-Anders- Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 For deg som lurer på noe ang innpress, har du kommet til riktig sted! "Går disse på E36?" "Hvilket iMpress skal jeg ha?" "Hva er innpress/et"? ...osv, osv er typiske gjengangere. Skjønner at det kan være frusterende, men når det ikke ser ut til at spesielt mange tar i bruk søkefunksjonen, skal jeg prøve å lage en skikkelig info-tråd om innpress. Vi kan starte med ordet innpress, som stammer fra det tyske ordet "Einpresstiefe" Ofte brukt i Norge under forkortelsen "ET" og er som regel påtrykt baksiden på de fleste felger etterfulgt av et mål. F eks "ET42" Ordet Impress har ingenting med ordet Innpress å gjøre, og det er nok mest sannsynlig uttalelsen av innpress som har fått folk til å tro det befinner seg en M der isteden for 2 N`er. Impress på en annen side, betyr å imponere på engelsk, så vet du det! Men hva er innpress? Jo, det er avstanden målt i milimeter, fra felgens senterlinje til felgens anleggsflate. Altså faten som ligger mot bremseskive når montert. Er man usikker på hvilket innpress man har på felgen sin kan man regne dette ut ved å måle den faktiske bredden på felgen(ikke felgbredden som er oppgitt) og dele denne på 2. Da har du regnet ut felgens såkalte senterlinje. Så må du måle dybden(eller lengden om du vil) på felgens indre felgbane. Du måler da fra anleggsflaten og ut til kanten. Summen du får her skal trekkes fra summen av senterlinje og du har så felgens innpress. Bilens innpress. Bmw operer stort sett bare med 2 typer innpress på de forskjellige modellene. Med unntak av noen sære modeller. Dette står forøvrig også under den lite komplette "hjulspesifikasjoner" i venstre marg, under "Teknisk". Alle biler har et oppgitt original-innpress. La oss ta for oss 2 typer. E36 3-serie Og E34 5-serie E36 har et original innpress på 42mm E34 har et original innpress på 20mm -Tar man en felg tilpasset E36 og setter den på E34, vil felgen sitte alt for langt inn i hjulhuset, og det vil mest sannsynlige ta borti f eks støtdempere. -Mens tar du en felg fra E34 og setter den på E36, vil felgen sitte alt for langt ut i hjulhuset og mest sannsynlig vil det subbe i hjulbuen. Under følger en tegning av de forskjellig grunn innpressene. Altså positivt/nøytralt/negativt innpress. Oppsummering: Når du lurer på om felger fra en annen modell passer din modell finn ut den aktuelle felgens innpress, sammenlign med bilen din sitt original-innpress. Jo lavere innpress, jo lenger ut i hjulhuset vil felgen sitte. Jo høyere innpress, jo lenger inn i hjulhuset vil felgen sitte. Hvis du vil minske innpresset på en felg kan du ta i bruk spacere. Spacere kan kun utrette ÈN ting. Flytte felgen lenger ut i hjulhuset. Eller med andre ord, minsker innpresset. Mange liker å få fylt ut hjulbuene mest mulig og da tar man i bruk spacere i forskjellige str. Husk lengre hjulbolter om spacer skal monteres. Eks: 5mm spacer/5mm lengre bolter. Hvis du vil øke innpresset, er det mulig å dreie av anleggsflaten til en viss grad. Jo flere mm du dreier av, jo mer øker innpresset. Noen tall: 3-serie E30 ET 35 4x100 72,5 E36 ET 42 5x120 72,5 E46 ET 42 5x120 72,5 5-serie E34 ET 20 5x120 72,5 E39 ET 20 5x120 74,1 (OBS! E39 er alene om å ha 74,1mm navdim, så originale felger som ikke er fra E39, vil IKKE passe. F eks, originalfelger fra E34. Stort sett har ettermarkedsfelger til bmw 74,1mm navdim, og er levert med senterring, så felgene passer andre modeller) Bilde av felg med typisk lavt innpress. Ved høyt innpres (30<) vil det stort sett gå ut over kanten på felgen om det er en kant felg. Altså mindre kant. Er det ikke en kantfelg, vil spilene være så godt som vannrette, eller som regel bue utover for å skape en optisk størst mulig kant. Neon fabrikanter setter også på mere gods på monteringsflaten til felgen for å minske innpress. Da vil naturlig nok felgens utseende/kant ikke endres i det hele tatt. Innpress kalkulator. Veldig fin å bruke! Dekk/felg kalkulator - motormann.no Felg og dekkdimensjoner som passer din bil kan du lese om i "sticky" Dekk og felg tråd inne på teknisk. Håper denne posten kan være til hjelp. Kanskje den kunne blitt satt opp som sticky? Og har du tips til endringer ting som kunne stått her, send det på PM. Så hjelper det alle mann at vi får en skikkelig infotråd om innpress Ingrid Romfo Meringdal, kortsluttning og Cab3serie2009 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Flott forklart dette Cab3serie2009 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Bra tiltak dette -Anders- !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2009 Bumper denne opp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torek Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Legger til en veldig fin kalkulator mtp. dette temaet: Hjulkalkulator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2009 Da er den kalkulatorn lagt til i 1. post! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jojr Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Hva må til for at denne legger seg under tråden om dekk og felg kombinasjon som er merket prioritert?? tro Et bra tiltak anders Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Februar 11, 2009 Share Skrevet Februar 11, 2009 Bra tiltak. Denne burde jo absolutt vært en prioritert tråd som lå øverst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Mysild Skrevet Februar 11, 2009 Share Skrevet Februar 11, 2009 begynner å bli lei de innpress trådene jeg også gitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Anders- Skrevet Februar 14, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2009 Bumper denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02 Touring Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Bumper denne. http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg2.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvor89 Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Kan vel legge til at å kjøre med for lite innpress i forhold til originalt ofte fører til at kjerra knasker hjullager. Jeg meiner dette var fordi du får skjeiv belastning på lageret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 14, 2009 Share Skrevet Februar 14, 2009 Kan vel legge til at å kjøre med for lite innpress i forhold til originalt ofte fører til at kjerra knasker hjullager. Jeg meiner dette var fordi du får skjeiv belastning på lageret. Jeg har no kjørt lenge med både 10*18 og 10*17 ET25 og ET30 uten at dette har hatt noe merkbar slitasje på hjullagrene.. Men at det blir en litt feil belastning og at de gjerne ikke holder like lenge, er jeg med på.. Å kjøre 9*16 ET15 på en gammel golf med løse bakhjulslagre og org felg dim på 5.5*13 så tror jeg det har litt mer å si enn på en "moderne" bmw, evt om man kjører chop shop style med 150mm spacere...hehehe Forøvrig et bra innlegg. Burde nesten blitt prioritert og lagt link et sted på siden, så ikke tråden ble ødelagt av slike svar som jeg driver med nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xanyou Skrevet Februar 15, 2009 Share Skrevet Februar 15, 2009 Flott tråd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Titansilber Skrevet Februar 16, 2009 Share Skrevet Februar 16, 2009 Bra initiativ! Jeg har et lite "videregående" innpress spørsmål. Har lagt merke til at felgsett som leveres med ulik felgbredde foran og bak ofte også har forskjellig innpress foran og bak. F.eks tror jeg 19 settene som BMW leverer originalt til E60 har følgense spec: 8,5x19 ET12 + 9,5x19 ET28 Originalinnpress er jo 20. Hvorfor er det slik? Sporvidde foran og bak blir jo endret. Er det for at felgene skal bygge like mye utover kanskje? Eller er det bare tilfeldig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå