Gå til innhold

Akvarium / Skillpadder


Raymond
 Share

Anbefalte innlegg

Raymond: Har hørt at skilpadder er kun tiltenkt for folk med allergi mot bikkjer og katter... Har ikke tenkt å ringe snuten, men lurer bare på om det er bare-bare å selge de? :P

dumt spørsmål, men fikk iallfall vite at det ikke var lov da jeg hadde tenkt å investere ukepengene mine på en Michelangelo og Rafael...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Raymond: Har hørt at skilpadder er kun tiltenkt for folk med allergi mot bikkjer og katter... Har ikke tenkt å ringe snuten, men lurer bare på om det er bare-bare å selge de? :P

dumt spørsmål, men fikk iallfall vite at det ikke var lov da jeg hadde tenkt å investere ukepengene mine på en Michelangelo og Rafael...

Alle personer kan ha det, de må bare søke om dispensasjon. Noe som er en grei sak i seg selv.

Hva du bør tenke over – før du skaffer deg skilpadde

Skilpadder er vekselvarme dyr som er tilpasset et varmt klima. Med bakgrunn i dyrevernlovgivningen har derfor innførsel, hold og salg av skilpadder og andre herptiler vært forbudt i Norge siden 1976. Forbudet håndteres strengt, og dyr som oppdages ulovlig holdt blir beslaglagt. Dersom du ønsker å innføre og holde en skilpadde

i Norge eller overta en allerede innført skilpadde, forutsetter dette at du søker Mattilsynet om dispensasjon fra forbudet. For landskilpadder av typen Testudo og Geochelone har det vært gitt dispensasjon fra forbudet for personer med helseplager som gjør det umulig å holde andre typer kjæledyr, for eksempel allergi mot dyrehår.

Kjenner folk som også har Kamelon hvor de har meldt ifra til mattilsynet. Mattilsynet svarte med at de ikke er tillatt i Norge i utgangspunktet men at de ikke gjør noe med enkeltpersoner som har de for seg selv (altså ikke driver avling for salg). Så i mellom linjene så betyr det at du kan ha de/den for deg selv.

Mattilsynet takket også i brevet og syns det vær ærlig og ansvarsfult av henne og si ifra til dem om dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå er det en som er intressert i å kjøpe den ene.. noen tips til pris på en enkel skilpadde?

kunne få 50 inn og ut men, ble litt for dyrt.. :) 30 i/u var langt billigere.. :) og bra nokk for de fleste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg solgt dem samlet. De er jo sikkert glad i hverandre. Men samtidig så skal de tåle tryne på hverandre i 80 år til. hahahah.

Men jeg tar alt jeg, også får 3000,- Men da må du vente til lønna som er om ca 14 dager. Du får meg på msn: smack_me@hotmail.com så kan vi sikkert finne ut av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi la deg gå til deg, så vet jeg at de er samlet og har det bra værtfall.. usikker når det kommer en venn av en kompis som kjenner en..

Ikke noe problem og vente 14dager..

Kan og få de tidligere om du ønsker det, bare du lover og betale :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere er vanskelig, har vakt og kan ikke være mer en 1 time unna jobb dersom de ringer. Har en case om jeg er mer nord en Arendal da mtp fartsgrensa.

Det er heller mer _enn_ 14 dager. Må kjøpe et bord til de rakkarene.

Men enige blir vi nok ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det mulig før måndes skifte? sa nettopp nei til han som var intressert i den ene.. og han klikka for han mente jeg hadde lovet den til han osvosvosv.. jalla opplegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg som reptilgeek komme med litt fakta? :)

Terrapiner blir sjelden eldre enn 30 år i fangenskap, landskilpadder og havskilpadder blir en god del eldre. Terrapinene går under sumpskilpadder.

Pr dags dato, vet jeg ikke om noen som har terrapiner lovlig i Norge, mattilsynet godkjenner kun Russisk landskilpadde(testudo horsfieldii) og Gresk landskilpadde(testudo hermanni, mener jeg) til folk som har legeattest på at enten dem selv eller nære slektninger har pelsallergi. Men terrapinene er den vanligste skilpadden i Norge, og tror mange ikke vet om at de er ulovlig. Disse vil heller ikke bli lovlig med det første, da de er i stand til å overleve(ikke etablere seg!) i norsk natur, hvor de kan gjøre stor skade på dyre og fulgelivet.

Jeg har selv hatt terrapiner(ufrivillig, de ble dumpet hos meg), og de kan være ganske artige. Bare pass på hygienen, da reptiler er ofte bærere av salmonella(det finnes 2000 typer salmonella, og tre er farlig for mennesker, så ingen panikk). Og pass på å gi dem nok kalsium, ellers blir skallet ødelagt. Og variert kosthold. De elsker mus, noe man får kjøpt frosne på dyrebutikken, men om du forer dem i akvariet, må du nok beregne vannbytte etter foring ;)

Hmm, det var det jeg kom på i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad i kyllingkjøtt og, har gitt de litt kyllingfile avogtil, samt en grei deal er å kjøpe forsjellige typer for og mixe dette.. har lagd en egen mix med mat som gir kalsium, grønt og kjøtt :)

Aldri testet med mus.. hum.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med mus er at de får i seg masse forskjellige stoffer som ikke finnes i rent kjøtt :) Som bein(kalsium) og innvoller(masse nasty vitaminer og nyttigheter)

Godt jeg har deg på MSN så om det skulle bli noe så får jeg mase på deg :P

Beste er nok å kjøpe mus fryst, tviler på at skilpadder klarer å fetche disse selv xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...