Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja greit men hva faen er det di måler etter? på mitt speedo så viser det 100 når jeg ligger i 90 via gps`n???

Hva de måler etter?

De måler selvsagt den reelle farten på bilen din dermed er GPS det sikreste å gå etter.

Jeg har også misvisning på speedometeret med vinterhjul, men GPSen viser korrekt hastighet.

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

norge er et rart land. jo mere faen skap man gjør jo mere puter får du syd opp under armene. eks: en kompiss av meg gjorde innbrud på prix. som straff fikk han go kart gratis av vårt fine land norge og han fikk kjøre så mye han ville på bane. var vist sånn at han skulle ha noe og gjør så han ikke gjorde noe sånt igjen.

Og nå skal de faen ma begynne og dele ut gratis heroin å gitt. fytti skal vi bli narkomane eller? når om et par år. når det ikke går noen programmer på nrk om de som sitter ute og ruser seg. så har jo ikke ungdomen noe og frykte så da er det jo bare til og bli narkomane hele gjengen da:D

Skrevet

hehe kunne skrevet en side her med alt drite jeg syns burde blitt retta i her til lands :P men det jeg irriterer meg mest over er VEIAVGIFT. HVorfor heter det veiavgift? BOr i ålesund og har nesten ikke lyst å kjøre bil, veiene er så dårlig at det er trist. skulle nesten trodd at jeg betaler veiavgift for å slite ned bilen min på disse hompete veia her i ålesund.

Kan ikke de ta pengene som vi betaler for VEIAVGIFT og bruke de på veiene rundt om....

Skrevet

Mitt synspunkt: De tre gangene jeg har fått fartsbot, har det vært i fotoboks. ALDRI med laser. De gangene jeg har blitt tatt, har vært når jeg skal kjøre i fartsgrensen pga jeg var på jobb, og bilene har hatt reklame og det skyldes 100% fordi når farten synker, blir man mer uoppmerksom. På privaten, som står for en VESENTLIG høyere større del av antall km jeg tilbakelegger på veien- pleier jeg å ligge 10-15 over (dersom det ikke er kø) og da klarer jeg å være oppmerksom nok til å ikke bli tatt. (Blitt stoppet, men ikke fått bøter) Flere ganger jeg har klart å sett laserkontrollene på forhånd/før dem klarte å skyte meg og jeg kjører også i fartsgrensen på plasser hvor jeg vet det ofte er kontroller. Dvs at jeg har aldri blitt tatt på 2år! når jeg har lagt 10-20over. Så kan spørsmålet stilles annerledes- er jeg da en bedre eller verre sjåfør når jeg kjører med lovlig fart?

Jeg vil påstå at jeg er bedre når jeg får kjøre i "mitt" tempo fordi jeg holder meg konsentrert..

Dessuten, det jeg også reagerer på, denne satsingen kommer vel som en følge av høye dødstall blant ulykker med ungdom involvert og farten har ofte vært stor, og resultert i møteulykker eller utforkjøringer. Blir det ikke litt feil med denne "p"en bakpå bilene? Jeg vil ikke tro at ungdom er hyppigere representert enn befolkningen ellers mtp ulykker med bilene BAK.

Blir det ikke også litt feil å iverksette tiltak som tar de som kjører 10-15 over? I tilfelle syns jeg det kan satses på å ta dem som kjører 10-15 UNDER også. De lager sannsynligvis større faremoment i trafikken mtp irritasjon og farlige forbikjøringer. De som kjører forbi er jo som kjent ungdom (kun 10% av befolkningen og 7% av antall km) men også de som kjører 10-15 over.. Og det er egentlig mer eller mindre alle menn mellom 18 og 60..

Og det som skjer som resultat er følgende:

Først i køen kjører sinken, som nummer 2, 3, 4++ kjører alle husmødrene som ikke tør å kjøre forbi, men som normalt sett holder fartsgrensen og kanskje 5over.. som nummer 5-6-7++ kommer alle menn- også de med horn i pannen (18-24år) og skal "plukke" alle bilene. Jeg kjenner meg selv godt nok til å kunne si at når adrealinnivået øker/irritasjonen over sinker og kø- så kommer jeg ikke tilbake til den avslappede tilstanden jeg hadde før jeg begynte å kjøre forbi. Dvs at når jeg da kommer til neste kø jeg skal kjøre forbi, eskalerer adrealinnivået, ønsket om å komme fort forbi, og "gleden" ved å komme forbi nok en kø, resulterer i enda høyere fart..

Hadde man da sluppet unna disse ultra sinkene, hadde bilene stortsett hatt et gjevnere mellomrom- som også begrenser farten til de som kjører forbi. Tempoet mitt er egentlig "klampen i bånn og ta flest mulig biler på et strekk". Det har ofte resultert i 140-150 for å klare et par biler og en trailer..

Dersom det bare er snakk om 1-2 biler på hvert strekk, er det ikke snakk om mer enn 120?kmt?

Jeg tror ikke jeg er alene.

Med andre ord! JA det bør iverksettes tiltak for å få ned antall ulykker med ungdom involvert, men jeg tror det er riktigere å gjøre tiltak som reduserer skadeomfanget når farten først er HØY. Hvor ofte blir noen tatt i 150kmt i en fotoboks kontra ulykke?

Fotoboksene tar bare "den gjevne billist".

og får folk til å la være å teste toppfarten på akkurat det strekket..

Tiltak nummer to er holdningskampanjer.

tiltak nummer tre er motorbegrensninger

ja! endel som kommer til å trimme, og kjøre "ulovlige" biler.. Men likevel vil det være et tiltak som vil hjelpe. Akkurat slik som mellomklasse motorsykkel..

Skrevet

Må først bare si at jeg er positiv til slike tiltak, selv om jeg på kort tid nå har greidd å dra til meg over 7000 kr i bøter, med resultat kr 0 på konto :roll:

Men, begge var jo fullt fortjente! Første i boks, uoppmerksomhet og en spøk førte til at jeg tråkka gassen i bånn i ca 5-10 sek for tull, og så blink! Andre i laser, hvor jeg mista oppmerksomheten fra speedoen, som plutselig sto over 100...

Føler for øvrig at journaliste har hovedgrunnen for denne "tar deg som kjører 10 over"-vinklingen, noe som ikke ovverrasker meg, hensyntatt journaliststaben til nettavisen :roll:

Nei, bryter du fartsgrensa markant får en bare ta sin straff, sånn er det med den saken :S

Sånn på slutten kan en trekke frem argumentet om at det er gærningene (120kmt++) som skaper de farlige situasjonen - men hvordan skal man ta dem da? Fartskontroll såklart, som er den vesentligste delen av kampanjen :wink:

I tillegg har man faktoren rus som så vidt jeg kan huske, skulle være oftere representert i dødsulykker enn høy fart alene....Hvordan skal man ta dem da? Farts/rutinekontroll såklart!

Om du blir stoppet for en rutinekontroll, vær glad for at de stopper en og annen gærning, i stedet for å være sur for at de stjeler 5 min av tiden din :wink:

Skrevet

Kjenner det koker i hode mitt når æ læs dette,,, på tide at folk reager på korsjen dette landet blir styra,, han Ola Norman sett jo bare på ræva å godtar alt staten kommer med :evil: på tide at vi lær av våre nye lands menn.. reager sånn at staten må hør etter folket

Det e nu min mening :?

Skrevet

Jeg blir oppgitt av alle dere som sier dere er så lei Norge osv osv pga dette. Dette er jo en bagatell i forhold til enkelte ting som skjer i dag. Jeg tror det er mange her som egentlig burde sette pris på fartskontroller. Er du i mot dem, betyr det bare at du har planer om å kjøre for fort. Det er ikke lov, og sånn er det bare.

Hver eneste gang jeg kjører hjem i helgene er det en eller annen tulling (som regel en mann rundt 18-30) som kommer seg akkurat forbi meg eller andre på trafikken i en idiotisk forbikjøring! Nå i helga ble jeg og 3 andre biler forbikjørt, hvor alle måtte bremse for å unngå at denne tullingen ikke kjørte i bilen som kom mot oss..

Skrevet
25-40 år

Målgruppa for kampanjen er menn fra 25 til 40 år.

- Hvorfor det når aldersgruppa 16-25 år er den med flest drepte og hardt skadede?

- Flesteparten av dem som bryter fartsgrensene er menn fra 18-40 år. 25-40 åringene er viktige rollemodeller. De holdningene vi lærer i trafikken, lærer vi i baksetet. Derfor er det viktig å nå disse, svarer Thiem.

vil det si at de under 25 kan kjøre så fort de vil? og hvis man blir stoppet sier man: "jeg er under 25 år!" ?

i såfall så kan jeg kose meg med å ligge 20 over i 3.5 år til ^^

jeg har heller ikke vært i baksetet på mange år, bortsett fra å gjøre rent da (og andre småting :-P) så skjønner ikke hvorfor jeg skal lære så mye derfra....

Skrevet

At det er tullinger i trafikken er det ingen som benekter. Men når 70 % av den norske befolkning ligger over fartsgrensen BØR det ringe ei klokke angående fartsgrenser.

Man må ikke bare sitte å nikke annerkjennede som alle andre nordmenn gjør da det innføres (settes ned) lavere fartsgrenser.

Jeg er sterkt uenig i over halvparten av norges trafikkforskrifter og lover, og det burde ikke si så rent lite.

Straffeloven i Norge er ting som 12 åringer kunne utformet bedre.

Skrevet

Problemet ligg eri fartsgrensene.. Miljøfartsgrense skaper jo bare mer dritt i lufta, så aner ikke hva de tenker med.

Og som oddis sa, når det er så å si "vanlig" å kjøre over fartsgrensa så burde det ha gått opp for politikerne at det er for lav grense.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...