Gå til innhold

Innpress/Offset/ET - Alt du trenger å vite!


-Anders-
 Share

Anbefalte innlegg

Meget bra tråd, fint noen tok iniativet :wink:

Har et spørsmål:

På min e30 kjører jeg 7"x17" felger ET 30. Bak har jeg 30mm spacer, altså blir det ET 0. Foran har jeg 25mm spacer, altså ET 5.

Nå har jeg lysst å kjøpe nye 7.5"x17" compomotive felger. Men er usikker på innpress. Det jeg lurer på er om bredden da bygger innover mot demper ettersom felgen blir bredere? Altså at jeg kan kjøre samme innpress og felgen stikker like langt ut i hjulbuen?

Tar gjerne mot forslag på ET til min e30. Hjulbuene er valset slik at flensen foran og bak er brettet inn, men ikke breddet.

Takker for svar,

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er slik at, hvis du går opp, la oss si èn tomme på felgbredden vil det da bygge 0,5" mer innover og 0,5" mer utover. Ved å da korrigere med et evt høyere innpress kan du få felgen sånn sirkus der du har den i dag. Eller klar fra diverse ting som måtte ta i på innsiden.

Jeg vet det er vanlig å øke innpresset ved breiere felg bak på f eks felgpakker til E36/E46 der man har ulike dimmensjoner foran/bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ!

Jeg har et lite "videregående" innpress spørsmål. Har lagt merke til at felgsett som leveres med ulik felgbredde foran og bak ofte også har forskjellig innpress foran og bak. F.eks tror jeg 19 settene som BMW leverer originalt til E60 har følgense spec:

8,5x19 ET12 + 9,5x19 ET28

Originalinnpress er jo 20. Hvorfor er det slik? Sporvidde foran og bak blir jo endret. Er det for at felgene skal bygge like mye utover kanskje? Eller er det bare tilfeldig?

Originalfelger hos RealOEM har følgende data:

7J X16 ET:20

7 1/2J X17 ET:20

8J X17 ET:20

8J X18 ET:20

9J X18 ET:32

8J X19 ET:20

8 1/2J X19 ET:18

9 1/2J X19 ET:32

(Tok med 16" da jeg regner med at dette er av størst interesse.)

:!: Årsaken er for å redusere uønsket gyroeffekt basert på materialtettheten i felgen som funksjon av bredden.

Denne skulle foklare dette greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kunne jo ha fått med i tråden hvilken felgbredde som er maks(ET osv) på de fleste bimmere? Dette må jo da bli uten valsing seff :)

Selv lurer jeg litt på dette ang e36... På sommeren kjører jeg med 9 toms felg bak, med et innpress på 26(subber ikke).. Vil det da si at jeg kan feks bruke en 9,5" felg med et høyere innpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigmeister, nå har jeg regnet ut det i tråden din for deg, da er det ikke værre for deg enn å krype under og måle med målestokk..

Det er ikke noe problem å regne innpress, og det bør gjøres individuelt i hvert enkelt tilfelle, for dekkene har utrolig mye å si.. Kan variere utrolig mye på dekktypen du velger.. Kjipt hvis ikke de nye dekka passer på året etter kan du si;) Derfor, om man skal regne slik at det går akkurat, så MÅ du fortsette å bruke det samme dekkmerket.. Eventuelt, så må man regne hvor mye felg man får plass til, og deretter lete etter dekk som passer:D

Hvis du har en felg, som du vet innpress og dimensjon på, er det ikke noe problem å regne om.. Se feks tråden til Stigmeister nå, så får du en enkel demonstrasjon når gutten vil øke felgbredden men ikke har mer å gå på utover..

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=107006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hei, nå skjønner jeg at 'gutta her' har 3 eller 5 serien, men jeg trenger litt hjelp for å skjønne dimensjon jeg skal ha for min nyimporterte 730d (2006 mod) som jeg bare fikk 4 felger til. Jeg skal ha piggdekk på den men må handle felger. Ut fra linker etc her ble jeg ikke helt klok på innpress etc jeg skal satse på...

Kan noen bistå meg?

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette i utgangspunktet bare en infotråd generelt om innpress. Men, 7-serie bruker samme innpress som 5 serie, ET20. Når du handler vinterfelger, regner jeg med du skal handle komplett pakke fra forhandler, og da oppgir du som regel bare biltype og du vil få felger og dekk deretter. Du kan selvsagt regne deg frem til hvor lavt/høyt du kan gå opp/ned i innpress i sammenheng med bredden på felgen for å få den utlimate looken, men regner ikke med det er et tema på en vinterfelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar. Det er vanskelig å finne både dekk & felg fra samme sted, og Billia har noen drøye priser... Innpress er en ting, men jeg skjønner at det er tynnere bolter på 5-serien (og sikkert også da 3-serien?) - da må jeg kanskje se etter saker som har stått på 7-serie allerede..?

I en av linkene lenger oppe står det detaljer, men for 7-serien fra 1994 - er det ingen forskjell på en 2006 og en 1994..? Eller kan jeg bruke disse målene.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...