Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Bump

Jeg trenger at dere som skal kjøre tar kontakt !

Noen her som kjenner de som har meldt seg ?

Takk

Bård

Har gitt e34skillz beskjed ;)

Takker , det hjalp....... :idea: Han sendte meg mail før i dag..... :D

Skrevet

Heisann Bmw folket

Da er det snart bare påskeferien igjen til det blir race på Rudskogen , håper noen gleder seg litt her !

Minner om at rudskogen er åpen for kjøring også for andre enn de som skal delta denne dagen , Karn ønsker

gjerne å se flere biler på banen under frikjøringsøkene ! Mener prisen er 500,- for dette....

Håper å se noen flere Bmwèr utpå denne dagen !

Mvh Bård

Skrevet

Hvordan har de klart å få den E34 så tung?? E39 520i blir jo nesten lettvekter i forhold med sine 1490 kg inkl. fører. Mer stål i motoren e.l.? E39 er jo tross alt en stivere og sikrere konstruksjon med masse airbager osv. Forklarer ihvertfall hvorfor den E34 535i'en med manuell jeg prøvde en gang føltes overraskende lite sprek.

Både standard E39 og E34 føles ikke veldig sportsbilaktig så snart de krappe svingene kommer tett pga. størrelse og myke oppsett, så hvis Merce'n kjøres av en kompetent person med kondis nok til all rattingen (aldri forstått hvorfor man skal ratte dobbelt så mye hvis man har stjerne på panseret??) tror jeg nok det blir ganske jevnt mellom dem.

Alfa vet jeg altfor lite om, annet enn at en bilselger en gang ikke ville selge meg en 156 2.5 V6 en gang siden jeg var vant til Toyotas driftsikkerhet.

Skrevet

Forresten:

Skal besøke en kunde i Drammen i løpet av uken etter 18. april så kanskje jeg må omorganisere litt og ta min samboer med på helgetur til hovedstaden i samme slengen slik at jeg også kan få dette med meg? :D

God idé!

Skrevet

Syns vi skal fokusere litt på å få en 535 med erfaren fører. Tidene kan variere med flere sekunder på runden fra fører til fører i samme bil.

Hvordan har de klart å få den E34 så tung?? E39 520i blir jo nesten lettvekter i forhold med sine 1490 kg inkl. fører. Mer stål i motoren e.l.? E39 er jo tross alt en stivere og sikrere konstruksjon med masse airbager osv.

Det har blitt stort vektfokus siden midten av 90-tallet, og selv med økende utstyrsmengder har bilene nå blitt lettere og lettere. Mer og mer alu og plast, og dessuten er styrkeberegningsverktøyene (software og regnekraft) blitt mange lysår bedre nå enn de var i de tider, så man trenger ikke overdimensjonere like mye lenger.

Forklarer ihvertfall hvorfor den E34 535i'en med manuell jeg prøvde en gang føltes overraskende lite sprek.

Det er de jo heller ikke.. ikke etter dagens målestokk.

Syns det hadde vært morsomt om det ble dratt inn en ny Passat 2.0 TDI (eller f.eks. en 320d/520d) i testen, for å se hva tidens tann har gjort med storhetene fra en svunnen tid. 8)

Skrevet

@Gunnar .Ja hadde vi hatt tid skulle vi tatt med en helt ny bil i samme klasse å sammenlignet tider , det hadde vært gøy og ganske sikkert overraskende !

Skrevet

Da er det under en uke igjen til det skal kjøres om heder og ære på Rudskogen

Jeg har lagt ut bil/førerprofil for de fem som skal være med denne dagen så nå

kan dere som er nyskjerrig på de andre sine biler ta en titt og lese litt om bilene

på forumet vårt !

Har dessuten lansert en liten konkuranse med 1 års gratis autofil som førstepremie

for den som tipper riktig rekkefølge etter tidtagning !

Gå gjerne inn på forum.lazzaroni og stem....

http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?t=2581

Mvh Bård

Skrevet

Ahh.. Dette gleder jeg meg til! :lol:

Ikke at jeg får sjans til å være der selv, men regner med å få resultatene her etterhvert!

Med riktig sjåfør så ser jeg for meg BMW og Bavaria som dagens vinner! :clap:

Lykke til! :wink:

Skrevet
Alfaen klarer 0-100 på 6.7 sekund... Alfaen er ein kjapp liten bil... Kan bli morsomt dette!

Alfa Romeo 164 er ikke en liten bil... den er mer eller mindre identisk med Lancia Thema, Fiat Croma og Saab 9000 som den delte chassis med. Den fantes bl.a med to forskjellige V6 motorer... en toliter med turbo og en alminnelig treliter... der kun den store motoren i den siste utgaven (3.0 V6 24v QV fra 1992-93) er relativt hurtig med 0-100 Km/t på ca. 7 sekunder.

Den mest interessante av disse kloningene er Lancia Thema 8.32 som har en modefisert V8 motor hentet fra Ferrari 308 QV. Uten katalysator yter denne motoren 215 HK og det er nok til at den klarer 0-100 Km/t på 6,8 sekunder og en topphastighet på 240 km/t.

Skrevet
Syns vi skal fokusere litt på å få en 535 med erfaren fører. Tidene kan variere med flere sekunder på runden fra fører til fører i samme bil.
Hvordan har de klart å få den E34 så tung?? E39 520i blir jo nesten lettvekter i forhold med sine 1490 kg inkl. fører. Mer stål i motoren e.l.? E39 er jo tross alt en stivere og sikrere konstruksjon med masse airbager osv.

Det har blitt stort vektfokus siden midten av 90-tallet, og selv med økende utstyrsmengder har bilene nå blitt lettere og lettere. Mer og mer alu og plast, og dessuten er styrkeberegningsverktøyene (software og regnekraft) blitt mange lysår bedre nå enn de var i de tider, så man trenger ikke overdimensjonere like mye lenger.

Forklarer ihvertfall hvorfor den E34 535i'en med manuell jeg prøvde en gang føltes overraskende lite sprek.

Det er de jo heller ikke.. ikke etter dagens målestokk.

Syns det hadde vært morsomt om det ble dratt inn en ny Passat 2.0 TDI (eller f.eks. en 320d/520d) i testen, for å se hva tidens tann har gjort med storhetene fra en svunnen tid. 8)

Slik jeg har fått det med meg er det først de siste 5 årene at gevinstene fra lettere materialer og mer avanserte konstruksjoner har gitt gevinst i lettere vekt, mens utviklingen fra ca. 1990 og frem til dette først og fremst har sørget for sikrere og stivere biler (med store dødvinkler og mye tungt utstyr), så derfor jeg var overrasket.

Skrevet

Slik jeg har fått det med meg er det først de siste 5 årene at gevinstene fra lettere materialer og mer avanserte konstruksjoner har gitt gevinst i lettere vekt, mens utviklingen fra ca. 1990 og frem til dette først og fremst har sørget for sikrere og stivere biler (med store dødvinkler og mye tungt utstyr), så derfor jeg var overrasket.

Den største forskjellen på biler fra 80/90-tallet og idag er aktiv/passiv sikkerhet og motor/gearteknologi... i nevnte rekkefølge. Selvom 20-25 år gamle biler er betydelig lettere enn moderne biler er de jevnt over ikke hurtigere enn moderne biler med tilsvarende effekt. Et godt eksempel i denne sammenhengen er E30 325i og E90 320i som begge iht. BMW har 170 HK.

E30 325i veier ca. 1200 Kg og klarer iht. BMW 0-100 Km/t på 8,3 sekunder samt har en topphastighet på 218 Km/t.

E90 320i veier ca. 1450 Kg og klarer iht. BMW 0-100 Km/t på 8,2 sekunder samt har en topphastighet på 228 km/t.

E30 325i har en M20B25 rekkesekser på 2494 cm3 (maksimalt 225 Nm), mens E90 320i klarer seg med en N43B20 rekkefirer på 1995 cm3 (maksimalt 210 Nm).

Som man ser er den moderne motoren betydelig mer effektiv og ikke minst langt mer økonomisk... og det tiltross for at den må trekke på ca. 250 Kg mer bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...