Jump to content

Rense oljekretsløp ved neste oljeskift, fungerer dette?


LHrightye39
 Share

Recommended Posts

Hei!

Ved neste oljeskift tenkte jeg at jeg skulle ta en skikkelig rens innvendig av motoren. Det jeg tenkte å gjøre er å skifte filter FØR jeg kjører bilen god og varm og gjør følgende etter at bilen er varm

1: Fylle på Comma, Petrol engine flush og la motoren gå 10-15min med dette på tomgang.

2: Drenere olja, skifte filter fylle på ny olje, kjøre bilen atter igjen god og varm.

3: Fylle på Valvoline, Engine flush og la motoren gå 10-15min med dette på tomgang.

4: Drenere olja.

5: Deretter fylle på 2-3liter rein diesel og tappe dette av igjen UTEN å ha motoren igang, for å få med alt slam som ligger igjen i bunnpanna og gjenta dette 1-2 ganger.

6: La motoren stå uten diesel 1-2 timer.

7: Fylle på ny olje og skifte filter!

Filterene jeg bruker under prosessen er Biltema filter og når jeg skifter til det filteret motoren skal gå med de neste 10 000km bruker jeg filter fra Purolator.

Noen som har noe å si på denne prosessen? Det er på en M52 motor dette skal gjøres

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du glemte steg 8!

Putte litt svint og klorin ,slik bakterier også blir borte,2tab paraset og ibuks eller ,ved behov smøre på lit tiger balsam og la bilen stå i varm ørken! :lol: (tuller bare,)

Jeg bruker Qmi motor rens ved hver olje skift , men å gjenta det med ny olje vil sikkert gi mye bedre RENS.

Hvorfor skal du bruke valvolein olje,bruk billigste olje(biltema :P lenge lev) hvis du skal ha bilen bare på tomgang og tappe det ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro dette ble rent :) Men er det så lurt å la motoren stå "tom" i timesvis etter at du har hatt diesel på den? Er det ikke en mulighet for at rene dieselrester mumser på tetninger og denslags i disse timene?

Hvorfor ikke fylle olje igjen med en gang? (Jo, at alt skal renne ut såklart, men på timesvis da..?)

Følger spent med på denne, håper du oppdaterer denne når jobben er ferdig :)

Link to comment
Share on other sites

ok,men du har vel tenk å fylle på ny olje og blande vavoline engin flush?

Ja, skal ha den i etter at jeg har fylt på ny rein olje og kjørt bilen varm så skal jeg ha i Valvoline engine flush...

Vil ha has på den svarte "slammen" som blir liggende igjen i bunnpanna... Blir spennende å se hvordan den olja som jeg fyller på, hvor skitten den igjen blir med engineflush!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vert skeptisk til å la motoren stå tom får olje etter du har renset den med diesel.

Må huske at dieseler heftige saker, bare sprut det litt oppover armene så ser du at det resulterer i at kroppen "bytter" hud der, så jeg ville valgt i stedet får å ha på rein diesel ville jeg hatt på 3-4liter olje og en liter med diesel, så startet den opp og la den gå med dette i to tre min, også tappe av å fylle på beste olja :)

Men, det er jo meg :P

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal du bruke biltema filter?

Når du først skal løse opp all dritten i i motoren må du jo selvfølgelig bruke ett sikkert og BRA filter for å filtrere den skitne olja!?

Og hvis du først skal gjøre det slik, har du da tenkt å bytte grovfilteret også eller? Jeg mener, å kjøre DET tett ville jo blitt superultima:lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...