Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å chippe min 523iA. Motor og gir går veldig bra, ingen tull. Men tåler den den ekstra påkjenningen? Leste på dinside.no dette:

http://www.dinside.no/806397/chiptrimmi ... langt-unna

Men er det noe i det? Vet at dinside har hatt veldig tvilsomme tester av biler før, og journalisten virker ikke helt som en som har peiling på biler. Noen som har en mening? Må jeg evt få justert girkassen samtidig? Lurte på å få det gjort hos trimchip.no, som ikke ligger så langt unna, og ser ut til å ha brukbar peiling..

Skrevet

Har lite for seg å chippe en bensinbil uten turbo.

Det eneste som skjer er at du flytter turtallsperra litt og kanskje får litt bedre drivstoff forbruk.

Skrevet

Hvor mye gir det? Jeg kunne tenkt meg litt mer bunndrag.. skal sjekke nå når bilen kommer fra verksted, for han sa det var blitt endel bedre nå når alle sensorer var på plass og fungerte skikkelig igjen:D

Skrevet
Hvor mye gir det? Jeg kunne tenkt meg litt mer bunndrag.. skal sjekke nå når bilen kommer fra verksted, for han sa det var blitt endel bedre nå når alle sensorer var på plass og fungerte skikkelig igjen:D

Har gjort det på min bil, merker litt bedre toppdrag, det sies at man mister litt bunndrag men kan ikke si at jeg har merket noe særlig til det, jeg har også portet gasspjeld i tilegg så venter jeg på ett Åpent luftfilter med varmeskjold fra statene, har også grenrør og Scorpion Eksos som skal på.

Vanskelig å si hvor mye mer hester man får men bør vel være tilnærmet 525 siden den har samme innsuget, men man merker det, det gjør man.

Skrevet

Med chip øker du effekten med ca 20hk sjekk hos trimchip.com. Kjører selv med chip i min m50 b20. forandra mye av effekt registeret iallefall. drar mye bedre fra bunn av :D

Skrevet
Med chip øker du effekten med ca 20hk sjekk hos trimchip.com. Kjører selv med chip i min m50 b20. forandra mye av effekt registeret iallefall. drar mye bedre fra bunn av :D

Men bruker du blyfri 98... hva skjer hvis man bruker blyfri 95 i chippet bil

Skrevet

Én ting er hva Trimchip.com påstår at du får av ekstra effekt med en av deres chipper... noe helt annet er hvor mye ekstra effekt du faktisk får. Jeg tror det er rimelig opplest og vedtatt (både her inne og i andre fora) at det er helt marginalt med ekstra effekt du får med en chip på en sugemotor. Normalt blir turtallsperren flyttet 500-1000 rpm og det medfører at man kan utnytte gearene på en bedre måte, men noen signifikant ekstra effekt gir denne muligheten ikke.

Forøvrig er det litt viktig å påpeke at din M52 motor i realiteten yter 185-190 HK originalt og ikke kun 170 HK som BMW påstår. Dette er påvist i flere uavhengige tester, men er utrolig nok lite kjent blandt BMW eiere flest. Min erfaring med denne motoren er en tidligere 1997 E36 323i som vi hadde for 7-8 år siden... :wink:

Skrevet

Tall er tall. Spørs om bilen min hadde ytt 150hk etter 300000 og ved en måling :wink:

sgrevskott: Ble meget nylig medlem her så lite rabatt å få. Fikk chip i posten og chippa sjøl eg da. Koster lite å ta en tlf til de. Lykke til :D

Skrevet
Tall er tall. Spørs om bilen min hadde ytt 150hk etter 300000 og ved en måling :wink:

Motorer er forskjellige og når det gjelder akkurat M52B25 motoren er det en kjent sak at den ble "nedtrimmet" på papiret for å kunne passere de tyske skattereglene for firmabiler på midten/slutten av 90-tallet. Motoren yter allikevel 15-20 HK mer enn de offisielle tallene og det bekreftes både av flere uavhengige tester (bl.a svenske Teknikens Värld) og av det faktum at bl.a E36 323i har mer eller mindre identiske ytelser med E36 325i.

Motorer blir imidlertid også slitt og en motor som har kjørt 300000 Km vil ikke ha en like stor effekt som en ny identisk motor. Forskjellen behøver dog ikke å være spesielt stor og i mange tilfeller kan man knapt merke at en eldre motor går dårligere enn en ny.

Skrevet

Kjenner til M52B25 motoren, men han vil jo ha mer ut av sin.. da synes ikkje eg chip er så dumt. Men man kan jo ikkje forvente mirakler. Chippet min bil fordi nysgjerrigheten ble for stor.. å vite eksakt antall hk i min bil er ikke d viktigste for meg. Men eg er kjempe fornøyd med resultatet :D

Før: ved lavt turtall og 5 gir med pedal i bånn.. hmm drivstoff forbuk nåla flytter seg. Nå flytter bilen seg.

At bilen har fått en effekt økning er eg ganske sikker på..

Skrevet

At bilen har fått en effekt økning er eg ganske sikker på..

Tvilsomt, men 2-5 HK ekstra er jo mulig iht. de som vet litt om hvordan en alminnelig sugemotor fungerer. Dette er ikke nok ekstra effekt til at du objektivt merker det, men det at det maksimale turtallet er endret vil gi deg en følelse av at motoren yter mer. Hvis dette f.eks medfører at du kun behøver én gearing istedenfor to gearinger 0-100 Km/t... er bilen hurtigere i akkurat dette intervallet, men motoren har ganske sikkert ikke mer effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...