Gå til innhold

E46 og kraftige vibrasjoner i drivverket


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Som jeg også har skrevet i BMWCCN´s forum...

Så... etter 198000 Km har jeg for første gang fått et større problem med vår 2003 E46 318d Touring. Symptomene er kraftige vibrasjoner i drivverket ved spesielt belastning og vibrasjonene blir kraftigere når bilen er kjørt varm. Den kan sånn nogenlunde kjøres hvis man ikke belaster drivverket nevnverdig (dvs. bare flyter med trafikken), men at noe må gjøres er helt åpenbart. Jeg har forsket litt og kommet frem til at vibrasjonene er der hele tiden og de forsvinner ikke selv om clutchpedalen er trykket inn og det igjen betyr vel at problemet kan lokaliseres til et sted fom. gearkassen og bakover mot hjulene iom. at alt går rundt. Det at vibrasjonene blir kraftigere når bilen er kjørt varm kan kanskje tyde på at det er et lager som er ødelagt... type opphengslager til mellomakselen... eller hva mener dere ?

Vibrasjonene har vært der i lengre tid, men det er først nå at de har blitt så kraftige at bilen ikke kan kjøres på en fornuftig måte. Gearkassen er som den alltid har vært... smidig, presis og bløt. Forøvrig har motoren aldri vært chippet og bilen er voksent kjørt av undertegnede siden den var mer eller mindre ny (dvs. stort sett langkjøring og aldri rivstarter). Bilen er nå på et BMW verksted og blir undersøkt i morgen, men jeg liker allikevel å ha litt kunnskap om hva problemet kan være slik at jeg ikke er helt analfabet når de forteller meg hva som må gjøres med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke umulig at det er hardyskiva på mellomakselen som er gåen.

Eller kansje et mellom/drivaksel kryss som er slarketet, men det gir normalt en metallisk "klonkelyd" når du går av og på gassen

Det er ingen metallisk "klonkelyd" når jeg går av og på gassen... kun kraftige vibrasjoner som forplanter seg til hele bilen og spesielt gearspaken. Man kan høre en dyp "rumlelyd" i takt med vibrasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen form for vibrasjon i bilen når den står stille på tomgang eller ved litt høyere turtall ?.

Nei... det er ingen vibrasjoner på tomgang... drivverket må gå rundt. Hvis bilen ikke akselererer kan den kjøres uten alt for kraftige vibrasjoner. Det var slik jeg kom meg til Norge fra Danmark... cruisecontrol i 125 Km/t samt kaldsvetting i oppoverbakker pga. tiltagende vibrasjoner pga. mer motstand i drivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardy skiva er en slik gummisak som fester mellomakselen til girkassen, og hvis den er gåen vil nokk girkassen riste ja.

I tilleg vil nokk lyden være mer som rumling siden skiva er av gummi og derfor ikke vil lage mekanisk støy før den eventuelt ryker helt.

Blir jo bare litt gammal bilmekaniker synsing over nettet dette da. :D

Så at skiva kosta snaut 1000 kr hos GS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen form for vibrasjon i bilen når den står stille på tomgang eller ved litt høyere turtall ?.

Nei... det er ingen vibrasjoner på tomgang... drivverket må gå rundt. Hvis bilen ikke akselererer kan den kjøres uten alt for kraftige vibrasjoner. Det var slik jeg kom meg til Norge fra Danmark... cruisecontrol i 125 Km/t samt kaldsvetting i oppoverbakker pga. tiltagende vibrasjoner pga. mer motstand i drivverket.

Vill tro at tiltagende vibrasjon ved belastning kommer av at hady skiva blir vridd litt ut av senter ved belastning, og dette skaper mere ubalanse i mellomakselen, at det blir kraftigere når bilen er varmkjørt kommer sikkert av at gummien blir mykere og dette forsterker jo også vibrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardy skiva er en slik gummisak som fester mellomakselen til girkassen, og hvis den er gåen vil nokk girkassen riste ja.

I tilleg vil nokk lyden være mer som rumling siden skiva er av gummi og derfor ikke vil lage mekanisk støy før den eventuelt ryker helt.

Blir jo bare litt gammal bilmekaniker synsing over nettet dette da. :D

Så at skiva kosta snaut 1000 kr hos GS

Hvis vi forutsetter at problemet er Hardyskiven... hvor lang tid tar det typisk å skifte denne med rette fagkunnskap og verktøy ?... Jeg har tidligere hørt at den største delen av jobben når det gjelder et skifte av f.eks Hardyskiven er å demontere eksosanlegget inkl. div. varmeskjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bytta på min ennå, bilen er bare kjørt 178000 :lol:

Men hvis vi har lik kjørestil så nærmer vell min hardy skive seg et bytte snart den og,

Har kjørestil som en bilmekanikker som ønsker å ta godt vare på bilen sin men samtidig kose seg med BMW kvaliteter og kjøre dynamikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått en tilstandsrapport fra verkstedet og den forteller at begge motorfestene må byttes. Det er mulig at flere deler må byttes (f.eks Hardyskiven), men de begynner først med det som er åpenbart. Hmmm... dette blir nok ikke helt billig... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beveger deg inn på en litt skummel km-stand nå... Mye som pleier å ryke på 200-250 000... Min 98 318 virka noe oppbrukt på 210 000.

Skulle ikke du ha ny bil?

Jeg er forberedt på at vedlikeholdskostnadene vil øke i tiden fremover, men jeg ligger ikke søvnløs om natten av den grunn. Den største utfordringen er at jeg er avhengig av bilen og 2-3 dager på et verksted er derfor svært irriterende hvis det skjer ofte. På den annen side har jeg ganske mye å gå på iom. at bilen frem til nå har vært eksemplarisk i forhold til feil og mangler.

Jeg har en svoger som daglig kjører en mer eller mindre original Peugeot 406 2,1 TD med over 500000 Km på baken. Den bilen har en nogenlunde tilsvarende historie som vår BMW... dog med 300000 Km mer på telleren... og en BMW kan da ikke være dårligere... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal være særlig bekymret over bilen.

E46 virker som en godt sammensatt vogn, med gode tekniske løsninger på det meste.

Angående motorfestene er vel dette en motor som "vibrerer" ganske mye, og gummi er en ting som blir utmattet over tid/bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...