Gå til innhold

Og når årsavgiften(e) er betalt...

Anbefalte innlegg

...betyr det blant annet at man lovlig kan kjøre rundt på flotte veier et helt år til.

For eksempel på riksvei 60 gjennom Hornindal; som er så plaget av telehiv, at humpene gjør at den knapt er farbar for større kjøretøy.

Jeg kjørte selv strekningen med personbil for noen uker siden, og lurer på om dekkdimensjonen 185/80-16 hadde vært noe å satse på. :roll:

Driftsutgiftene til bilen er fem til ti gonger høgare enn for bilar som køyrer på gode vegar.

Veien gjennom Hornindal er den mest effektive nord-sør forbindelsen gjennom Vestlandet (selv om dette kanskje er å misbruke ordet "effektiv"...).

I vel ei mil innover dalen er vegen bygd på Den Trondhjemske postveg, som i 1786 blei lagd gjennom Hornindal. Og fundamentet er naturleg nok ikkje dimensjonert for dagens trafikk

Det ventes at veien vil få mer trafikk i årene som kommer. Det foreligger ingen planer om å oppgradere eller bygge ny vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er og blir et tragisk land som er bebodd av små nikkedukker som gjør alt de blir bedt om. E jo kje rart at politikerne drar grensa lengre og lengre? De vet jo at vi er for dumme og for late til å gjøre opprør alikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften er en irriterende utgift på lik linje med lisensavgiften, men det er en forsvinnende liten utgift i et bilhold...

Er til å le av at det slås opp i media når den økes med 200kr, men når nybilavgiftene blir "inflasjonsjustert" med 10-20K for en vanlig bil er det ingen som reagerer...

Er ikke bare politikerne som er nisser i Norge :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jævlig er det egentlig ikke. Slutt å klag. For det første er Norge et veldig bra land å leve i noe mange ikke forstår, for det andre så hadde vi ikke tjent det vi gjør i dag hvis vi ikke hadde hatt så høye skatter og avgifter likevel. Må se på hva vi sitter igjen med i forhold til andre land da.

Vel, riktignok undermotoriserte gamle skrothauer, men bortsett fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er og blir et tragisk land som er bebodd av små nikkedukker som gjør alt de blir bedt om. E jo kje rart at politikerne drar grensa lengre og lengre? De vet jo at vi er for dumme og for late til å gjøre opprør alikevel?

Hehehehe, helt sant det der. Jeg hadde faktisk vært villig å betale 5-6000kr i året for VEIAVGIFT hvis den også var brukt på veiene. Er så forbanna lei av veiene her. Skal faktisk til å kjøre Ålesund-Bergen i morgen og det er ikke så gøy med tanken på hvor dårlig E39 er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg blir skutt og drept, må legge til at jeg er enig i at avgiftssystemet er litt drøyt, og at politikerne ikke prioriterer det som passer MEG best, men vi må som sagt se på hele bildet. Levestandarden i Norge er bra.

Det er ikke bare Norge som har ræva veier. Den kontrasten tror jeg er litt overdrevet. Veiene bør fortsette å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes de kunne forandret systemet slik at det bare blei en årsavgift pr person som har bil, isteden for en pr bil! har akkurat betalt 6000kr i årsavgift.

klarer jo liksom ikke å bruke begge bilene samtidig heller :P

hvis det var 20% av pengene mine som kom tilbake i vei igjen, så har jeg vel akkurat betalt for en meter motorvei etteller annet sted da vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes de kunne forandret systemet slik at det bare blei en årsavgift pr person som har bil, isteden for en pr bil! har akkurat betalt 6000kr i årsavgift.

klarer jo liksom ikke å bruke begge bilene samtidig heller :P

hvis det var 20% av pengene mine som kom tilbake i vei igjen, så har jeg vel akkurat betalt for en meter motorvei etteller annet sted da vel..

økonomimannen vår vil nok gjerne hatte det samme. Vi betalte på ca 100 biler i går!! Rett i overkant av 300 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare Norge som har ræva veier. Den kontrasten tror jeg er litt overdrevet. Veiene bør fortsette å bli bedre.

Nei, det er vel kanskje en liten trøst at det finnes land med værre veier. I europa er det ene landet albania.

Kjører man stort sett i ug rundt de største byene er veiene helt grei, bortsett fra at skilting ikke ser så bra planlagt ut. Hadde jeg vært turist i norge hadde jeg kjørt meg vill ganske ofte tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel kanskje en liten trøst at det finnes land med værre veier. I europa er det ene landet albania.

Kjører man stort sett i ug rundt de største byene er veiene helt grei, bortsett fra at skilting ikke ser så bra planlagt ut. Hadde jeg vært turist i norge hadde jeg kjørt meg vill ganske ofte tror jeg.

Det er jeg ganske sikker på at du hadde gjort!

ser jo det på hvor godt gps'ene stemmer osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...