Gå til innhold

E46 og kraftige vibrasjoner i drivverket

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

• 4 months later...
  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er du kvitt vibrasjonene?

Ja... igår fant jeg ved en tilfeldighet ut hva som er problemet. Det er kompressoren til AC-annlegget som skaper "duringen" i bilen ved belastning. Hvorfor og hvordan vet jeg imidlertid ikke, men hvis jeg skrur annlegget av er det ingen "during" i bilen. AC-annlegget virker imidlertid som det skal så jeg lurer litt på om det er clutchen i annlegget som er ferdig. Vel... bilen har nå kjørt ca. 225000 Km... så noen problemer må man etterhvert akseptere. På den annen side er drivlinjen nå mer eller mindre ny... nye motorfester, nytt svinghjul, ny clutch, ny hardyskive... samt at mellomakslingen med drivknuter er linet opp og smurt. Nå mangler jeg bare å få skiftet bremseskiver og klosser (og kanskje støtdempere)... så er bilen klar for nye 100000 Km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kvitt vibrasjonene?

Ja... igår fant jeg ved en tilfeldighet ut hva som er problemet. Det er kompressoren til AC-annlegget som skaper "duringen" i bilen ved belastning. Hvorfor og hvordan vet jeg imidlertid ikke, men hvis jeg skrur annlegget av er det ingen "during" i bilen. AC-annlegget virker imidlertid som det skal så jeg lurer litt på om det er clutchen i annlegget som er ferdig. Vel... bilen har nå kjørt ca. 225000 Km... så noen problemer må man etterhvert akseptere. På den annen side er drivlinjen nå mer eller mindre ny... nye motorfester, nytt svinghjul, ny clutch, ny hardyskive... samt at mellomakslingen med drivknuter er linet opp og smurt. Nå mangler jeg bare å få skiftet bremseskiver og klosser (og kanskje støtdempere)... så er bilen klar for nye 100000 Km.

Hva har alt dette kostet deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har alt dette kostet deg?

Alt for mye på en gang, men det har vært en prosess der flere ting har skjedd på samme tid helt uavhengig av hverandre... uflaks kalles det.

Det hele startet med kraftige vibrasjoner i drivverket og etter å ha skiftet motorfestene og hardyskiven fant vi ut at det var svinghjulet som var utslitt eller på en eller annen måte var i ubalanse. Vibrasjonene ble borte med et nytt svinghjul (og clutch siden den skal skiftes med et nytt svinghjul), men kun for å bli erstattet av en irriterende "during" ved belastning av drivverket. Flere verksteder undersøkte bilen, men ingen kunne påpeke konkret hva som var problemet... alt vesentlig i drivlinjen var jo allerede skiftet. Allikevel... nye drivaksler, hjullagere og et nytt gearkassefeste var kvalifiserte forslag.

Jeg avventet imidlertid situasjonen fordi jeg hadde en mistanke om at "duringen" kom til å bli værre med tiden og dermed ville det bli enklere å lokalisere kilden til problemet. Bilen kunne også kjøres sånn nogenlunde fornuftig opp til og med ca. 110 Km/t... så jeg fikk ta tiden til hjelp.

Vel... tiden gikk og det ble tidlig høst her i Danmark. Dette medfører større temperaturforskjeller i løpet av dagen og jeg la derfor merke til når AC-annlegget skrudde seg av og på. Annlegget virker som det skal, men det kan lett bli for varmt eller for kaldt i bilen... så jeg valgte å slå av AC-kompressoren. Bilen gikk bedre og "duringen" var plutselig borte. Ergo er problemet AC-kompressoren eller f.eks clutchen knyttet til denne.

Vedr. økonomien i prosjektet kan du evt. lese i denne tråden.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=125353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...