Gå til innhold

Kjøpe E39 520i

alex_89_p
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å titter litt på ny bil da min forrige ble krasjet, og mest sannsynlig blir kondemnert. Har funnet meg en fin E39 520i. Så lurer jeg på om det er noe man burde være obs på, eller sjekke litt mer nøye? Vil ikke kjøpe katta i sekken. Bilen har trilla 180 000km, har servicehefte. Hvordan er forbruket på en slik motor ved blandet kjøring?

På forhånd takk!

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk rust, spesielt panser og bagasjeluke. Jeg har en 2000-mod. 520iA(steptronic). Forbruk mitt er ca. 0,95 på køkjøring til oslo på jobb og ned mot 0,7 på pen langkjøring. 520 produsert før juni 1999 bruker noe mer har jeg hørt. Forøvrig er E39 behagelige biler å kjøre. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på lørdag til innkjøp av en E39 97' 520iA med tiptronic, skinn, antiskrens og cruisekontroll for å nemne det viktigste. Denne betalte jeg 68000 for uten sommerhjul. Den hadde riktignok gått 300000, men både motor, drivlinje og foringer virket lite slitt, så jeg tok sjansen.

Jeg mener at det ikke går ann å finne noen annen bilmodell som gir like mye per krone. De er dyre når de er ny slik at eigerne tar godt vare på de. Likevel detter de ganske lavt i verdi når de begynne å komme over 10 år, sikkert fordi de er dyre å reparere på verksted, og på en så utstyrt bil er det mye som må vedlikeholdes. Er derfor en ypperlig modell for de som klarer å bytte noen foringer selv og feilsøke hvis noe elektrisk får dårlig kontakt.

Angående forbruk så kjørte jeg fra Nord-Odal til Lillestrøm (80km) med det samme bilen var kjøpt, denne strekken kjørte jeg på 0,9 på mila. Videre kjørte jeg fra Lillestrøm til Sunnmøre (550km) og klarte å få sammenlagt snittforbruk ned i 0,7l/mil. Antar derfor at på langkjøring så klarer den 0,65l/mil ved fornuftig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ligger normalt på et forbruk rundt 0,8-0,9, men ned i 0,7 på fin langkjøring og opp i vel 1,0 hvis det er en del kø.

Sjekk at ikke airbag-lampen lyser, koster fort 5000 å få fikset det skikkelig pga. det normalt er sensormatten i passasjersetet som må skiftes.

Lureste er uansett å levere den på en kjøpstest, helst hos et BMW verksted, eller hos NAF e.l.. Det er som regel en billig forsikring mot alvorlige feil!

Det er ihvertfall en kjempegod bil å kjøre, særlig på langkjøring.

Er også flere tråder om akurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg ringte på bilen nå nettopp. Han sa den var veldig pen. Skal dra og se på den senere, tenkte jeg skulle ta en naf-test ja. Er firma som selger den så jeg får vel kanskje en eller annen form for bruktbilgaranti.

Felger og senking var godkjent i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt o-ringene i vanos når du eventuelt har kjøpt bilen.

Blir vesentlig bedre bunndrag da

http://www.beisansystems.com/

http://www.drvanos.com/index.htm

Jeg byttet o-ring på min 97 singel vanos og bunndraget ble merkbart bedre.

Har vært nedi i 0.7 på pen langkjøring, ligger ellers på ca 0.9 på blandet frisk kjøring. (E39 520 man)

Kjøpte du fra Beisan eller Drvanos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stod på beisansys sine sider om symptomer.

Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs.

Høres ut som min bil dette :)

Ser de også skriver at man må bytte "piston Teflon seal ring". Følger denne med i rep-kitet, eller må den kjøpes andre steder?

En felles mekkekveld/dag i Bergen med noen som er litt mer dreven på skruing en meg, hadde vært OK :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...