Gå til innhold

Har jeg ESP?


Yeah_dude
 Share

Anbefalte innlegg

I gjensidige bilforsikring får du rabatt hvis du har ESP, eller "antiskrens" som de kaller det. Jeg har en e39 97-modell, med "antispinn". JEg ringte gjensidige og hun jeg snakket med mente at en 97-modell ikke kan ha antiskrens, og at antispinn er noe annet. Men det jeg har kalles vel også ESP, og det skal jo være like godkjent til å få rabatt? Håper på kjappe svar, sitter og bestiller forsikring nå :)

btw: åssen får de sjekka at jeg faktisk har sikkerhetsutstyret jeg sier at jegh ar...? Ikke at jeg vil prøve å svindle da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ESP står for Electronic Stability Program, og er trolig ikke det du har (DSC på BMW-språk).

Sikkerhetsutstyret kan bli sjekket hvis det er relevant for en ulykke du er i og da føre til mindre utbetaling.

Glemte ene biten:

Du har trolig ASC (ASC+T?) som hjelper deg med å få feste på glatt underlag, ut av svinger o.l.), samme som vi har på begge bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 96 mod 328 og på arket BMW printet ut med utstyrsliste står det at jeg har:

214 AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION

Og på knappen min står det ASC. Det betyr jo at jeg har Antiskrens og dermed lignende ESP. Kan godt være du har det samme da. Bare å sjekke med BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 96 mod 328 og på arket BMW printet ut med utstyrsliste står det at jeg har:

214 AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION

Og på knappen min står det ASC. Det betyr jo at jeg har Antiskrens og dermed lignende ESP. Kan godt være du har det samme da. Bare å sjekke med BMW :)

Du har ASC+T som ikke er skikkelig antiskrens slik som DSC er, bare litt forvirrende beskrevet av BMW.

Alle:

Synser jeg riktig hvis jeg sier forskjellen er at DSC bruker bremsene på alle hjulene for å stabilisere mens ASC+T kun bruker bakbremsene (i tillegg til at begge styrer motorkraft)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har asc i min E38. den gjør så jeg ikke kan spole med bilen. men har kun noe og si ved å tråkke på gassen. men bilen sklir sidelengs i svinger selv om den er på. så min asc er bare en anti spinn sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 96 mod 328 og på arket BMW printet ut med utstyrsliste står det at jeg har:

214 AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION

Og på knappen min står det ASC. Det betyr jo at jeg har Antiskrens og dermed lignende ESP. Kan godt være du har det samme da. Bare å sjekke med BMW :)

Du har ASC+T som ikke er skikkelig antiskrens slik som DSC er, bare litt forvirrende beskrevet av BMW.

Alle:

Synser jeg riktig hvis jeg sier forskjellen er at DSC bruker bremsene på alle hjulene for å stabilisere mens ASC+T kun bruker bakbremsene (i tillegg til at begge styrer motorkraft)?

bilen bremser vel kun? hvertfall hvis jeg har kjørt litt og asc'en har blitt aktivt brukt så lukter det svidde bremser lang vei. hadde til og med slitt ned bremseskivene bak gjennom belegget :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ASC så er det kun ett kort trykk som skal til for å skru av denne.

Har du DTC er det kan du trykke en kort gang for å tillatte litt mer hjulspinn, eller holde inn i 3-5 sek så kobles all hjelp ut. Mulig det er sånn på ASC+T men det vet jeg ikke noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at ASCen du har på din bil kan kalles stabilitetsprogram. Bruk BMW sitt navn på det - det bør være godt nok. Automatic Stability Control. Det er ikke kun antispinn. Jeg har blitt "reddet" av ASCen mer enn en gang (kan jo hende jeg hadde klart å ta sladden, men det slapp jeg å tenke på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at ASCen du har på din bil kan kalles stabilitetsprogram. Bruk BMW sitt navn på det - det bør være godt nok. Automatic Stability Control. Det er ikke kun antispinn. Jeg har blitt "reddet" av ASCen mer enn en gang (kan jo hende jeg hadde klart å ta sladden, men det slapp jeg å tenke på).

Enig i at dette kan gå greit, men risikerer at noen med peiling på et feil tidspunkt finner ut at det ikke er ESP og da burde det gå fint å spille dum og si hva BMW kaller det, men hva hvis ikke?

Har ungått mange sladder jeg og pga. ASC+T, men har fått sladd mange ganger med og. Det har definivt ikke samme effekt som ESP selv om jeg synes det fungerer veldig bra!

Skal nevnes at jeg har lurt litt på denne problemstillingen og faktisk har denne ene bilen forsikret med og den andre uten fordi selger oppga at den hadde ESP selv om det var snakk om ASC+T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...