Gå til innhold

Forumet bør deles i flere kategorier?  

104 stemmer

1. 1. Forumet bør deles i flere kategorier?

• Nei
      51
    • Ja, som alternativ 1
      30
    • Ja, som alternativ 2
      15
    • Ja, men ikke slik som nevnte alternativ
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det virker som dette forumet er så stort at det burde være fornuftig å dele opp i flere kategorier.

Alternativ 1: 1 serie, 3 serie, 5 serie osv

Alternativ 2: Understell/Drivlinje/Bremser, Motor/Tuning, Karosseri/Styling, Elektrisk, Ris/Ros (hvor denne tråden burde legges) + de kategoriene som allerede finnes

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Synes det virker som dette forumet er så stort at det burde være fornuftig å dele opp i flere kategorier.

Alternativ 1: 1 serie, 3 serie, 5 serie osv

Alternativ 2: Understell/Drivlinje/Bremser, Motor/Tuning, Karosseri/Styling, Elektrisk, Ris/Ros (hvor denne tråden burde legges) + de kategoriene som allerede finnes

Artig at det at det er så mange nye som skal foreslå dette.. :lol:

Nei, det blir ikke inndeling i serier. lek litt med søke funksjonen her på forumet så finner du fort ut hvorfor.... :D

Mange deler som går igjen på flere serier.

Skrevet

Vet ikke. Ulempen med å dele opp hvis ikke forumet er stort nok, er at sikkert mange bare er aktive i en del av forumet som interesserer dem mest, slik at spørsmål man kan svare på i andre deler ikke blir lest så ofte.

Skrevet

Tanken slo meg at kanskje andre også har foreslått dette.

Jeg skjønner problemet med at somme deler er brukt på flere modeller, derfor alternativ 2. Jeg har prøvd å finne informasjon om hjul, senking og hjulstilling til E39 etter at jeg begynte å bruke forumet, og får inntrykk av at her er mye kunnskap som er vanskelig å søke seg frem til.

Søker jeg f.eks "E39 senk hjulstilling" så får jeg opp alle tråder som inneholder 1 av ordene, det vil si at informasjonen jeg søker forsvinner i mengden av tråder hvor E39 er nemnt.

Om jeg så velger å søke på alle ordene, kan jeg risikere å gå glipp av gode tråder, fordi den tråden med mest informasjon inneholdt ordene "E39 senkesett hjulstilling" men ikke ordet "senk". Hadde forumet vert kategorisert etter områder på en bil, så kan man søke med grovere søkekriterier uten å få for mange tråder i skumlese gjennom.

Et annet argument er at dersom en tråd blir besvart går den tilbake til tops. Dersom noen legger inn et spørsmål som det kan ta tid før noen med kunnskap til å besvare kommer på nett, vil denne tråden forsvinne i mengden. Spørsmålstiller kan da "bumpe" tråden, men dette er for så vidt dårlig forumskikk. Igjen vil mulighetene for svar avhenge av om trådstarter "bumper" når en bruker som kan besvare er på nett. Henviser da spessielt til teknisk kategegorien hvor det er meget høy gjennomstrømning.

En konsekvens av dette kan bli at kun spørsmål som "alle" vet svaret på blir besvart, noe som fører til at bredden av spesialkunnskap blir begrenset i forumet.

Skrevet

Vil tru Gunnar har nok å gjøre sånn forumet er nå. Han gjør dette tross alt gratis og er alene om dette (?). Han bruker helt sikkert veldig mye av tiden sin på dette forumet. Har bodd sammen med en som har hatt/har et relativt stort forum selv og sett hvor mye jobb og tid dette tar.

Syntes forumet her er veldig bra, enkelt og ryddig :) Det er delt inn i det viktigste som er bilder,prosjekt,OT og teknisk.

Takk til deg Gunnar :)

Skrevet

syntes det er veldig greit jeg:) skulle heller prøv og fått i gang en ordentlig søke motor som man faktisk kan finne ting med .. så hadde man kanskje sluppet masse repost og spørmål som er besvart 100 og ørten ganger! :P

tror også at forumet er får lite til å dele det enda mer opp..det enkleste er ofte det beste :)

Skrevet

Til dere som klager på søkemotoren her så gjentar jeg det S.Arnesen sa: sett dere skikkelig inn i funksjonene.

F.eks. en veldig nyttig funksjon, som ville funka i RamstadTech sitt eksempel, er *. Skriver du senk* treffer du alle ord som begynner med senk...

Skrevet

søk på hva du vil ha og avslutt med site:bimmers.no

Genialt, takk for tipset.

Vil tru Gunnar har nok å gjøre sånn forumet er nå. Han gjør dette tross alt gratis og er alene om dette (?). Han bruker helt sikkert veldig mye av tiden sin på dette forumet. Har bodd sammen med en som har hatt/har et relativt stort forum selv og sett hvor mye jobb og tid dette tar.

Syntes forumet her er veldig bra, enkelt og ryddig :) Det er delt inn i det viktigste som er bilder,prosjekt,OT og teknisk.

Takk til deg Gunnar :)

Så du synes syndt på admin fordi han har så mye å gjøre?

- Hvis man er litt interessert så tar det ikke så forferdelig mye tid å vedlikeholde en veletablert side som bimmers.no.

Derimot er det en pain in the ass hvis man har gått lei. Det er bare å ovelate sakene til noen som er litt over middels interessert.

Mange av brukerene her bruker mye tid på dette forumet.

Skrevet

Ikke for å si noe for sikkert, men tror moderatorene gjør største parten av jobben.

f.eks så har databasen surret og gått mer eller mindre urørt (hvis vi ser vekk ifra backup) i 264 dager...

Anywho... Søking i bimmers kan gjøres på 2 måter. Den vanlige eller som overnevnt via Google og site:bimmers.no

Når det er struktur så tok det nesten 1 år for å få igjennom kategori felg/dekk under salg.

Dette var min største frustrasjon og må se meg glad med det.

Dersom jeg skulle ha påpekt flere endringer så kunne jeg tenkt meg en off-topic (jeg jeg vet vi har tulletråden, men den fungerer ikke til alt), da jeg kunne tenkt meg å poste tråder om litt get-togethers, arrengere turer etc.

Har gjort dette tidligere men moderatorene har ikke vært så ufattelig medgjørlige der under "annet bilrelatert prat".

Utenom dette så er forumet perfekt for mitt bruk.

Skrevet

Jeg vil ikke gi meg helt på denne ennå. Det ser ut som det er et godt flertall som foretrekker den strukturen som er, og det er vel et godt bevis på at strukturen fungerer.

Et døme på alternativ 2 (som jeg la frem) er calibra.no Et forum for en enkelt bilmodell for kun norsktalende brukere. Der er det satset på kategorier innenfor bilens hovedkomponenter, og likevel er det nok aktivitet for å forumet funksjonelt.

Jeg bare antar at dette er et mye større forum, og at dermed flere kategorier ville gi bedre orginasering av kunnskapen i forumet.

Om en endring skulle blitt aktuelt så bør det stemmes frem en gruppe blant frivelige som legger en plan for endring og innføring. Planen legges så frem til avstemning og dersom den går gjennom, kan den innføres.

Om noe slikt skulle bli aktuelt så melder jeg meg som til valg i gruppen og tar gjerne på meg å sortere 1000 tråder fra gammel struktur.

Dette antar jeg tar ca 8 timer.

Jeg leste at forumet har bikket 1 million innlegg, dersom vi antar at det er 20 svar per tråd, er det 50000 tråder i forumet. Dersom halvparten av disse ligger i kategorier som ikke videreføres vil det være behov for 25 frivelige som er villig til å bruke 8 timer på flytte tråder.

Skrevet

Vi kan diskutere hvor mye vi vil..

Gunnar får ikke mer tid i døgnet ditt for det om..

Det handler om tid folkens.. Egentlig først og fremst det.. Til de som sier at det bare er å overlate forumet, sett dere inn i situasjonen.. Det er ikke sååå forbaska lett å bare overgi herredømme. Mange av oss som har vært her vet at Gunnar setter temmelig høye krav bare til utnevning av moderatorer, og det er kanskje grunnen til at forumet fungerert godt også, fordi de som er mdoeratorer faktisk blir respektert..

Det som er litt artig, er at det er flere som syter, men veldig få som faktisk gjør noe med det de sier, og faktisk hjelper Gunnar.. Han har flere ganger etterlyst folk med diverse kompetanse, men skjer jo lite da? Er tydelig at det er mye prat lite action blandt mange av de som forslår endringer også..

No offence, men det er jo bare å se hvor lang tid det tar å få noe igjennom.. Det sitter haugevis av folk her med kompetanse, men når kompetansen deres trengs, er alle "offline"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...