opt Skrevet Mars 25, 2009 Skrevet Mars 25, 2009 Hvis hardyskiva er gåen blir bilen rykkete å kjøre på lavt turtall i 1. og 2. gir. Spesielt merkbart når man slipper opp gassen. Det høres ikke helt gratis ut hvertfall.
Fredrik Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Skrevet Mars 25, 2009 Begge motorfestene må skiftes og det er ikke helt gratis, men på den annen side holder de sikkert 200000 nye kilometer så de behøver jeg ikke å tenke på mer. Hvis alt går etter planen er bilen klar i morgen ettermiddag... og når vi kommer så langt er jeg klar for nye 1000 Km på vei heimat til Danmark. Det skal bli deilig å slippe vibrasjonene og nyte en BMW slik en BMW skal nytes...
Fredrik Skrevet Mars 26, 2009 Forfatter Skrevet Mars 26, 2009 Hva mener dere om dette ? Bilen blir levert inn på Stenshagen avd. Skøyen med en feilbeskrivelse som i mitt første innlegg. Bilen ble levert inn på verkstedet tirsdag ettermiddag og etter en relativt hurtig undersøkelse onsdag morgen som maksimalt kan ha tatt mer enn 1 time og 14 minutter (basert på at verkstedet åpner klokken 07.00, mekanikeren satte igang undersøkelsen presis klokken 07.00 og jeg mottok en oppringing klokken 08.14) fikk jeg høre at det kanskje var motorfestene som var problemet og at de ble skiftet på mistanke. Vel... dette aksepterte jeg, men jeg understreket at bilen blir kjørt 2-3000 Km i uken og at relativt kraftige vibrasjoner i bilen derfor er uakseptabelt... vibrasjonene skal bort før jeg henter bilen. Selve undersøkelsen er fakturert med 12 enheter til totalt 1469,- kroner inkl. moms. Beskrivelsen fra mekanikeren er som følger: Feilsøking vibrasjon i bil. Kontrollert drivaksler disse OK. Kontrollert mellomaksel og opphengslager OK. Kontrollert oljenivå på gear og diff OK. Kontrollert balansekobling og ledd i bakkant av mellomaksel OK. Utført korttest ingen feil lagret i bil. Ingen Pumameldinger på dette. Finner ingen feil i bak/forstilling. Kontrollert motorfester synes det er slakk i disse. Dette kan føre til vibrasjon i bil. Motorfestene ble derfor skiftet og problemet med vibrasjonene er merkbart bedre, men langt fra optimalt. Det er dessverre stadig relativt kraftige vibrasjoner i bilen under akselerasjoner og ved belastning. Mitt problem nå er at bilen ikke kan kjøres så langt som til Danmark og dette mener jeg ikke er tilfredstillende av Stenshagen. Bilen ble utlevert til meg med en instruks om at jeg måtte prøvekjøre bilen (!), men det virker relativt meningsløst iom. at vibrasjonene stadig er så kraftige som de er. Jeg sitter nå igjen med en regning på totalt 6053,- kroner inkl. moms (totalt 46,6 enheter) og uten en bil som kan brukes til lengre turer. Jeg har lyst til å reklamere på denne jobben iom. at problemet ikke er løst og det var det som var oppgaven. Jeg er også usikker på om f.eks Hardyskiven er undersøkt og det er merkelig iom. at mye kan tyde på at det er den som er årsaken til at det stadig er vibrasjoner i drivverket. Det får koste hva det koster å få drivverket vibrasjonsfritt, men flere runder ut og inn av verkstedet er både irriterende og unødvendig... Jeg har ærlig talt ikke lyst til å sende bilen tilbake til Stenshagen iom. at de åpenbart ikke kan følge en instruks, men trolig heller deler opp oppgaven som det passer med deres logistikk på verkstedet. Hva gjør jeg nå ?
oddis Skrevet Mars 26, 2009 Skrevet Mars 26, 2009 Ja, man kan absolutt sette spørsmålstegn ved mekanikers kompetanse. Hardyskive er klassiker på vibrasjon i BMW. Forøvrig er det ganske vanskelig å se om hardyskiva er litt eller mye slitt. Har flere ganger tatt meg selv i å synes den ser fin ut, for så å ha skrudd den ned og fått den i hånda. Litt bryting på den i hånda så strutter som regel sprekkene fram og ofte bryter den helt sammen ved litt hard håndmakt. Det er sjelden en vanlig BMW som er voksenkjørt har veldig synlige skader på hardy. De verste eksemplene er ofte på overmotoriserte BMWer med rivstarter og clutchdumping, der til slutt hardyen får sjokkskade og raser helt sammen. Hvis han har sjekket bakstillingen så vil jeg tro at vi kan utelukke gummiforingen på diffen også, siden denne er enkel å diagnostisere. Men igjen har jeg mine bange anelser i og med at vibrasjonen ble redusert med nye motorfester. Jeg tenker sideveis slark som i at bakstillingen kan være medskyldig. Hvis diffen står stille med bra foring skal det i prinsippet kun være mellomakselopplagring eller hardyskive igjen. Men hvis ikke.. At du må prøvekjøre bilen betyr vel enten at de ikke har prøvekjørt den, eller prøvekjørt den, og ikke merket noe feil. Edit: Om du skal bytte hardyen så ta mellomakselopplagringa i samme slengen, siden man må ned med eksosanlegg og varmedeksel uansett. Regner forøvrig med at de har sjekka at alle boltene både på hardyskiva og diff-flensen bak er tighte (?). Definitivt en klagesak!
Fredrik Skrevet Mars 26, 2009 Forfatter Skrevet Mars 26, 2009 Ja, man kan absolutt sette spørsmålstegn ved mekanikers kompetanse. Hardyskive er klassiker på vibrasjon i BMW.Forøvrig er det ganske vanskelig å se om hardyskiva er litt eller mye slitt. Har flere ganger tatt meg selv i å synes den ser fin ut, for så å ha skrudd den ned og fått den i hånda. Litt bryting på den i hånda så strutter som regel sprekkene fram og ofte bryter den helt sammen ved litt hard håndmakt. Det er sjelden en vanlig BMW som er voksenkjørt har veldig synlige skader på hardy. De verste eksemplene er ofte på overmotoriserte BMWer med rivstarter og clutchdumping, der til slutt hardyen får sjokkskade og raser helt sammen. Hvis han har sjekket bakstillingen så vil jeg tro at vi kan utelukke gummiforingen på diffen også, siden denne er enkel å diagnostisere. Men igjen har jeg mine bange anelser i og med at vibrasjonen ble redusert med nye motorfester. Jeg tenker sideveis slark som i at bakstillingen kan være medskyldig. Hvis diffen står stille med bra foring skal det i prinsippet kun være mellomakselopplagring eller hardyskive igjen. Men hvis ikke.. At du må prøvekjøre bilen betyr vel enten at de ikke har prøvekjørt den, eller prøvekjørt den, og ikke merket noe feil. Edit: Om du skal bytte hardyen så ta mellomakselopplagringa i samme slengen, siden man må ned med eksosanlegg og varmedeksel uansett. Regner forøvrig med at de har sjekka at alle boltene både på hardyskiva og diff-flensen bak er tighte (?). Definitivt en klagesak! Takk for et informativt svar... og joda mekanikeren sjekket resultatet etter skiftet av motorfestene. Som han skriver på regningen: Skiftet motorfester på mistanke. Prøvekjørt. Vibrasjoner er merkbart bedre, men ikke optimalt. Kunden må prøvekjøre bil. Det var knapt nødvendig å prøvekjøre bilen for å kunne konstatere at reparasjonen var mangelfull... det er stadig relativt kraftige vibrasjoner i drivverket selvom det ikke er tvil om at det er mindre vibrasjoner enn før byttet av motorfestene. Problemet er derfor etter min mening bare delvis løst og det er ikke hva jeg ba om. Jeg betaler naturligvis hva det koster å få reparert bilen (innenfor rimelig tid og kostnad), men jeg har ikke tid til amatørmessig kundebehandling med bilen inn og ut av et verksted flere ganger fordi en mekaniker ikke kan løse problemet. Hvis han ikke kan løse problemet plikter han å informere meg som kunde om dette.
eriklepe Skrevet Mars 26, 2009 Skrevet Mars 26, 2009 Jeg villle reklamert skriftlig til verksmester. Men fikk du overslag på hva reperasjonen ville koste? Jeg har vært igjennom noe av det samme med Jæger her i Begen, og de behandlet reklamasjonen min profesjonelt og fikk ordnet opp i reperasjonen uten videre kostnad for meg( dette var ifm xenon lysene).
Fredrik Skrevet Mars 26, 2009 Forfatter Skrevet Mars 26, 2009 Jeg villle reklamert skriftlig til verksmester.Men fikk du overslag på hva reperasjonen ville koste? Jeg har vært igjennom noe av det samme med Jæger her i Begen, og de behandlet reklamasjonen min profesjonelt og fikk ordnet opp i reperasjonen uten videre kostnad for meg( dette var ifm xenon lysene). Verkstedet kunne ikke gi meg et overslag på hva reparasjonen ville koste iom. at de åpenbart (iallefall overfor meg) ikke vet hva som konkret er problemet. Dette er også min største bekymring fordi det er en enkel måte å "blåse" opp regningen på. Jeg kan kun forholde meg til Håndtverktjenesteloven og den gir meg en realtivt god sak overfor verkstedet. Denne loven pressiserer bl.a at tjenesteyteren (bilverkstedet) har plikt til å veilede deg om tjenesten vil kunne gi det resultatet du ønsker. Verkstedet har også plikt til å fraråde arbeidet hvis de før arbeidet er påbegynt må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til bilens verdi. Det samme gjelder hvis de må anta at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for deg. Dette er helt klart ikke gjort iom. at det stadig er relativt kraftige vibrasjoner i bilen og Stenshagen har ikke gitt meg informasjoner om at problemet ikke kan løses.. eller løses innenfor rimelig tid og/eller kostnad. Verkstedet skal utføre tjenesten fagmessig, og ivareta dine interesser ved å veilede og samråde seg med deg når det blir nødvendig. Hvis man ikke oppnår det resultat man kunne vente etter avtalen eller har rett til etter loven, er tjenesten mangelfullt utført. En tjeneste kan være mangelfull bl.a hvis verkstedet har gitt dårlig veiledning til forbrukeren eller hvis verkstedet ikke har utført nødvendig tilleggsarbeid for å komme frem til et tilfredstillende resultat. Resultatet er langt fra tilfredstillende for min del iom. at det stadig er relativt kraftige vibrasjoner i bilen. Ved mangler og forsinkelser kan man holde tilbake så mye av betalingen at det sikrer ens krav som følge av mangelen/forsinkelsen. Man kan kreve at tjenesteyteren retter mangler ved tjenesten når det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for ham. Rettingen skal skje innen rimelig tid, og for tjenesteyterens regning. Dersom en mangel ikke rettes innen rimelig tid, kan man kreve prisavslag som tilsvarer kostnadene med å få mangelen rettet. Man kan heve hele avtalen dersom mangelen eller forsinkelsen er av vesentlig betydning for deg som kunde. Den kan også heves når det er klart at formålet med tjenesten vil bli vesentlig forfeilet. Tjenesteyteren har da ikke krav på betaling, men hvis mulig skal man levere tilbake materialer etc. Hvis alt ikke kan leveres tilbake, kan tjenesteyteren ha krav på et rimelig vederlag for dette. Bilen kan ikke brukes til langkjøring og det er av vesentlig betydning for meg iom. at jeg bor i Danmark og jobber i Norge. Jeg er helt enig i at reklamasjonen evt. bør være skriftlig, men først prøver jeg på en diplomatisk måte å snakke med verkstedet i morgen tidlig.
eriklepe Skrevet Mars 26, 2009 Skrevet Mars 26, 2009 av erfaring synes jeg det er lettere å ha kontakt med et merkeverksted via epost, enn å holde telefonisk kontakt... verkstedet må jo ha vært ganske sikker på at det var noe mer enn bare motorfestene som skyldtes vibreringene, siden de ikke ga deg et prisoverslag. Og det gjør jo at du har en litt dårligere sak egentlig. Dog ikke håpløs..
Fredrik Skrevet Mars 26, 2009 Forfatter Skrevet Mars 26, 2009 av erfaring synes jeg det er lettere å ha kontakt med et merkeverksted via epost, enn å holde telefonisk kontakt...verkstedet må jo ha vært ganske sikker på at det var noe mer enn bare motorfestene som skyldtes vibreringene, siden de ikke ga deg et prisoverslag. Og det gjør jo at du har en litt dårligere sak egentlig. Dog ikke håpløs.. Foreløpig snakker jeg med verkstedet direkte ansikt til ansikt, men e-post kommunikasjon er nok en god idé senere fremfor telefon. Verkstedet hadde kun min beskrivelse (som i mitt første innlegg) da de begynte deres undersøkelser for å finne ut hva som er problemet. De nevnte at det kunne være flere ting som var galt, men motorfestene var tydelig utslitte så de valgte å begynne med og skifte disse. Dette er etter min mening en fornuftig strategi, men det jeg ikke liker er at bilen ble levert tilbake til meg med helt tydelige identiske vibrasjoner. Vibrasjonene er mindre enn de var, men stadig helt tydelige og åpenbare... og bilen kan ikke brukes til lengre distanser. Jobben er med andre ord ikke gjort skikkelig... eller den er kun halvgjort... og det er ikke godt nok når jeg var helt tydelig på at en bil med relativt kraftige vibrasjoner i drivverket er ubrukelig til langpendling. Ergo må verkstedet ta en strafferunde, finne ut hva som er problemet og reparere det som må repareres. Jeg betaler det som må betales, men ikke mer enn det som må forventes i forhold til hva som egentlig er problemet.
Fredrik Skrevet Mars 27, 2009 Forfatter Skrevet Mars 27, 2009 Idag tidlig hadde jeg en hyggelig samtale med verksføreren hos Stenshagen og han var meget forståelsesfull i relasjon til de problemene de aktuelle vibrasjonene fører til. Han var selv involvert i reparasjonen og kunne fortelle at de har sjekket alt som kan sjekkes. Hardykoblingen ser fysisk fin ut, men den og drivakslene er praktisk talt det eneste som evt. kan byttes for å få løst problemet. Hardykoblingen blir derfor byttet på mandag i et håp om at det er den som er synderen til de gjenværende vibrasjonene. Jeg må også legge til at Stenshagen undersøkte bilen i vesentlig lengre tid enn de fakturerte meg for (altså i et håp om å finne ut hva som er problemet) og det skal de ha en stor honnør for. Ergo er mitt tidligere positive inntrykk av Stenshagen reetablert. http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=446389
Tore Diesel Skrevet Mars 30, 2009 Skrevet Mars 30, 2009 Nå er jeg veldig spent på hvordan dette løser seg Fredrik. Håper det går i orden ved bytte av Hardykobling.
Fredrik Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Skrevet Mars 31, 2009 Nå er jeg veldig spent på hvordan dette løser seg Fredrik. Håper det går i orden ved bytte av Hardykobling. Nei... så enkelt skal det åpenbart ikke være. Hardykoblingen er nå også skiftet, men vibrasjonene i bilen er stadig relativt kraftige ved belastning av drivverket. Jeg har med andre ord så langt betalt nesten 11000 kroner og ikke fått løst mitt problem med bilen. Det er imidlertid ingen tvil om at både motorfestene og Hardykoblingen måtte skiftes... så den regningen må jeg vel akseptere. Da gjenstår kun drivakslene... og de koster ca. 2500 kroner stykket så dette blir det jo interessant å se hvor ender. Verksmesteren på Stenshagen var imidlertid villig til å prøve en brukt drivaksel i god stand på bilen (begge sider) før jeg evt. kjøper en eller to nye drivaksler. Jeg vil i tillegg få en redusert pris på selve skiftet av drivakslene når den tid kommer. Dette problemet med bilen begynner å irritere meg kraftig... jeg ender vel på nesten 20000 kroner før vibrasjonene i drivverket er borte...
eriklepe Skrevet April 6, 2009 Skrevet April 6, 2009 jeg låner tråden din litt iom. at det er i samme sjanger. Nå har nemlig Jæger sentrum AS sendt meg faktura på reklamasjonen jeg rettet mot dem i forbindelse med xenon lys problemene tidligere i år. Saken er den at jeg var inne til feilsøking fordi xenon lysene bare virket periodisk, jeg fikk da et prisoverslag på 11500 for reperasjon av dette. Da jeg hentet bilen igjen var lysene akkurat som før,ingen endring. Jeg reklamerte da via epost. Min samboer var oppe og de skiftet noen deler, men ingen endring på lysene. Jeg reklamerte igjen, og leverte selv bilen på verksted. De byttet enda flere deler og hurra da virket lysene. MEN, nå har jeg fått en faktura på 5300,- for disse delene samt for testing av lys. tilogmed fakturert meg 750,- for bmw tester. Jeg har klaget pr mail og referert til håndtverkloven: "Retting Du kan kreve at tjenesteyteren retter mangler ved tjenesten når det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe for ham. Rettingen skal skje innen rimelig tid, og for tjenesteyterens regning. " Så hva mener dere, er det riktig at jeg skal betale altdette? Jeg har jo ingen garanti for at delene de byttet for 11500 var noe galt med.... Jeg har tilbudt meg å betale denne regningen, om jeg får refundert den første.
B m w 5 2 5 i Skrevet April 6, 2009 Skrevet April 6, 2009 Off topic: Jæger er bra oppskrytt når det gjelder kundebehandling! (så lenge en ikke skal kjøpe noe) Var oppe med min bil for to uker siden for å skifte automatolje og filter. Fikk bilen tilbake og så på fakturaen at de ikke hadde fakturert for filter. Gikk inn og spurte om dette, og fikk beskjed om at dette ikke var byttet. Neivel nei, de skyldte på manglende ordre og at det var tomt for filter ( da dropper vi å bytte filter og satser på at kunden ikke merker det...! ) Dette er MERKEVERKSTED. helt utrolig.. Enden på visen; jeg måtte krangle meg til ny time til bytte av filter, UTEN å få leiebil. Trodde de skulle være imøtekommende, men den gang ei.. Jæger Sentrum har iallefall mistet min tilitt Lykke til
fast Dog Skrevet April 6, 2009 Skrevet April 6, 2009 Jæger har driti på leggen så mange ganger nå!! Kjenner faktisk ikke en eneste som er fornøyd me de! Bruker bare sandven nå hvis det skulle være noe jeg ikke kan fikse selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå