Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Kansje nevnt før,men hvordan blir det med deletilgangen på Saab-deler viss produksjonen av biler går under?

Finns det noe regelverk der ?

Jeg er usikker, men jeg tror at EU har en lov som forplikter bilprodusentene til å sikre deletilgangen til en bilmodell i minst 10 år etter produksjonsdatoen. Ellers mener jeg at generell praksis er at den enkelte bilprodusenten selv bestemmer hvordan den vil sikre deletilgangen etter dette. Mercedes-Benz stiller i en helt egen klasse når det gjelder deler til eldre modeller... det produseres stadig nye originale deler til over 60 år gamle modeller, men billige er delene ikke.

Skrevet

Verdien i en gammel Saab er ikke høyere enn hva en Saabentusiast er villig til å gi. En som ikke har ett spesielt forhold til ett bilmerke eller en spesiell type er ikke villig til å betale overpris for en gammel bil. Ser at mange E30 er priset til over 40.000,- Hvis bilen er bra kunne nok jeg også ha betalt det for en E30, men aldri for en vanlig 86mod Mazda 626 eller Ford Escort

Selvfølgelig er ikke gamle biler verdt mer enn entusiastene er villige til å betale, men poenget mitt er i midlertidig: at merket forsvinner kan gjøre at flere får nostalgiske følelser for bilene som blir regnet som skikkelig Saab-biler, noe som igjen vil føre til at flere anser seg selv som entusiaster og det blir mer konkurranse blant entusiastene om å skaffe seg bilene - en tese som vil føre til prisstigning.

Slik jeg ser det har Saab alt som skal til for en gode priser:

- Merket har en god historie innenfor motorhistorie. Blant annet gjorde Erik Carlsson merket berømt med sine snurringer som gjerne endte opp-ned, derav tilnavnet "Carlsson på taket" som han skaffet seg. I dag er Saab godt representert i diverse historiske rally, og spesielt på snø er bilene konkurransedyktige. Deltagelse i motorsport er noe som ofte får verdien til å gå opp: E30 er mer verdsatt enn e21, Austin Healey 3000 foretrekkes fremfor de tidligere 100-versjonene, de dyreste Nsu-bilene er de basert på Prinz, Bmw 2002 liggere generelt høyere i pris enn min og slikt fortsetter det.

- Saab var relativt tidlig ute med en del løsninger. Selskapet var blant de første store til å kombinere aerodynamiske prinsipper funnet på fly med bildesign, enkelte av modellene var svært tidlig ute med Turbo-biler og haar i de senre år blitt symbol på det med turbo og har generelt en del finurlige løsninger; På 93-modeller vil du finne en plate som kan dras opp bak grillen, for å sperre for luft når det f.eks. er kaldt. Det finnes enkelte merker som har kombinert enkelte av ideene med biler før, men Saab har blitt kjent for det. Noe de for øvrig har markedsført seg med i alle år.

I de senere år har jeg hatt intrykk av at samlere har begynt å se etter litt sære biler. Tatra er et veldig godt eksempel, et annet er Citroen. Begge merkene var fremtidsrettet i sin storhetstid (Tatra var svært strømlinjeformet, mens Citroen satset på forhjlsdrift og sikkerhet), hadde et spesielt design og mange litt småsære løsninger, og begge disse merkene har hatt en god prisstigning de siste årene.

:)

Skrevet

Saab er noe dritt!Håper dem går konken :wink: dem har ikke utviklet bilen innvendig i det hele tatt! :roll: samme trasige dritten innvendig som alltid!store stygge knapper som er laget for svak synte :lol: og nøkkeln som handbrekket..vet ikke hvordan de er nå angående nøkkelen..men driter egentlig i det! :evil: fuck saab!Kjør BMW og vær glad i livet :D

Håper tråden stenges så man slipper denne saab dritten på ett BMW FORUM!

Skrevet

Verdien i en gammel Saab er ikke høyere enn hva en Saabentusiast er villig til å gi. En som ikke har ett spesielt forhold til ett bilmerke eller en spesiell type er ikke villig til å betale overpris for en gammel bil. Ser at mange E30 er priset til over 40.000,- Hvis bilen er bra kunne nok jeg også ha betalt det for en E30, men aldri for en vanlig 86mod Mazda 626 eller Ford Escort

Selvfølgelig er ikke gamle biler verdt mer enn entusiastene er villige til å betale, men poenget mitt er i midlertidig: at merket forsvinner kan gjøre at flere får nostalgiske følelser for bilene som blir regnet som skikkelig Saab-biler, noe som igjen vil føre til at flere anser seg selv som entusiaster og det blir mer konkurranse blant entusiastene om å skaffe seg bilene - en tese som vil føre til prisstigning.

Slik jeg ser det har Saab alt som skal til for en gode priser:

- Merket har en god historie innenfor motorhistorie. Blant annet gjorde Erik Carlsson merket berømt med sine snurringer som gjerne endte opp-ned, derav tilnavnet "Carlsson på taket" som han skaffet seg. I dag er Saab godt representert i diverse historiske rally, og spesielt på snø er bilene konkurransedyktige. Deltagelse i motorsport er noe som ofte får verdien til å gå opp: E30 er mer verdsatt enn e21, Austin Healey 3000 foretrekkes fremfor de tidligere 100-versjonene, de dyreste Nsu-bilene er de basert på Prinz, Bmw 2002 liggere generelt høyere i pris enn min og slikt fortsetter det.

- Saab var relativt tidlig ute med en del løsninger. Selskapet var blant de første store til å kombinere aerodynamiske prinsipper funnet på fly med bildesign, enkelte av modellene var svært tidlig ute med Turbo-biler og haar i de senre år blitt symbol på det med turbo og har generelt en del finurlige løsninger; På 93-modeller vil du finne en plate som kan dras opp bak grillen, for å sperre for luft når det f.eks. er kaldt. Det finnes enkelte merker som har kombinert enkelte av ideene med biler før, men Saab har blitt kjent for det. Noe de for øvrig har markedsført seg med i alle år.

I de senere år har jeg hatt intrykk av at samlere har begynt å se etter litt sære biler. Tatra er et veldig godt eksempel, et annet er Citroen. Begge merkene var fremtidsrettet i sin storhetstid (Tatra var svært strømlinjeformet, mens Citroen satset på forhjlsdrift og sikkerhet), hadde et spesielt design og mange litt småsære løsninger, og begge disse merkene har hatt en god prisstigning de siste årene.

:)

Vi er egentlig enig vi to.

Men forsvinner Saab fra nybilmarkedet vil det ta noen år før jeg og kompisene mine setter oss ned og er nostalgiske, men fram til da vil det bli mye prat om været.

Skrevet
LItt synd! Finst mange kule Saaber.

Saab har noen fantastiske gode seter, å de lager de selv :)

Helt enig. Mange fine saaber, men bare av de nyeste synes jeg. Og setene, kjørt en kamerats 93 og det er noe av det beste jeg har sittet i etter min da :) Ganske gode vinter biler også. Sånn som han kjører den når jeg sitter på om vinteren om det er litt glatt osv, kunne jeg bare drømt om tror jeg.

Skrevet

Like greit, synest Saab er det merket med den kjedeligste bilserien noen sinne. Lite utvikling og generellt kjipt grunnprinsipp designmessig. Feilhjulstrekk! Eneste fordelene er at de har turbo motorer (relativt gode), og noen av de nyere har noen tøffe designdetaljer, men generellt sett har ikke Saab en eneste direkte STILIG bil, spørr du meg.

La dem gå konken!

HEIL TYSKLAND!

Edit: Så den med OPEL's dårlige tider, enda mer oppsig! Få det stygge fra tyskland ut og vekk. De har en kul bil da, Opel Kadett C 1978/9 (2. facelift) 2-dørs. 780 kg bakhjulstrekk. :lol:

Skrevet

Er det ikke Saab som lager Scania bussene/lastebilene? Noen som vet om det går dukken med Saab?

Regner med at det kommer til å bli en del billige Saab'er til salgs nå hvis det går konk. Hvis det sluttes å produseres deler til bilene kan man jo ikke kjøre dem mindre man har masse delebiler og elsker å skru :P

Skrevet

Scania ble grunnlagt lenge før Saab, men valgte etterhvert å slå seg sammen med dem. Når GM kjøpte Saab ble ikke Scania kjøpt med, og derfor er Scania og Saab i dag to separate selskaper.

For øvrig, så undres jeg litt over fokusen på forhjulsdrift kontra bakhjulsdrift.

:)

Skrevet

Nå er jo det et relativt ekstremt eksempel. Poenget mitt er at blant enkelte er inne kan virke som bakhjulsdrift er det eneste spennende med en bil og at alle som fokuserer på noe annet fortjener å "dø", noe som jeg synes virker litt pussig.

dl6h78rv9r2dmo55l57c.jpg

Her er forresten noen morsomme og interessante Saab-filmer:

http://www.saabhistory.com/videos/

:wink:

Skrevet
Nå er jo det et relativt ekstremt eksempel. Poenget mitt er at blant enkelte er inne kan virke som bakhjulsdrift er det eneste spennende med en bil og at alle som fokuserer på noe annet fortjener å "dø", noe som jeg synes virker litt pussig.

Her er forresten noen morsomme og interessante Saab-filmer:

http://www.saabhistory.com/videos/

:wink:

Joda, enig med deg der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...