Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt anbefalt å gjøre et par ting med Z3en, nærmere bestemt under panseret. Jeg er skeptisk, bilen har nok å gå på, men guttungen i meg sier "Kanskje?"

Konkret har tiltakene gått på å bytte manifold fra en M50motor. Slik jeg forstår det skal denne kunne gi mere luft på høye turtall, og derved mer effekt.

Likeledes å bytte kam fra en S52motor.

Fra et annet sted fikk jeg råd om å sette på en annen, mer åpen katalysator.

Vil en eller flere av disse tingene gi noen merkbar effektøkning?

I hvor stor grad senker det levealderen på motoren?

Skrevet

Hvis du har tenkt til å ta for deg noen av disse tingene, bør du absolutt prioritere innsuget. Du nevner ingenting om hvilken årgang du har av motoren, men regner med at du sitter på en -99, altså enkel vanos.

Du får kjøpt ferdige kit med alt du trenger osv fra USA, dette skal gi deg rundt 210hk ifølge tester. Hva bytte av katalysator og kammer gir av hk hver for seg vet jeg ikke.

Skulle jeg trimma hvertfall, hadde jeg tatt disse tingene først.

M50 innsug, Dave F kit, BBT, eksos og chip. Mest å hente for pengene her.

Resten koster mer enn det smaker.

Når det er sagt, hadde jeg heller brukt pengene på et gromt understell, gode bremser og noen ordentlige dekk isteden.

Skrevet

Ja det er enten S52B30 eller S52B32 man kan sette i 328 motoren, begge vil passe. Altså USA verisjonen av M3 motoren.

Med M50 manifold, BBTB og åpent avskjermet KN filter så vil motoren yte gjevnt 220hk i følge mange bremsepapirer jeg har sett fra et engelsk forum.

Med motorstyring som er optimalisert for M50 innsuget så vil effekt hoppe opp i nærheten av 230hk.

Har selv gjort overnevnte mods på m52b28 motoren uten optimalisering av motorstyringen enda da, det kommer snart.

Motoren drar merkbart bedre fra 4500 og opp til 6000 hvor effektoppen er, og jeg vil si motoren er mye bedre slik enn når den er orginal, mister bitte litt moment i mellomrgisteret men det er ikke noe jeg savner da motoren er så sterk fra før av.

325 differensial anbefales også for mer tilpasset giring og bedre aks.

Skrevet
Z3 har annen diff-utveksling enn normale E36, og sekserne har vel diffbrems også i roadsterne.

Diffbrems på roadster tror jeg er sjelden vare.

Mener det er sånn at 2.8 og 3.0 som har m-pakke fra fabrikk, de har diffbrems. M utgaven har selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...