Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt akkurat å tittet litt på nettet og la sammen allt jeg kunne tenkt meg til bilen min.

Kom fram til at det hadde kommet på rundt 100 laken, og det er uten sterio, lakk og felger.

Hvordan gjør dere det? er det jobb fra morgen til kveld hver dag eller er det gjeld opp etter ørene?

Syntes ikke noen av dere det er litt kjipt å tape 50 - 80 laken på en bil når dere selger den? For en bil er jo ikke verdt mer fordi den har masse plastikk på seg. Selv mener jeg at så fort en bil har fått montert noe som ikke er laget av BMW eller endret noe på den fra den var ny så er den verdt mindre i forhold til en 100% original bmw.

For eksempel:

KW S3 er jo bra det, men det er jo ikke BMW. BMW tok sine tester og beregninger med BMW understell og ikke KW, men KW testet sitt understell og tok beregninger med sin BMW. Er så mange rare ting som blir gjort med bilene som folk påstår er bra. Men er det så bra å putte 20 laken i noen dempere og fjører som bmw ikke har laget selv og for så å skru det fast på en bil til 200 000kr. Er bilen din verdt mer da? Du som kansje ikke er fagman har montert det. Nok en faktor som kommer inn i bildet. Kansje nesten verdt mindre i øynene til mr. Hansen som jobber som plattform sjef i nordsjøen som er på utkikk etter en 18 års gave til sønnen sin.

Feel free to komme med egene spørsmål å undringer, la oss diskutere litt;)

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Når det kommer til deler som du er inne på syns jeg personlig du er helt på jordet..

Jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen:

Originalt er ALDRI bra nok. Det er ett evig kompromiss mellom kvalitet, og kostnad

Dette begrunner jeg med følgende:

Se feks på powerflex foringer. De er stivere enn originalforinger, krever mindre tid ved utskifting, og de skal visstnok holde lengre. Men kjøper DU en Ford fokus om den har powerflex foringer? Ville det i det hele tatt verdt en faktor du tok i betrakning ved kjøp av ny bil? Samme med KwV3.. Hadde dette vært en avgjørende faktor for deg når du kjøper bil? Kunne du kjøpt deg en Volkswagen Passat, fordi den har Kwv3? Hadde dette stilt så til pluss, at du hadde forkastet andre tilsvarende alternativer fordi denne bilen har Kwv3?

Antageligvis ikke for de aller aller fleste nybilkjøpere. Og derfor er det jo heller ingen vits å levere bilen med slike dempere/foringer fra øverste hylle..

Jeg skal like å se den som kan motbevise, at originalt ikke er ett kompromiss mellom kvalitet og kostnad. Fabrikanten velger det som er "bra nok", sjelden som koster en god del mer og som er "mye bedre"..

Når det kommer til om bilen er verdt mer eller mindre er det uansett kjøpers marked. Jeg er ikke i tvil. Jeg er i de fleste tilfeller tilbøyelig til å betale mer for en bil der de fleste slitedeler er byttet, og bilen ellers fremstår som ny pga omkostninger dersom dette kan bevises.. Hele poenget er jo at det er ett usikkerhetsmoment som jeg mer eller mindre kan se bort fra på en stund dersom vitale deler er byttet, spesielt deler som det koster litt å bytte.

Skrevet

Et eksempel på dette med original kontra ettermarked er understellsdeler til E30 fra Mahle, som er ganske mye forsterket i forhold til det du får som originaldel fra en BMW forhandler. Her kan du f.eks i tillegg bytte ut bærekulene, noe som er nesten umulig på originaldelene uten å ødelegge bærebroene. Og prisforskjellen taler virkelig til fordel for ettermarkedsdelene i dette tilfelle. Det er i hvertfall min erfaring...

Skrevet

Selv kjøper jeg litt nå og litt da, akkurat nå har det gått i mest oppsamling av deler, totalt sett blir det jo dyrt og jeg taper nok en del dersom jeg selger bilen, noe jeg egentlig ikke har tenkt å gjøre heller, når lånet er nedbetalt på bilen kjøper jeg meg nok en bil til og har den gammle.

Når det gjelder å montere deler så er jeg fagmann så ser ikke på det som noe problem (Utdannet reperatør tunge kjøretøy men har gått bil 1 og 2)

Bmw sine deler er heller ikke alltid best nei, finnes masse 3 parts leverandører som lager forsterked deler som Powerflex, Stewart High performance Water pump, Forsterkede kjedestrammere til register, bedre O-Ringer til Vanos, Forsterkede opphengskuler, Alu understellsdeler osv... kunne sikkert holdt på i det uendelige.

Og det er nok sikkert slik med de fleste biler ikke bare BMW, men dersom alle biler skulle kommt med forsterkede og bedre deler hadde også prisen på bilene gått opp, de delene som sitter på de fleste biler er bra nok for bilfabrikkene, de skal jo også tjene litt penger på delesalg og da er det ikke bra med evigvarende deler.

Skrevet

Matsbuer:

Dette kan gå begge veier. Hvis man har gjort de rette tingene med bilen, så vil verdien øke, men man får aldri igjen alle pengene.

Spesielt i usa hvor delener er veldig dyre i forhold til bilens verdi, så er det vanlig å ta av delene og sette på orginaldelene for så å selge bilen og delene hver for seg. "Part out".

Jeg mener også at BMW lager deler hvor kvalitet og kostnad har en klar sammenheng. BMW er jo dyrere enn mange andre merker, og det er fordi kvaliteten er ganske bra. Kvaliteten på porsche er enda bedre, men porsche er også mye dyrere.

De må også lage biler som er tilpassa den store massen. Tuning dreier seg om å optimalisere bilen etter sine egne behov.

F.eks sette på Brembo-bremser og KW-understell osv. Det gir andre egenskaper og forutsetninger, absolutt ikke dårligere enn orginaldeler fra BMW. Jeg er ikke enig i ditt ressonement i det heletatt her.

I motsatt eksempel: En bmw med rieger bakfanger og skjørt, billig eksos som er montert skjevt, billig senkesett av ukjent merke og en harry basskasse på 80 kg. En slik bil vil være mindre verdt i mine øyne også.

- De tingene jeg vil ha til M3n er ekstremt dyre, jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til det. Selv er jeg veldig heldig akkurat nå, jeg bor ekstremt billig samtidig som jeg tjener ganske bra etter at jeg begynte å jobbe offshore. Selvom vi ikke tjener så utrolig mye mer, så er kanskje den summen vi sitter igjen med etter faste utgifter er betalt f.eks 50-1000% mer enn folk som tjener mindre. Hvis du er med på den.

Skrevet

Bilen min er vel det jeg kan si 100% eid av banken. Jeg kjøpte dog bilen min så og si ferdig bygd (Les Ola. sin e36).. Men alt av deler jeg kjøper ellers går rett fra lønna.. Prøver å holde cresco kortet så langt unna som mulig :)

Skrevet

Jeg har enda til gode å tape penger på en bil om man kun regner med kostnadder for innkjøp og oppgraderinger, og ikke hva det koster å drive den i form av drifstoffutgifter eller verkstedregninger. Bilene jeg liker nå for tiden har allerede gjennomgått verditapet sitt; Faktisk har enkelte biler steget i verdi mens jeg har eid dem.

Før i tiden hadde jeg som vane å kjøpe vrak, for å så kjøre dem til reprasjonskostnaddene overgikk verdien av bilen. Når det skjedde ble skroget levert til skrot, mens de viktigste delene blir solgt eller byttet bort. Min første bil - en 1981-modell Mazda 323, led denne skjebnen. Riktignok hjalp nabobarna godt med å framskyve tiden for høgger'n - de hadde nemlig funnet ut at bilen min var et flott sted å øve seg på ruteknusing og diverse annet hærverk.

Jeg kjøper aldri biler på nedbetaling; Penger er tingen, som tjenes gjennom jobbing.

;)

Skrevet

Har vel mye med prioriteringer å gjøre også.

Jeg bruker tilnærmet alt,bortsett fra faste utgifter som hus,regninger og mat(og røyk) til bilen.

Dvs,koster ikke på meg ting,handler sjelden nye klær,og svir ikke av penger på fest i tide og utide.

Skrevet
Har vel mye med prioriteringer å gjøre også.

Jeg bruker tilnærmet alt,bortsett fra faste utgifter som hus,regninger og mat(og røyk) til bilen.

Dvs,koster ikke på meg ting,handler sjelden nye klær,og svir ikke av penger på fest i tide og utide.

+1

Skrevet

"Hvordan finansierer dere bilene deres?"

Det har du ingenting med!

Finnes få ting som er mer irriterende enn venner og bekjente som spør om hvor mye det og det kostet, hvordan man fikk råd til å kjøpe ditt og datt osvosv...

Skrevet

Du spør om hvordan vi finansierer bilene våre, og for min del så har jeg betalt kontant hele veien..

Tror jeg er oppi 380.000,- et sted nå, men hvem teller :lol:

Skrevet

selger alt av tyvegods fra Dop.til stjelte biler pc,er, tøy, verktøy alt. trenger du noe si ifra! har ALT.

sånn ellers jobber jeg å betaler skatter som vanlige folk :lol:

Skrevet

Det har du ingenting med!

Finnes få ting som er mer irriterende enn venner og bekjente som spør om hvor mye det og det kostet, hvordan man fikk råd til å kjøpe ditt og datt osvosv...

For meg så har personlig økonomi aldri vært så utrolig sensitivt.

Men det kommer helt an på hvem som spør og hvorfor de spør.

- Her om dagen kom det opp at jeg "kjører M3." Folk spurte hva slags modell det var, og det første de ble opptatt av var at den bilen måtte være dyr. De spurte ikke om jeg var fornøyd med bilen, hvilken farge den har, hvor mange hk. De spurte hvor mye den kostet.

Jeg svarte ikke direkte på det.

Høringen fortsatte: Ja, har du mye lån på den da?

Til mitt forsvar sa at jeg ikke har så mye i lån når jeg selger 323n.

Dem: Ja, har du hus da? (Hva nå enn de insinuerte).

Jeg: Jeg har leilighet.

Nesten så det ble 2-0 til meg.

Ny kontringsmulighet: Hvor mye lån har du totalt da?

Det virket som at svarene jeg ga ikke var de svarene de regnet

med å få. Så samtalen om den M3n døde ut i løpet av 2 min.

Hva er det de prøvde å insinuere her? Jeg skjønner faktisk ikke hva de ville fram til. Ville de høre at jeg har lånt meg opp etter ørene? Isåfall, hvorfor?

Skrevet

Skal vi se, laget denne tråden i en beruset tilstand. Skal prøve og omformulere den litt

(noen deler må man regne med at ryker og har blitt byttet)

Til Breitbau, Eirik L, Haug 523 og morteym. Jeg er fullt klar over at andre deler er bedre enn de originale, men poenget var om vanlig mannen i gata som ikke har snøring på bil ikke skjønner det. For han tenker at han skal kjøpe BMW og han vil ha en BMW som virker og ikke er tuklet med. I hans øyne da så vil jo bilen være mindre verdt for han har alldri hørt om KW, Brembo og powerflex. For han ville ha en BMW som var original.

Personlig mener jeg at deler fra anerkjente leverandører som har bevist gang på gang at du øker ytelsen og kvaliteten på din egen bil ved bruk av deres deler er en oppgradering, Men jeg mener også at bilen er ikke verdt ei krone mere fordi en har verdt på japantuning og montert mr. lee bodykit for 20 laken som ikke var laget for bilen. Jeg synes da bilen er verdt mindre.

Men hadde dette bodykittet ikke blitt produsert som et universal kit, men for en eksakt model og det så bra ut og jeg også likte det i mine egne øyne så ville jeg kansje vert keen på et sånt kit, men jeg jeg hadde ikke avartert bilen min på finn.no for 30 000 mer enn jeg ga for bilen og påstått at den var verdt mer på grunn av plastikken.

Poeng 1: Jeg mener uoriginal plastikk ikke øker bilens verdi.

Poeng 2: Vanlig mannen i gata har ikke hørt om AP Racing, K&N osv. Og da vil jeg tru at i hans øyne er bilen verdt mindre for han vil ha original bmw.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...