petterjacobsen Skrevet Februar 7, 2009 Forfatter Skrevet Februar 7, 2009 Det som er en teori fra min side er at noen biler blir levert med egne varmeelemnt som varmer opp vann som igjen varmer luften som går inn i kupeen. Noen biler har ikke dette. Hvilke som har og hvilke som ikke har vet jeg ikke. Men i og med at denne ikke er levert med noe vinterpakke er det sikkert ikke noe stort varmeanlegg i denne bilen. Kona har en Passat som bruker lang tid på å bli varm, mens min 05 Golf tdi blir fortere varm.
Hoem Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 Synes ikke det høres ut som noe galt, argumentet om at den ikke blir varm etter 15minutt på tomgang sier jo bare om deres bilforhold da dette utøver større slitasje enn om den hadde fått kjørt og rørt seg litt i registeret. Du høres ut som en skikkelig ålreit fyr og jeg vil anbefale deg at denne gangen så bør du stå litt på bakbeina for det er nok ikke noe galt med bilen, og "synsingen/komponent-testingen" som bmw-verkstedet hadde gjort er ikke noe jeg ville tatt så seriøst da disse verkstedene elsker å bytte deler som har noe med de viktigere delene i et av de mange systemene i en bil. Dette gjør de på grunn av manglende kunnskaper om feilsøking! I et kjøleanlegg så er det obvious at termostater, vannpumpe og sirkulasjonspumpe er ting som er mulige feilårsaker, men det trenger ikke å være det... Lykke til !
bmwcomeback Skrevet Februar 7, 2009 Skrevet Februar 7, 2009 jeg hadde et problem med å få touranen min varm innen for rimelighetens tid. det var sirkulasjonspumpen til tilleggsvarmeren som hadde en kortslutning. det førte til at bilen brukte ca 40 min på å nå arbeidstemperatur, og at webasto kupevarmeren ikke fungerte og gikk i nødmodus. de byttet pumpen. men om bilen blir varm til syvende og sist, er det ingenting i veien med termostatene, og 16000 for de var forp**t dyrt!!!!!
Otis Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 Min 520D blir driftsvarm etter ca. 5-6 km med rolig by kjøring, da står nåla rett opp på måleren. Det er mest nedover bakker på denne distansen, og flat mark. Om jeg lar den stå på tomgang i minus 9 grader, så blir den driftsvarm på ca. 10-12 min, om jeg har varme apparatet på 22 grader på begge soner, på auto innstilling. Dette gjelder på begge eksempel. Veldig viktig å tenke på at om man manuelt overkjører varmeapparatet, så stjeler kupèviften ganske mye varme fra motoren og den evt. Webastoen, som igjen fører til lengere tid å varme opp kupèen. Derfor så kan man se at varmeappartet ikke øker turtallet på viften før motoren begynner å krype over det blå feltet. Og dette fungerer helt fint på min bil. En 530D vlir nok fortere varm enn en 520D, da det er en større motor, og kanskje ikke like effektiv, altså mer energi går bort i varme, men dette er kun min egen lille teori.
Odd-M Skrevet Februar 8, 2009 Skrevet Februar 8, 2009 530d er "samme" motor som 520d, bare med to sylindre ekstra og common rail-teknologi. Den produserer mer varme ja, men har samtidig mer gods og kjølevæske som skal varmes. Commonrail gjør den jo ennå mer effektiv. Tror ikke det skal være noe forskjell sånnsett. Jeg bruker også kun auto-funk på vifta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå