Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Subaru har ikke dette på gatebilene. Og uansett så har en gateregistrert Impreza WRX\STI ikke så veldig mye effekt orginalt :)

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er vel ikke bare BMW som har det sånn at garantien kan ryke, og at bilen i grunn ikke tåler det. Har forstått det sånn at Nissan sin GT-R har samme betingelser, at garantien på kasse og drivverk forsvinner om du bruker launch-control.

Skrevet

Jeg tror ikke noe på at bilen må på service hvis man prøver LC en gang.

Det er jo ikke slik at LC er en engangsvare og at bilen går i stykker etter 10 ganger. Man må forstå hva som skjer. Det er de brutale kreftene som oppnås som gjør at belastningen på delene blir så mye høyere enn ved normal kjøring eller pen igangkjøring. Det sier seg egentlig selv hvis man tenker etter hva som egentlig skjer.

Manuell girkasse kommer ikke med en sjåfør som kan grisekjøre bilen for deg, så det er ingen advarsel mot det.

Det er veldig viktig for drivverk generelt at man varmer opp. Kjøre gradvis hardere - ikke bare se kun på oljetemp. Og det samme gjelder å kjøle ned igjen etter hard kjøring.

Vil tro bmw forsøker å moderere bruken av LC pga det vil slite vesentlig på drivverk i lengden.

Slik det er med dekk, bremser osv. Det sliter mye mer å kjøre fort og brutalt enn sakte. Å spinne og sladde sliter jo villt, men dekkene er jo ikke dårlig for det.

Men ja, en bil som kommer med LC burde jo hatt overdimensjonerte deler som er beregna på å tåle villt mye, men slik er det ikke til den prisen....

Jeg selv har aldri brukt LC, det har heller ikke forrige eier, men om forrige eier før han har testa den vet jeg ikke. Jeg tenkte jeg skulle gjøre sport av å ikke prøve den jeg da. Føler at det er feil mot bilen, spesielt etter alt jeg har lest.

Kan heller ikke huske å ha gitt flatt jern i 1. gir fra 100% stillestående.

Skrevet

Leste om en Nissan GT-R der eieren brukte den 22 ganger i løpet av ganske kort tid før girkassa gikk i tusen knas. Fikk ikke igjen noe på forsikring/garanti, og den girkassa er ikke akkurat billig.

Skrevet
Leste om en Nissan GT-R der eieren brukte den 22 ganger i løpet av ganske kort tid før girkassa gikk i tusen knas. Fikk ikke igjen noe på forsikring/garanti, og den girkassa er ikke akkurat billig.

Leste det på et fora jeg også. Det er ikke bare en GTR kasse som har røket forsto jeg.. Og de som har benyttet LC flittig må nok punge ut selv.:s

Skrevet
Er det ingen som kan hoste opp instruksjons boka si, og finne ut av dette, en gang for alle?

Jeg har bare lest intstruksjonsboka på nett (pdf), står ingenting om det der ihvertfall. Nå kan jeg ikke sitere det ordrett, men det sto at man ikke skal gjenta LC flere ganger etterhverandre slik jeg husker det. Slik jeg tolket det betyr det å ikke stoppe-starte-stoppe, ikke at man ikke kan gjøre det flere ganger generelt.

Skrevet

så teit...

etter første svar på tråden min idag tidlig, så tenkte jeg som så :

- såklart jeg kan prøve LC. bmw har vel laget en bil som tåler sånn type morsomheter. hehe:)

så nå akkurat var jeg ute en liten kjøretur etter en hektisk dag på kontoret.

jeg har ny mobil og tenkte å prøve ut filmkameraet..

tenkte å filme 0-100...

kjørte bilen god og varm i ca 1 time, så stoppa jeg på en strekke med helt bar asfalt.

satte på sportmode, trinn 6 på smg og av med antispin.

vrrrr vrrrr vrrrrr vrrrrrr bang!

det var som å ha manuell giring og slippe clutch med mye rpm.

bilen ble bare stående stille å legge igjen en del gummi på asfalten.

da har jeg 1 av 10 "liv" igjen jeg da... ifølge noen svar her på tråden. hehe.

jeg skal ikke prøve LF mer hvertfall! litt pga "dårlig funksjon" og litt pga at vi ikke kommer til enighet hvorvidt dette er noe motor/drivverk takler eller ei. :P

Skrevet
Grunnen til at du bare spant var jo fordi du holdt gassen helt i bånn.

Var det overraskende heftig i forhold til å bare starte vanlig?

åhh? trodde jeg skulle ha det jeg? hehe. ja ja..... men jeg prøver ikke igjen:P

nei. ikke heftig i det hele tatt. var som å ruse en bil med man.kasse for så å slippe og bare stå å spinne.

men var jo menneskelig "svikt" som gjorde at det ikke var så heftig da.. Trodde jeg skulle gi full gass jeg.

men det er jo sikkert heftig om man gjør det riktig.

se link

hehe :D

Skrevet

Girkassa tåler det der helt fint. Den er overdimmensjonert så det holder.

Det er nok helst knutene på drivakslene som ryker om noe går i stykker.

Folk rivstarter jo E30 turboer med langt over effekten i en E46 M3 og det er stort sett knutene som ryker.

Det som dreper er mye effekt og mye grep. Så det er bare å spinne i vei.

Skrevet

nei. ikke heftig i det hele tatt. var som å ruse en bil med man.kasse for så å slippe og bare stå å spinne.

men var jo menneskelig "svikt" som gjorde at det ikke var så heftig da.. Trodde jeg skulle gi full gass jeg.

se link

Er du sikker på at du hadde den korrekt aktivert?

Slik jeg har forstått det skal du ha flat pedal hele tiden og så er det bilen/elektronikken som skal sørge for at du har maksimal fremdrift (dvs litt spinn når du starter).

For meg høres det nesten ut som om du bare slo av antispinnen....

Skrevet

se link

Er du sikker på at du hadde den korrekt aktivert?

Slik jeg har forstått det skal du ha flat pedal hele tiden og så er det bilen/elektronikken som skal sørge for at du har maksimal fremdrift (dvs litt spinn når du starter).

For meg høres det nesten ut som om du bare slo av antispinnen....

hmm. kan forklare litt bedre hva jeg gjorde.

sto stille.

av med antispin.

trinn 6 på kassa

så holdt jeg girspaken inne (fremover) mens jeg holdt gassen i bånn.

bilen ruset og holdt seg på ca 3500 rpm.

slapp deretter girspaken og pang, så smalt bilen i 1.gir, så ble jeg bare krabbende framover i full spinn.

ganske sikker på at jeg gjorde det riktig altså. og det var LANGT ifra samme akselerasjon som på linken over. med andre ord. virker ikke som teknologien fungerte helt optimalt.

Skrevet

Du har jo kompressor så kanskje det blir noe feil med LC fordi det er så mye krefter der? Men jeg mener å ha lest at for å få bilen til å spinne så er det flatt jern, men for å unngå hjulspinn så løfte på gassen og dosere.

Må si jeg har ikke greie på LC, bare har noen meninger utifra ting folk har diskutert før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...