Fredrik Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Nå har vår 2003 E46 318d Touring kjørt godt og vel 200000 Km og det er nok på tide å skifte støtdemperne igjen (gjorde dette ved ca. 100000 Km også). Spørsmålet er om Bilstein Sprint støtdempere er et alternativ til BMW´s originale støtdempere... sånn bare for å få originalunderstelet til å bli litt fastere i fisken. Det er ikke et alternativ å senke bilen... det sier min bedre halvdel kategorisk nei til.
eriklepe Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 jeg monterte bilstein sprint både foran og bak på min e46 cab. Demperne som var på var jo veldig sliten så forandringen var jo formidabel! Men jeg fikk jo aldri prøvd bilen med friske bmw dempere. Jeg kan ikke tenke meg de er dårligere enn orginale bmw dempere. Din bedre halvdel virker fornuftig. Ettermye kjøring i fjellet på elendige veier i det siste er jeg nesten fristet til å heve min e46 touring. Auto trio har vel bilstein her i norge og gir bmwccn rabatt....
Fredrik Skrevet Mars 11, 2009 Forfatter Skrevet Mars 11, 2009 Det er naturligvis et spørsmål om hvor man kjører bilen og hvordan man bruker bilen hvis man mener at f.eks et originalt M-Tech understel er for lavt og stivt. På Highwayen i California og på Autobahn i Tyskland fungerer 40/40 senk og 19" felger på en E46 sikkert godt, men som du er inne på er et originalt understel best på bl.a fjellveier i Norge. Ikke bare fjellveier, men veiene i Oslo er en sann katastrofe og det er dessverre godt med telehiv og huller på E6 i f.eks Gudbrandsdalen også. Vi hadde tidligere en 1997 E36 323i med et originalt M-Tech understel og det var ingen suksess mhp. veiene i Norge. Med en familie på fire samt litt feriebagasje ble bilen alt for lav og stiv. Vi forsøkte å kompensere for stivheten med moderate 16" felger og 205/55 dekk, men bilen ble bare marginalt mer komfortabel med dette. Ergo skal ikke vår nåværende 2003 E46 318d Touring ha noe annet enn det originale understelet. Dette er glimrende for vår del, men spesielt inn/neddempingen fra støtdemperne kunne ha vært mer fast... fjæringslengden er imidlertid fin. En mer fast inn/neddempingen kan muligens kompensere litt for en manglende nivåregulering bak når bilen er lastet. Dette er en mangel på E46 Touring iom. at denne modellen dessverre ikke kunne kjøpes med nivåregulering.
2000Touring Skrevet Mars 11, 2009 Skrevet Mars 11, 2009 Om du ikke skal senke bilen er det vel Bilstein sport du skal ha, og ikke sprint. Sprintdemperene er beregnet for senkede biler. Jeg har satt på M-tech fjører(senker 15mm) og Bilstein sport, og det blir stivt nok. http://www1.carparts-cat.com/webkat.asp ... 012&ROOT=1
Fredrik Skrevet Mars 11, 2009 Forfatter Skrevet Mars 11, 2009 Om du ikke skal senke bilen er det vel Bilstein sport du skal ha, og ikke sprint. Sprintdemperene er beregnet for senkede biler. Jeg har satt på M-tech fjører(senker 15mm) og Bilstein sport, og det blir stivt nok. http://www1.carparts-cat.com/webkat.asp ... 012&ROOT=1 Det har du helt rett i... det er Bilstein B6 Sport jeg bør vurdere... takk for opplysningen...
Rayb Skrevet Mars 11, 2009 Skrevet Mars 11, 2009 Jeg har satt på Bilstein Sport dempere og Eibach Pro Kit senkefjærer på min Touring og kan anbefale den kombinasjonen på det sterkeste!
Fredrik Skrevet Mars 12, 2009 Forfatter Skrevet Mars 12, 2009 Denne tråden handler om Bilstein Sport støtdempere i kombinasjon med standardfjærene på E46... Jeg hadde bilen på verksted idag til en spesialtime der støtdempere og samtlige foringer i understelet skulle inspiseres. Jeg fikk testet de originale støtdemperne ved hjelp av et spesialverktøy som kan måle slitasjegraden på støtdempere. En kul sak som ved hjelp av lufttrykk og sensorer i gulvet vibrerer et og et hjul kraftig opp og ned. Verdiene avleses i prosent der 90-100% er perfekte/nye støtdempere (100% kan man imidlertid ikke oppnå), mens under 30% er helt utslitte støtdempere. Mine støtdempere fikk verdier på mellom 65-70%... så de er fremdeles OK. Samtlige foringer i understelet var også OK... og det er ikke dårlig etter 200000 Km... Der ser man forøvrig hvor gale subjektive vurderinger av bilens tilstand kan være... det er lett å være for kritisk når det er følelser involvert.
CrZyWiz Skrevet Mars 12, 2009 Skrevet Mars 12, 2009 Min bil triller enda på orginale dempere(bikket nettopp 110 tkm) og den er enda fast og fin! Dette er en orginal M-Sport bil. Men den bilen din er ett fint eksempel på hvor slitesterke bilene faktisk er sålenge man faktisk tar vare på de! Morsomt å se fredrik! Jeg hadde tidligere E46 328CI med 242 000 på telleren når jeg solgte, fortsatt kjempefin å kjøre. Ang Bilstein dempere synest jeg det er ett fint kompromiss til en dagligcruiser. Komfortabel til vanlig kjøring, men passe stivt til "guttekjøring"
Fredrik Skrevet Mars 12, 2009 Forfatter Skrevet Mars 12, 2009 hvor mye måtte du ut med for den testen? Ingenting, men det er fordi jeg forhandlet meg frem til at hvis de gjennomførte tilstandstestene på støtdemperne og foringene gratis skulle de også få oppdraget med å skifte delene (hvis de samtidig kom med et fornuftig tilbud). I tillegg skulle de få lov til å gjennomføre servicen ved 200000 Km. Nå var jo både støtdemperne og foringene meget bra (til mekanikerens store overraskelse... og mekanikeren kunne ikke jukse iom. at avtalen var at jeg skulle få lov til å være med på inspeksjonene) så der tjente de ikke mange kronene, men servicen skal de jo få lov til å gjennomføre for en avtalt pris. Dette er ikke et BMW verksted, men det er et autorisert verksted som har mange relativt dyre biler innom inkl. nyere BMW´er. Min bil begynner å bli så gammel at jeg ikke ser fornuften i å betale den prisen BMW verksteder forlanger pr. time. CrZyWiz: Takk for kommentaren vedr. min bil... ... Joda... selv mekanikeren var positivt overrasket over tilstanden på min BMW. Han uttalte at det ikke var ofte at han så 6 år gamle BMW´er med 200000 Km på telleren i så god stand...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå