Gunnar Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Nå er vel bil det dårligste investeringsobjektet som finnes. Er vel ingen som koster på bilene bare for å øke salgsverdien? Nei, men man kan jo allikevel velge å fokusere på oppgraderinger man taper minst på. Selv om jeg ikke forventer å få igjen hele prisen på de nye 20" felgene jeg kjøpte, så forventer jeg at jeg får igjen noe av det, altså litt mer enn om bilen hadde hatt originale 16". Samme med navigasjon, jeg forventer ikke å få igjen 15.000,- ekstra for det, men jeg forventer at jeg får igjen noe av summen. I tillegg forventer jeg at alle oppgraderingene jeg har gjort gjør bilen mye mer attraktiv og dermed mer lettsolgt når jeg en gang finner ut jeg skal selge. Resten av pengene jeg har lagt i det er tap rent økonomisk, men bilen får mye høyere bruksverdi for meg. Hadde jeg ikke gjort noe av det jeg har gjort, så hadde jeg helt sikkert vært lei og solgt den for lenge siden, men nå er det meste riktig, så da er det ok å beholde den. Bytte bil ofte er også dyrt. I tillegg gjør jeg stort sett bare oppgraderinger som er "godkjent" av de fleste. For det meste originale oppgraderinger...
BreitBau Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Jeg tror nok ikke man kan regne med å få igjen det man har lagt inn i en f.eks oppstylet 3 serie fra 90-tallet. Selv om man har påkostet den enorme summer så er det likevel en gammel bil. Man kan derimot få noen kr mer enn en vanlig 3-serie men ikke i nærheten av det man har lagt ut for den. Men det regner jeg med man skjønner før man begynner å påkoste bilen sin masse kr... Det BØR jo være noe man tenker på ja.. Forøvrig kan jeg si utfra mitt ståsted at det ikke er meningen å tjene på å bygge.. MEN det er heller ikke meningen å tape enorme summer på det.. Problemet jeg personlig er i, er jo at dersom jeg ønsker å selge bilen, finnes det en nedre grense for hvor mye jeg tålelig kan tape. Dette gjelder jo sjelden for folk som har kostet på 30-40 000, men det gjelder i høyeste grad folk som har kostet på 150-200 000.. De ønsker sjelden å hive alle tusenlappene ut vinduet, og da blir bilene priset deretter. Dersom jeg skal prise bilen så lavt, som mange mener jeg burde, så er det rett og slett ikke vits å legge den ut for salg engang. Tapet blir for stort å bære, og da selges den enkelt og greit ikke. Det blir som alle de som skriver at de ikke ønsker prutere, for bilen MÅ ikke selges, så den selges heller ikke under nevnte salgssum. Fair and square det! Dersom du ikke er villig til å gi prisen, så bryr du deg heller ikke.. Slike folk prøver markedet, og er ute etter spesielle kjøpere. Kjøpere som det finnes svært få av, men som også er enten kapitalsterke nok, eller ikke ønsker å gjøre jobben sjøl, og derfor velger å kjøpe ferdige produkt.. Du kan godt kjøpe pensler, oljefarger og lerret, trene hundrevis av timer og gå på kurs for å lære deg å male ett bilde, eller du kan kjøpe samme bildet av en kunstner for 5000 kroner... Eventuelt kan du også gå på Bohus og kjøpe ett annet tilsvarende bilde, men ikke så spesielt for 990,- kroner, og det er ett bilde som tilfredsstiller 99% av befolkningen.. Legg merke til her at jeg ikke drar sammenligningen mot bilder i picasso klassen, som igjen koster enda mer og er i en prisklasse som ikke kan sammenlignes i bilverdenen.. En helt annen sak blir det plutselig om jeg MÅ selge bilen, for da er det flere ting inne i bildet.. Dersom alternativet er konkurs, miste huset e.l. blir plutselig ett tap på 80 000 helt ok i forhold til 50 000 lettjente.. Som jeg har nevnt før er det kjøpers marked.. Bilens reelle verdi og bilens salgsverdi er to vidt forskjellige ting.. Bilens reele verdi kan være 50 000, men om en kjøper er villig til å gi 80 000, så ER bilens salgsverdi i dette tilfellet 80 000.. Det er jo uhyre enkelt.. Dersom bilens salgspris er lagt for høyt i forhold til bilens salgsverdi, selges den heller ikke.. Reel verdi på en bil er forsåvidt uinteressant.. I ett marked er det salgsverdien som bestemmer..
BMW E93, nå E63:-) Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Jeg tror nok ikke man kan regne med å få igjen det man har lagt inn i en f.eks oppstylet 3 serie fra 90-tallet. Selv om man har påkostet den enorme summer så er det likevel en gammel bil. Man kan derimot få noen kr mer enn en vanlig 3-serie men ikke i nærheten av det man har lagt ut for den. Men det regner jeg med man skjønner før man begynner å påkoste bilen sin masse kr... Det BØR jo være noe man tenker på ja.. Forøvrig kan jeg si utfra mitt ståsted at det ikke er meningen å tjene på å bygge.. MEN det er heller ikke meningen å tape enorme summer på det.. Problemet jeg personlig er i, er jo at dersom jeg ønsker å selge bilen, finnes det en nedre grense for hvor mye jeg tålelig kan tape. Dette gjelder jo sjelden for folk som har kostet på 30-40 000, men det gjelder i høyeste grad folk som har kostet på 150-200 000.. De ønsker sjelden å hive alle tusenlappene ut vinduet, og da blir bilene priset deretter. Dersom jeg skal prise bilen så lavt, som mange mener jeg burde, så er det rett og slett ikke vits å legge den ut for salg engang. Tapet blir for stort å bære, og da selges den enkelt og greit ikke. Det blir som alle de som skriver at de ikke ønsker prutere, for bilen MÅ ikke selges, så den selges heller ikke under nevnte salgssum. Fair and square det! Dersom du ikke er villig til å gi prisen, så bryr du deg heller ikke.. Slike folk prøver markedet, og er ute etter spesielle kjøpere. Kjøpere som det finnes svært få av, men som også er enten kapitalsterke nok, eller ikke ønsker å gjøre jobben sjøl, og derfor velger å kjøpe ferdige produkt.. Du kan godt kjøpe pensler, oljefarger og lerret, trene hundrevis av timer og gå på kurs for å lære deg å male ett bilde, eller du kan kjøpe samme bildet av en kunstner for 5000 kroner... Eventuelt kan du også gå på Bohus og kjøpe ett annet tilsvarende bilde, men ikke så spesielt for 990,- kroner, og det er ett bilde som tilfredsstiller 99% av befolkningen.. Legg merke til her at jeg ikke drar sammenligningen mot bilder i picasso klassen, som igjen koster enda mer og er i en prisklasse som ikke kan sammenlignes i bilverdenen.. En helt annen sak blir det plutselig om jeg MÅ selge bilen, for da er det flere ting inne i bildet.. Dersom alternativet er konkurs, miste huset e.l. blir plutselig ett tap på 80 000 helt ok i forhold til 50 000 lettjente.. Som jeg har nevnt før er det kjøpers marked.. Bilens reelle verdi og bilens salgsverdi er to vidt forskjellige ting.. Bilens reele verdi kan være 50 000, men om en kjøper er villig til å gi 80 000, så ER bilens salgsverdi i dette tilfellet 80 000.. Det er jo uhyre enkelt.. Dersom bilens salgspris er lagt for høyt i forhold til bilens salgsverdi, selges den heller ikke.. Reel verdi på en bil er forsåvidt uinteressant.. I ett marked er det salgsverdien som bestemmer.. Dette var avanserte greier
Gunnar Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 BreitBau, du trenger en grundig leksjon eller tre i å formulere deg kortere..
BreitBau Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 BreitBau, du trenger en grundig leksjon eller tre i å formulere deg kortere.. Sliter med det der altså.. Blir alltid sånn.. Burde faen meg bare skrive en bok så jeg blir kvitt de greiene der..
Gunnar Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Hehe. Jeg skriver ofte lange innlegg selv, men dine er enda verre enn mine!
Der Barockengel Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Eventuelt kan du også gå på Bohus og kjøpe ett annet tilsvarende bilde, men ikke så spesielt for 990,- kroner, og det er ett bilde som tilfredsstiller 99% av befolkningen.. Er du helt sikker på prosentandelen her?
BreitBau Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Nei.. Det har jeg ikke forsket på.. Men innenfor kunegruppen som er ute etter ett bilde, vil kanskje ikke bildet på bhus være så galt i forhold til prisen.. Forøvrig er bohus grisedyre og jeg burde endre varehus til jysk
BreitBau Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Hehe. Jeg skriver ofte lange innlegg selv, men dine er enda verre enn mine! Jeg er ikke noe særlig ensom heller så det er ikke det heller liksom.. Det bare blir slik..
Der Barockengel Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Forøvrig er bohus grisedyre og jeg burde endre varehus til jysk På en annen side har jeg fortsatt tilgode å forlate Bohus pga. dårlig kundeservice....
morteym Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 BreitBau: Jeg har også problemer med at jeg skriver så sykt mye. Hehe. Vrrrroppp så har jeg skrevet en halv doktoravhandling om ingenting, også må jeg bruke masse tid på å korte ned og korte ned.
Galro Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Nå er vel bil det dårligste investeringsobjektet som finnes. Nåja. Det finnes mange biler som har hatt større prisstigning enn hva det har kostet å eie dem; Hemmeligheten er bare å kjøpe de riktige bilene på det riktige tidspunktet. Om du ikke tror meg, spør de som kjøpte "one offs" og ekslusive sportsbiler på 60- og 70-tallet. ... Og om ikke annet, så kan du likevel ha det gøy med bilene mens de stiger i verdi. Slik som mennene bak denne filmen hadde (postet før):
jonr- Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 BreitBau: Jeg har også problemer med at jeg skriver så sykt mye. Hehe. Vrrrroppp så har jeg skrevet en halv doktoravhandling om ingenting, også må jeg bruke masse tid på å korte ned og korte ned. hehe... sjæææl asså. med touchmetoden og fri tankeflyt, så går det fort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå