///MFosse Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 Hei, har en 1993 modell, e36 318is, (automat) som eg snart må skifte olje på motoren.. trur eg iallfalll ! Forrige Bytte av Filter og olje var på 156 000km, står i bildøra at neste skifte = 170 000km, har nå kjørt 167 000, så er det lurt at eg skifter nå ? Er det noe ang. automaKassa som eg bør få dei til å sjekke med det samme ? OG er det noen som veit om et Billig og Bra sted å få ordna dette på i Haugesunds/området ? Har ikkjke så altfor mye penger om dagen ! Takk for alle svar, og hvilken olje bør eg bruke ? (står 10-40w) i dørkarmen..
hagenisse Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 Det er ingen fast regel på når du må bytte olje, men bilen din har jo en serviceindikator. Jeg endte opp med ca 12.000 mellom hvert skift hvis jeg fulgte den. Å bytte en gang mellom nå og 170.000 virker fornuftig. Delsyntetisk 10w-40 fungerte utmerket for min del på 318s, men det er sikkert noen som ikke sover godt hvis de ikke hiver på den dyreste castrol-oljen også...
///MFosse Skrevet Mars 24, 2009 Forfatter Skrevet Mars 24, 2009 Takk for svar ! Har du noen peiling på det angående GIrkassen og ? eller er det helst sepparat fra motorolje service ?
Schwarz Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 Anbefaler å bruke den samme type olje du bruker i dag.. ( mineralsk/ delsynt eller helsynt.) Kjøp den oljen du føler bilen fortjener og skift så ofte du vil. Mellom 10 og 20tusen km. er "akeseptabelt" med de beste oljene på markedet i dag.
Lars89 Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 Girkasseolje skal du i teorien aldri bytte, men begynner nok å bli på tide om det aldri er blitt gjort før (eller om det nærmer seg 100 000 siden). Har du lite penger skifter du olja selv. Er veldig enkelt
axor Skrevet Mars 24, 2009 Skrevet Mars 24, 2009 kjør motoren varm, finn fram noe og ha oljen i, skru ut bunnpluggen, la olja renne ut, ta ut og skift oljefilter, fylle på ny olje, så er det bare tut og kjør
conan Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 kjør motoren varm, finn fram noe og ha oljen i, skru ut bunnpluggen, la olja renne ut, ta ut og skift oljefilter, fylle på ny olje, så er det bare tut og kjør Bare husk og skru inn bunnpluggen før du heller på ny olje
///MFosse Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Skrevet Mars 25, 2009 OK ! Det hørtes jo greit ut ! Men satser på skifte den i helgen da ! Men hvor bør eg Kjøpe oljen ? noen steder den er billigere enn andre ? Og hvilken olje er å annbefale ?
axor Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 nå banner jeg i kirka og det vet jeg, men biltema oljen er billig, og har komt bra ut i tester..
Stonescream Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Jeg handla meg 10 liter på felleskjøpet som har fungert fint for meg. Lurt å ha en av de oljekannene en får kjøpt under bilen når en skal skifte så er det lettere å la være å søle om bilen bare er jekka bittelitt opp. Pass på at bunnskruen og pakningen ikke ramler nedi oljebøtta ( har hendt meg flere ganger) Kan være lurt å kjøpe en sånn renseflaske en heller på siste 20 minutta før en skifter. Skal fjerne og hjelpe på å rense litt ekstra før en skifter.
axor Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 om du jekker bilen opp så vil du vel ikke få ut absolutt ALT ?
///MFosse Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Skrevet Mars 25, 2009 Gode Greier ! Satser på å få fiksa noe i helgen som kommer då ! takk for alle svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå