Gå til innhold

-10 grar ute... bra for motoren ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar gutta med peiling svare her, men jeg har ikke hatt noe problemer med det. Bare pass på å unngå høye turtall ved kald motor.

Du også som meg, ønsker deg motorvarmer?! :P

Skrevet

Ti minus er ikke sprengkulde da :)

Så lenge frostvæska holder til tempen så skal det ikke være noe problem.

Er frostvæska dårlig kan motoren begynne å poppe frostpropper evnt. kan blokk og/eller topp sprekke

Skrevet
Lar gutta med peiling svare her, men jeg har ikke hatt noe problemer med det. Bare pass på å unngå høye turtall ved kald motor.

Du også som meg, ønsker deg motorvarmer?! :P

mest garasje

er det dyrk å montere motorvarmer ?

Skrevet

En kaldstart svarer slitasjemessig til 10-15 varmstarter, men så lenge frostvæsken (og oljen) er korrekt er det generelt ingen problemer med å starte motoren når det er kaldt. Husk bare som Hawk_AA påpeker å ikke ruse motoren over ca. 2000 rpm de første 2-3 minuttene.

Skrevet

Om en motor ikke hadde taklet kulda ville den aldri blitt solgt i Norge :)

De fleste biler takler greit ganske kraftig kulde, men en motorvarmer er uansett en fin ting.

Det er som regel ikke kulda som dreper motoren,men hvordan den blir brukt før den får driftstemperatur.

Skrevet
er noen her bekymret for at ting sprekker inne i motoren når man har parkert bilen sin i spreng kulden ?

Tenkte meg du var Bergenser siden -10 dukket opp sammen med et slikt spørsmål. Forresten -11,5 her nå.

Har opplevd -30 på fjellet med to forskjellige biler uten at det har vært noe problem, annet enn at den ene (Carina E) ble litt seig på pedaler og slikt, og den andre (E39) ble bittelitt tungstartet.

Regner med folk på forumet fra lengre nord og indre østland jevnlig utsetter bilene for temmelig lave temperaturer i forhold til oss bergensere uten store problemer?

Største problemet jeg egentlig opplever er at spylervesken fryser utover ruten før det blir varmt i bilen.

Skrevet

Gidder ikke lage en ny tråd for dette, men apropos kulde. Mister trykket i bremsekraftforsterkeren når det er mindre en 5- . ellers holder det seg. Noe galt?

edit: Fullstendig enig dette med spyleveske. Fæle greier! Og regnsensoren er ikke mye til hjelp :P

Skrevet

Så lenge olje og kjølevæske er i god "stand" ser jeg ingen problemer med å starte bilen i mange minus. Lar den stå å svive påtomgang i noen minutter mens jeg skraper is på utsida og innsida(!) av rutene.

Skrevet

Det optimale er å la den gå på høy tomgang(rundt 1000-1500rpm) ei lita stund etter oppstart,slik sikrer du raskere smøring og dermed mindre slitasje på utsatte deler som f.eks kamaksel.

Denne liger høyest i motoren og lengst vekke fra oljepumpa,og har noe av det høyeste trykket/belastning enn andre komponenter. Derav viktigheten av hurtig god oljehinne i det lange løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...