runerebellion Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Har nettopp kjøpt en e39 som jeg merket at det var litt dårlig med varmluft i på tomgang. Tenkte så at jeg skulle sjekke kjølevæska evt fylle etter. Siden det er min første BMW så er jeg en smule grønn her. Det er en peilepinne man som skal duppe til toppen når det er nok. Det var litt lite så jeg fylte etter. Merket så at med det samme jeg vridde nøkkelen rundt så forsvant peilepinnen til bunns igjen. Skal jeg fortsette å fylle til den ikke forsvinner ned igjen? Det skal vel heller ikke forsvinne kjølevæske så det kan vel være tegn på noe galt? Finner ikke noen lekkasjer. Kan vel nevne at motoren ligger konstant på 90grader når den er driftsvarm.
AlXz Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Sett varmeapparat på maks varme og skru på full styrke på varmevifta. (med tenning på.., ikke motor) Skru ut lufteskruen i radiator (?? usikker på om denne er her på e39 ??), og påfyllingslokket. Fyll på frostveske til det slutter å boble ut av lufteskruehullet.., skal komme ren veske ut, ikke luft. NB! Bruk kun samme farge på frostvesken som du har fra før. Fargene skal IKKE blandes! Skru deretter på påfyllingslokk og lufteskrue. Kjør motor varm, og etterfyll om nødvendig neste gang. (greit å vente til motor er litt kald igjen.., trykk i systemet og vannet kan ha "ekspandert" litt). Fint om noen retter meg om jeg tar feil, eller det er bedre måter å gjøre dette på
Amzoch Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 DU beskriver det temmelig rett her ja.. men fikk fortalt att varmevifta sku stå på 1 og ikke full guffe. og e39 har den lufte skruen på radiatorn. sliter med samme problemet jeg og. ska i kveld se etter lekarsje.. frøkter jeg har det. uff.-.
runerebellion Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Skrevet Februar 10, 2009 Prøvde dette i dag, men har fortsatt samme problemet med at når jeg bare vrir på nøkkelen uten å starte motoren så forsvinner peilepinnen ned i tanken igjen. Bruker utrulig mye kjølevæske om dagen. Men som sagt så er det så rart at det ikke vises på tempraturen i motoren. Ligger konstant på 90grader. Kan ikke være toppakninga som kanskje begynner å ta kvelden? Evt at jeg gjør noe feil å fyller alt for mye væska på bilen??
pita Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 skal vel være et overløp, så menga regulere seg viss det blir for mye.. slik jeg har forstått det jeg har også problem med at min e39 bruker litt kjøleveske, har ikke fult med så lenge. så mulig det bare var lite da jeg ble opps på dette..har ettefylt litt ett par ganger! mulige det er en lekasje en plass.. men da blien sto å gikk, skrudd jeg av lokke på ekspasjonstanken. og der var et hulle nesten helt oppe ved kanten, hvor det "rant/sprute" ut kjøleveske.. noen som vet om dette er riktig?
runerebellion Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Skrevet Mars 25, 2009 Fant til slutt ut hva som feilet kjølinga på bilen. Gåen radiator. BMW skal ha 14500.- for å bytte denne. Er dette normal pris? Er min første BMW så er litt usikker på priser på slikt, men synes det hørtes veldig dyrt ut. Dette inkluderer da feilsøking, kjøleveske ol.
djheaven Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 14500 Hørtes mye ut da. Ut fra det jeg kan se, skal det ikke være store jobben å bytte radiatoren. For, vist du ser på koed sine sider, finner du brukt radiator til 1500kr. pluss noen kr for ny veske, da har du sprat deg for mange tusen...
Haug530D Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 14500 Hørtes mye ut da.Ut fra det jeg kan se, skal det ikke være store jobben å bytte radiatoren. For, vist du ser på koed sine sider, finner du brukt radiator til 1500kr. pluss noen kr for ny veske, da har du sprat deg for mange tusen... Selve radiatoren bytter man på 30 min ca + påfylling av kjølevæske/lufting
trine 528 Skrevet Mars 28, 2009 Skrevet Mars 28, 2009 Hadde samme problem. Endte med ny kompl.radiator. (se tråd "ekspansjonstank med sprekk") Radiatorspesialisten tok 1990,- +mva for hele greia, monteringa gikk på 2 timer.
wabby Skrevet Mars 28, 2009 Skrevet Mars 28, 2009 På e39 er det viktig at bilen står i bakke / helling når den luftes, ellers vil den koke uansett!!. Når det er sagt så kan beskrivelsen din også passe til en sliten vannpumpe. Min skal byttes til mandag da den går litt varm på tomgang og den blåser kun kaldluft på tomgang.
kawaman Skrevet Mars 28, 2009 Skrevet Mars 28, 2009 Stå i bakke? Den var ny,byttet radiatorer og vannpumper på noen av disse på jobben,disse har stått rett på golvet og ikke vært noe problem.
S.Nilsen Skrevet Mars 28, 2009 Skrevet Mars 28, 2009 Var da fælt hvor folk skulle bli plaget med E39 idag jeg har hatt min i over 2 år og er stor fornøyd skiftet slite deler pluss topp deksel pakkning eneste.
jolly Skrevet Mars 28, 2009 Skrevet Mars 28, 2009 På E34 er det lurt å sette i en bakke når en lufter. Det er fordi det høyeste punktet på en E34 sitter høyt i dasjbordet og der samler det seg luftbobler og må derfor være lavere enn utløpet på ekspansjonstanken. Derfor blir disse satt i oppoverbakke med snuten oppover.... På E39 så spiller det ikke noen rolle hvordan den står. Ta av lokket på ekspansjonstanken. Skru opp luftetappen som sitter til venstre for lokket. Fyll på med blanding av frostveske og vann til det pipler ut av lufteskruen og du ser at det sirkulerer godt ut av sirkulasjonsslangen (det hullet der vannet renner inn i eksp.tanken igjen.Dette sitter helt oppe til venstre på eksp.tanken) Ekspansjonstanken blir etterhvert helt full og det tyter ut av lufteskruen.Sett på toppen til tanken og skru igjen lufteskruen. La motoren gå med varmeapp. på full drus til motoren er varm. Sjekk at den oppnår normal driftstemperatur. Skru av motoren og gå og legg deg. Når du kommer ut i morratidlig og motoren er kald vil du se at kjøleveskenivået på ekspansjonstanken er på normalnivå ved streken ca. midt på tanken. Da har du gjort det helt riktig. Pass bare på å ikke bland rød (lifetime som vw/audi bruker) kjøleveske med blå/grønn. Den kjemiske reaksjonen mellom disse til fører til at du bare får en graut nedi der som igjen fører til veldig dårlig sirkulasjon. Hvis du må skifte radiator , sørg for å kjøpe en med ekspansjonstank ferdig montert på. Disse er litt kødd å skifte. Å skifte radiator er enkelt og koster deg brukt ca.en tusenlapp.Bruker som de sier ca.30 minutter pluss 10 min på å etterfylle kjøleveske og å luifte. Skift termostat samtidig !! Lykke til.
marius paulsen Skrevet Mars 28, 2009 Skrevet Mars 28, 2009 har luftet e28/e34/e39/e36/e46 og har aldri hatt bilene stående i bakke.har gått fint alle ganger.
Bimmerfører Skrevet Mars 29, 2009 Skrevet Mars 29, 2009 På e39 er det viktig at bilen står i bakke / helling når den luftes, ellers vil den koke uansett!!. TULL!!!!!!!!!!!!!!!! Bilen skal STÅ PLANT ikke i helling. Lufteskruene er plassert slik at de er høyeste punktet på kjølesystemet så lenge bilen står rett. Er en grunn til at nivåstreken også er i vater, og ikke diagonalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå