved billige varer ville jeg vært mer tilbakeholden inntil selger bekrefter at varen ikke er solgt enda).

- Hvis dere blir enige om salg og du er kjøperen ber du om å få navn, adresse og tlf nr (og bankkontonr om forhåndsbetaling). Gir ikke folk fra seg dette har de som oftest noe å skjule. SJEKK OPP AT OPPLYSNINGENE STEMMER!

- Be om sporingsnr så fort pakken er sendt i posten, og få vedkommende til å gå med på dette. Hvis nei, avbryt handel umiddelbart. Folk som ikke er så serviceinnstilte er sjelden noe til selgere...

- Hvis det oppstår en forsinkelse er det VIKTIG at selger sender deg info om at det blir forsinkelse. Komunikasjon er alfa omega, og send gjerne 2 PM'er for mye, enn to for lite, med bekreftelser. Da forhindrer man misforståelser! Det er også viktig at hvis selger f.eks skal på ferie rett etter å ha solgt varen informerer at han er utilgjengelig i x antall dager/uker i etterkant (behøver nødvendigvis ikke oppgi hvorfor hvis du er redd for å eksponere sensetive opplysninger) hvis kjøper vil "klage" eller kommentere noe ved vare, og ikke få svar (Hvor mange ganger har dere ikke hørt "Får ikke tak i [bruker]" ? ;) ). Misforståelser oppstår ofte pga av naturlige ting.

- Når du har mottatt pakka, eller om du er selger så avtal at ved ankomst skal selger/mottaker (alt ettersom) sende en bekreftende melding på om varen var som forventet eller ikke. - INGENTING- er som å motta en melding 3 mnd etter å ha solgt en vare med beskjed fra kjøperen at han er misfornøyd med den, fordi han ikke har inspisert/gått over den tidligere! Dette mener jeg er meget viktig, SPESIELT ved dyre varer. Slike ting skaper også gode relasjoner til senere.

Filsofier fra min side:

Skal folk f.eks handle fra meg så MÅ de godta å forhåndsbetalte. Jeg er såpass aktiv på bimmers, og et stort antall folk vet hvem jeg er in real life, så jeg vil ha ALT å tape på å svindle noen. Dette sier jeg også til de jeg handler av.

Jeg har opplevd at en "kjent" bruker her på forumet har henvendt seg til meg om å kjøpe en vare, men da vedkommende på død og liv ville ha det som oppkrav avblåste jeg handelen. Hvorfor skal jeg stole på han, om han ikke stoler på meg? Jeg kaster ikke potensielt bort 300kr i fraktkostnader, da jeg ikke kjenner brukeren veldig godt.

Manuell overlevering er og blir den tryggeste måten for kjøp salg.

Og en aller siste ting:

BUD ER BUD!! Når man byr på en vare er man FORPLIKTET til å stå ved sitt bud, OM man ikke skriver eksplisitt at det kun varer en kort periode. Jeg ser til stadighet dette fenomenet, og jeg kan si såpass at den som prøver et slik "stunt" i min salgstråd sporenstreks vil bli anmeldt! Bud er såpass påvirkende i en salgstråd, at hvis man evt trekker det vil det spolere mye for selger.

Jeg godttar imidlertidig en uforbeholden unskyldning på f.eks PM om det har hendt noe åpenbart som akutt dårlig økonomi eller dødsfall/noe i den duren.

Skrevet

Stortsett enig i det som sies, men å anmelde kjøpere som ikke følger opp bud? Gjør du virkelig dette? Har ikke politiet mer seriøse ting å ta seg av? Virker helt fjernt for meg, hva skal ordensmakten gjøre med dette?

Jeg krever forøvrig forskuddsbetaling selv. Akspekterer ikke kjøper dette får han/hun finne varen et annet sted.

En ting jeg opplevde for første gang nylig var at en her inne sverget på død og liv at han hadde betalt for varen. Etter mange pm'er frem og tilbake ba jeg om å få prt scr av transaksjonen i nettbanken hans.

Hørte jeg noe mer etter det?

Nei!

Ellers er jeg veldig fornøyd med de jeg har handlet med her inne. En ser ann hvem en kjøper av/selger til.

Skrevet
Stortsett enig i det som sies, men å anmelde kjøpere som ikke følger opp bud? Gjør du virkelig dette? Har ikke politiet mer seriøse ting å ta seg av? Virker helt fjernt for meg, hva skal ordensmakten gjøre med dette?

Jeg har ikke anmeldt noen enda nei, fordi jeg direkte ikke har blitt utsatt for dette. Folk må forstå at penger ikke er leketøy. Useriøse folk hater jeg. Instendig.

Målet mitt er at de skal forstå de har gjort noe galt, og at ved en politianmeldlse vil de bli notert i et register. Politiet tar nok aldri tak i noe sånt uansett. Men som sagt, kommer de med unskyldning med god begrunnelse er saken ute av verden for min del. Er altfor mange som ikke innehar normal folkeskikk (uten at jeg er Guds beste barn).

Det er en tid og et sted for å være useriøs. Og det er ikke i en slagstråd. Jeg er ofte useriøs i dagliglivet, men kødder ikke med andre og byr på ting i hytt og gevær uten et bestemt mål om å fullføre en eventull handel.

Når noe skrives kan det dokumenteres, og man skal tenke over hva man skriver. Derimot vet jeg det er 'in' å skrive før man tenker hos mange, som har resultert i at salgstråder gjerne har 25 innlegg, der 2 er konkrete mot produktet (gjerne om det er en litt spesiell vare).

Skrevet

Har fått min andel av "falske" bud her jeg og. Synes bare at å anmelde noen for det er litt _vel_ drastisk.

Stortsett enig ellers, om akkurat dette emnet får vi bare være enige om å være uenige :)

Skrevet

Jeg kjøper bare av brukere som er aktive på forumet. Hvis en selger bruker flere dager på å svare på PM eller innlegg, tenker jeg at han/hun ikke er så veldig interessert i å selge varen likevel. Tar jeg kontakt angående en vare, oppgir jeg alltid fullt navn slik at selger kan sjekke det opp hvis han vil. Har betalt alle varene jeg har kjøpt her inne på forskudd og har ikke opplevd problemer enda. Men jeg sørger for å opprette en god dialog med selger i forkant av et kjøp. Synes ikke det skal klages så veldig på seriøsiteten her på forumet. Det er selvfølgelig tragisk at folk blir lurt, men man overfører ikke tusenvis av kroner til folk man aldri har møtt. Hvis an overfører penger til en person man ikke kjenner, tar man en sjanse. Sånn er det bare.

Skrevet

Jeg har både kjøpt og solgt varer på forskjellige forum, her på bimmers har jeg kun solgt (både deler og bil), uten problemer. På finn.no ble jeg utsatt for en idiot som ikke hentet oppkravspakken. Jeg klarte, etter mye om og men og få tilbake pengene jeg hadde lagt ut + litt til. Etter denne episoden sender jeg ikke pakker i oppkrav! Sist jeg solgte noen deler (desember), ble noen overlert til kjøper på et kjøpesenter her i Bergen. Han hadde med cash. No problem! :D Den andre kjøperen (langt nordfra), ville ha delene sendt i oppkrav, vi ble enige om at han forhåndsbetalte for portoen (hans forslag), så sendte jeg pakken med oppkrav for delene. Han hentet pakken umiddelbart og monterte lyktene på bilen og var meget happy! :) Bruker man hodet og magefølelsen, så går det stort sett greit.

Tips: Hvis kjøper vil ha noe i oppkrav og ikke kan/vil forhåndsbetale portoen, gi blaffen i å selge noe til ham!

Skrevet

Man må rett og slett bare se an personen man skal handle med. Jeg har til og med handlet smertefritt av vår alles kjente svindler team stellander, som herjet her inne for noen år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...