Gå til innhold

HJELP: Garanti - bruktbilkjøp av forhandler.

hon
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 520 touring 1998 mod av forhandler som jeg fikk utlevert onsdag ettermiddag i forrige uke.

I kontrakten har jeg 1 mnd garanti 50/50.

Sendte bilen på verksted på mandag med tre problemer.

1. ABS og antispinnlampe begynte å lyse mandag morgen.

2. Lekaskje i intensivspylervæsketank da jeg prøvde å fylle på væske på lørdag.

3. Startproblemer. Allerede dagen jeg avhentet bilen måtte jeg vri om nøkkelen to ganger før starteren gikk rundt. Tenkte da at jeg gjorde noe feil med tanke på oppstartsprosedyrer da jeg ikke har hatt en bil med så mye elektronokk før. Dette skjedde også de to neste dagene, men bare første gang jeg vrei om. Først på lørdag morgen måtte jeg vri nøkkelen mange ganger fram og tilbake før starteren gikk rundt. Dette fortsatte helt fram til jeg tok kontakt med verkstedet.

Feila er nå reparert og forhandler vil nå at jeg skal betale 50% av verkstedregningen. Men jeg er uenig...

1. ABS-sensoren kan jeg betale, for det er en feil som oppstod ETTER jeg kjøpte bilen.

2. Tanken var defekt FØR jeg kjøpte bilen.

3. Starteren var defekt FØR jeg kjøpte bile.

Feil 2 og 3 mener jeg da de skal betale selv siden det allerede var feil før jeg overtok bilen. Jeg mener at GARANTI skal omfatte feil som oppstår i garantiperioden og ikke feil som har oppstått før overtakelsen.

Hvordan ser dere på dette. Jeg skal ha samtale med selger i morgen og ønsker å få reflesjoner, erfaringer og meninger om dette.

Mvh Hans-Olav. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ganske klart ut at forhandler har solgt en bil som ikkje var i henhold til avtale.

Dette pga (regner eg med) du har betalt for en bil uten feil, og ingen av feila er nevnt i kontrakten.

Dette er enkle feil, som selger(evt. tidligere eiger), har visst om uten å gi besjed om.

Tenker meg om, så er sannsynligvis ABS-føleren og ett problem som har vært før, og burde vært oppdaget ved en enkel diagnosetest.

Den eneste oppgaven din er å gi besjed i "rimelig" tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på naf sidene, de har jo egene advokater til bil kjøp osv. om vi ikke kan hjelpe deg innen i morgen da du skal treffe selgeren igjen. Håper bare de kan gi deg et kjapt svar over tlf, og jeg vet ikke om du trenger være medlem eller ikke men man kan da prøve.

http://www.naf.no/NAF-lokalt/NAF-Advokatene/

Velg fylke på drop down menyen og trykk ok for å se hvem som kan kontaktes nermest deg.

Også siterer jeg det lille svarene om garanti som jeg også fant på naf sidene.

"Garanti er en avtale om rettigheter utover det som følger av kjøpslovgivningen. Ved bruktbilkjøp fra forhandler gis det ofte en bruktbilgaranti.

En forhandler er ikke forpliktet til å gi garanti. Innholdet i garantiene kan variere, og det er garantivilkårene som bestemmer hvilke rettigheter du får. Hvis det følger med garanti ved kjøpet bør du be om å få garantivilkårene skriftlig. Vær klar over at selgeren uansett ikke har rett til begrense de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven."

OG

"Ved kjøp av ny bil får man garanti fra fabrikk/importør/forhandler. Lengden på garantien varierer mellom merker og modeller. Det kan også være forskjellige typer garanti med ulike lengder, f.eks. rustgaranti."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Feil 1 og 2 er utbedret.

Feil 3 er fortsatt ikke utbedret. Nå har verkstedet byttet både tenningslås og starter, men symptomene er fortsatt de samme. Hvis bilen står over natten i kuldegrader er det ikke liv når jeg har kommet til det siste trinnet på tenningslåsen. Etter å ha vridd ca 20 - 50 ganger slår starteren plutselig til og motoren starter som et skudd.

Da jeg leverte bilen sist gang ba jeg de bilen stå over natta slik at de kunne feilsøke mens feilen var der. Det gjorde de, og de fant ut at de måtte slå på starteren en gang for å starte den, derfor byttet de den. Men, som sagt, så er den like vanskelig å starte. Bilen står nå på verksted igjen, og de er klare for mer feilsøking. Tror dette vil gå bra til slutt, men det er jo litt frustrerende.

Ang. reklamasjonen, ser det ut til å orden seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt prøvd med et annet batteri?

E39 prøver ikke å starte (kommer bare en klikkelyd) hvis den synes spenningen er for lav. Hvis batteriet har begynt å bli litt dårlig kan den oppføre seg litt rart etter det jeg har erfart.

Er ihvertfall en enkel ting å sjekke før verkstedsregningen blir altfor stor.

Evt. kan det jo være noe med kretsen som sjekker spenning?

Har de sjekket startsperre?

At den startet etter de dunket på starteren var sikkert bare en tilfeldighet da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering!!

Nå har selger snudd meningen sin.

Han sier at han ga meg en så god pris på bilen, slik at "regnestykket" på bilen ble dårlig hvis han måtte betale hele regningen på 8500,- fra verkstedet. Og hvis det er slik med reklamasjon som jeg informerte han om, så kunne ikke han fortsette å selge bruktbil sa han.

Og reklamasjon og garanti er nesten dat samme sa han...

Skal kontakt NAF-advokat i morgen for å få litt råd.

Navnet på firmaet holdes hemmelig til endelig utfall blir avgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...